söndag 6 juni 2010

Väljarbarometern för juni

Dramatiken ligger helt på Socialdemokraterna och Moderaterna, medan förändringarna är små för de övriga partierna. S tappar 3,9 procentenheter till 29,9%.

Personligen blir jag lika förvånad varje gång som jag hör hur lättfotad en väljare kan vara. Att gå från vänster till höger är i och för sig inget konstigt, men att då hoppa över Centern Folkpartiet och Kristdemokraterna för att lägga sin röst på Moderaterna tycker jag är märkligt.

Jag tror sedan att det är just denna väljarkategori som ondgör sig över att det just har blivit den (Mökblå) politiken som blivit dominant.

Inom Alliansen finns ännu ingen tendens att C och KD har kommit på säkrare mark. KD tappar 1,4 procentenheter till 4,0%. C ökar med 0,6 till 4,8%. FP tappar 1,4 procentenheter till 7,6%. Det innebär att de mindre partierna inom Alliansens totalt sett har tappat mark och att M blir alltmer dominerande. Så vi som tillhör de mer ljusa nyanserna på den på den blå sidan får försöka bli tydligare med att påvisa skillnaderna

http://www.demoskop.se/?id=1529 Följ länken och läs hela undersökningen

17 kommentarer:

  1. Bästa Dick.

    Jag har vid något tillfälle läst att du har blivit drabbad av Hembygdsrörelsens bloggs censur. Jag har en känsla av att jag är på samma sätt drabbad och vill belysa vilken gräns som inte tillåts där när jag ger kritik och även ställer någon fråga.

    Upprinnelsen till min kommentar till Hembygdsrörelsen (vilket jag förövrigt vid två tillfällen sände) var att deras bloggredaktion har en starkt vinklad artikel emot det Rödgröna blocket den 5 juni som jag självklart vill gå emot vilket du säkert förstår med min politiska uppfattning.

    Jag delger hela min kommentar här och förstår självkart att allt inte faller dig i smaken och kanske inte heller är så roligt att få på din blogg, men här kommer lite skitsnack.

    Till Hembygdsrörelsen.

    Bra väckarklocka!

    Jag ser positivt på blockpolitikens härjningar där Nya Moderaterna alltmer är partiet i alliansen som drar det längsta strået i deras "samarbete" för egoismens säkra röst.

    Visst är det så att även du kan bli sjuk eller arbetslös, om inte annat kan du bli totalt utsliten.

    När är det dags att tänka djupare?

    Självklart före valet, du kan redan idag se och tänka på dom sjuka, arbetslösa, och alla utslitna, och ställa dej frågan om du vill byta med någon av dom.

    Alliansens nedläggning av Arbetslivsinstitutet är bara ett sätt hur alliansen ser på arbetskraften som en förbrukningsvara och därefter klistrar på etiketten socialfall som inte höll hela vägen. Dessa bekämpas bäst med fattigdom.

    Bryr du dej över detta, eller tänker du mer på att du kanske har fått en månadslön extra genom skatteavdrag som dessa människor bidrar med genom sänkta ersättningar och resterande genom lån?

    Avslutningsvis vill jag dra mig till minnes att bloggreaktionen på något sätt ansåg sig neutral i politiken efter det att KD Bill lämnade Bloggen för politiken.

    När signaturen Boman ondgör sig över Bloggens censur i Bohusläningen som tydligen Boman har upplevt så hoppas jag Bloggen inte styr allt till ett motstånd emot det Rödgröna alternativet i rikspolitiken, utan möjligen ger censuren kraft vid andra tillfällen.

    Vid vilket tillfälle Boman har blivit offer för Bloggens censur gör mig osäker, kan det vara så illa att ideologisk sakpolitik inte passar för vissa på Bloggredaktionen.

    Jag upplever Bloggredaktionens presentation av det Rödgröna blocket som en väckarklocka.

    Var står ni om jag får fråga?

    Oseriöst och med flit förnedrande skrivning där ömsesidig hänsyn och respekt är lagd åt sidan vilket inte gagnar någon allra minst Bloggen.

    Höj ribban, vänligen Fabian

    Slut.

    SvaraRadera
  2. Väljarnas logik är i bland svår att förstå. Har de som tidigare röstat S ändrat sig så borde de rimligtvis välja ett mittenparti.
    Att inneha statsministerposten får dock en avgörande betydelse. Reinfelt är dessutom skicklig och inger förtroende i sin framtoning. Tyvärr har inte Mona denna egenskap. Hennes kontokort och egna skatteaffärer kan anses ringa företeelser men om hon vill bli statsminister så symboliserar de fusk och dålig moral. Ingen tillgång precis. I Färgelanda har invånarna förhoppningsvis fått nog av sådant. Det är väl inte förvånande att Hembygdsrörelsens blogg satiriskt kopplar in Mona i resonemanget. Censur förlorar de bara på.
    Dick har i bland klandrats men framstår allt mer som öppen och ärlig. Du får väl välja dina arenor Fabian. Färgelandabloggen har tydligen till syfte att vara en arena där alla får framföra sina högst personliga värderingar. Det vinner den på. Hoppas dock att Hembygdsrörelsens blogg behåller sin profil. Stor öppenhet mot läsarna och ett minimum av censur är viktigt. Så ribban kanske måste höjas.

    SvaraRadera
  3. Bästa Anonym 09.46

    Hembygdsrörelsen kopplar inte in Mona satiriskt, utan angriper det Rödgröna blockets politik genom att svartmåla deras företrädare, lågt, mycket lågt knep.

    Vad som väcker mig och som jag vill delge är ett eventuellt dubbelspel som Hembygdsrörelsen för. Att utge sig för att vara neutral där alla får komma tilltals och samtidigt gallra bort ideologisk sakpolitik genom sin censur, påminner mig om det groteska dubbelspelet vi bevittnade i det riksbekanta mobbningsärendet.

    Jag tror Hembygdsrörelsens redaktion bör diskutera igenom vilken färdriktning som skall gälla framöver och klart deklarera den.

    SvaraRadera
  4. för egoismens säkra röst. Skriver du ! Jag skulle i stället se det som att individen får ta mer ansvar skälv och försöka tänka fritt .

    I S världen får jag en känsla av att etablissemanget skall tänka och ta hand om dig . En likriktning , för att ta till ett elektriskt begrepp, där strömningarna går åt samma håll.

    >Visst är det så att även du kan bli sjuk eller arbetslös, om inte annat kan du bli totalt utsliten.

    Men Fabian detta har ju du och jag debatterat flera gånger och jag har skrivit om det på min blogg .

    Jag säger som fram åt fredagsgänget säger om KD . Kom med något nytt

    Följ länken
    http://fargelandabloggendickjonefelt.blogspot.com/2010/05/moderaten-beatrice-ask-justitieminister.html

    Eller klicka på mitt namn och läs vidare om hur svårt det kan vara för regeringen att få verksamheten att bli som man tänkt sig.

    Jag vet att det finns personer inom försäkringskassan som gör vad som helst för att smutskasta den nu mera MÖRKBLÅ regeringen.

    Till och med tar ut svårt cancersjuka människor i arbetslivet. Och det är absolut inget som jag personligen ställer mig bakom. Och det gör inte Christina Husmark Persson heller trots att hon är moderat.

    Detta som sker på den arenan är inget som regeringen ställer sig bakom . Detta påstår jag att jag faktiskt vet då jag vid flera tillfällen fått detta bekräftat av Maria Larsson KD ( Äldremenister).

    Beträffande de arbetslösa så har jag även här skrivit tidigare.
    http://fargelandabloggendickjonefelt.blogspot.com/2010/05/obligatorisk-arbetsloshetsforsakring.html

    Så undrar jag varför S bara vill att A-kasseavgiften bara skall vara 80:- och att resten skall gå via skattsedeln och att det bara skall gälla kollektivanslutna och inte oss småföretagare.

    Varför denna diskriminering .

    Varför denna underliga syn på rättvisa .

    Då tycker jag att KD´s förslag är bättre då vi menar att alla skall ha rätt till a-kassa .

    Berräffande Boman så delar inte jag heller hans uppfattning , men han som alla andra är naturligtvis välkommen att skriva här .

    Bara man inte kränker någon . Det vill jag vara väldigt tydlig med!

    Jag är faktiskt överraskad över att hembyggdsbloggen fortfarande censurerar då jag trodde att de förstod att det inte är seriöst att censurera icke kränkande inlägg.

    Men som skribenten under Fabian skriver , deras image skall vara satirisk och då skall man väl kanske vara lite elak. Och det kan väl vara lite roligt om det inte drabbar en skälv.

    Men å andra sidan så kan det ju också vara så att de drabbade kanske är förtjänta av kritiken.

    Jag kan också se att hembyggdsbloggen och jag tar upp samma ämnen ovetande om varandra . Och att vi har olika perspektiv på våra inlägg . Följ även denna länk om du vill.

    http://fargelandabloggendickjonefelt.blogspot.com/2010/04/engagemang-for-fargelanda.html

    SvaraRadera
  5. Men snälla hembyggdsbloggen
    menar ni på fult alvar att man inte får vara kritisk till er blogg?
    Nu blev jag förvånad men kan samtidigt kostatera att det faktiskt var det som jag var också mot er då ni cencurerade mig.
    Ni som ine förstår vad detta handlar om så har man svarat Fabian på sin blogg och samtidigt talat om var ribban ligger.

    SvaraRadera
  6. Hej Fabian och alla Ni andra Mitt namn är Boman.
    Högerregeringens mål under denna regeringsperiod har varit att prioritera skattesänkningar, för dem med höga löner och stora förmögenheter. Och de som har fått betala dessa skattesänkningar har bland annat varit de sjuka, arbetslösa och pensionärer. Det är detta som är högerpolitik, ta för de fattiga och ge till de redan rika.
    Höjningen av avgifterna för att tillhöra en a-kassa, har höjts med flera hundra procent under högerns mandat period. Över femhundra tusen människor lämnade a-kassan på grund av det. Högern har under samma period sänk ersättningsnivån, det så kallade taket. Den högsta ersättningen som utgör grund för ersättning är idag en lön på 15000 kronor i månaden vilket i runda slängar innebär en a-kassa på som bäst 12000 kronor i månaden, brutto, och efter skatt blir det kvar ca. 8400 kronor.
    Högerregeringen har även härjat kraftig och helt urskiljningslöst i sjukförsäkringen, många långtidssjuka och mycket svårt sjuka har drabbats hårt av utförsäkring och annat d…..skap av denna högerpolitik.
    Och enda syftet med dessa försämringar av våra sociala trygghetssystem är att sänka statens utgifter för att sänka skatten till de redan rika!!
    Att lägga sin röst på högerpartierna i kommande val är att stödja en politik som enbart har ett fåtals bästa för ögonen. Jag är deprimerad idag.

    SvaraRadera
  7. Jag ser det
    din retorik kanske haltar en aning

    SvaraRadera
  8. Suck och stön!
    Jag orkar inte dra allting men det som Bloggen svarar Fabian är helt klart en lögn.

    I bloggens begynnelse, innan den kapades och fick byta vistelse, lade jag in en kommentar om att Jan Eriksson väl inte kan beskyllas för allting. Bloggen gjorde då ett inlägg om detta och framställde mig som en mentalt störd människa som slår barn. Jag tog förstås illa vid mig och svarade på detta.
    Det kom inte med.

    Jag har flera gången påtalat brister i deras resonemang, med länkar för faktakoll, men förgäves.

    Bloggen lever tyvärr inte upp till det själva framhäver sig som.

    Till sist vill jag påtala att bloggen har kraftigt tappat i textkvalitet. Det är mest upprepningar och skitkastande på allt och alla. Om det fanns någon med redaktionellt sinne eller journalistiska kunskaper på bloggen så är den personen inte kvar. Verkar mer som att det är någon bitter enstöring som sitter i sin lilla röda stuga och skriver vad som en faller denne in.

    Mycket synd, då det uppenbart behövs en "oberoende konsult" för Färgelandas bästa. En blogg av typen "Se & Hör" kanske roar men den hjälper inget.

    SvaraRadera
  9. Snälla Diken Nu får Du allt förklara Dig.
    Vad är det som haltar?

    SvaraRadera
  10. Hembygdsrörelsens blog har bara två spår, Björnhuset och mobbningsärendet och när man nu har tuggat det i några år utan någon som helst framgång blir tonen hånföll och gått över till att ägna sig åt att mobba och förtala hedervärda människor. Det blir väl så när argumenten inte längre har någon bäring. Fabian har rätt hembygdsrörelsen blog tillåter inga andra åsikter än de som stryker dem medhårs. Det är väl bara i diktaturer som en åsikt tillåtes Därför undrar jag över vilken politisk åsikt den redaktionen företräder.

    SvaraRadera
  11. Ingen kan förta allt det goda Hembygdsrörelsens blogg har medfört med sin grävande journalistik där mycket dolt har kommit upp till ytan.

    Jag har själv och säkert många med mig blivit intresserad av vårt kommunala politiska liv på grund av Hembygdsrörelsens Blogg.

    Detta har medfört för mig att jag har bevittnat några av våra kommunala fullmäktigemöten med en chock över vilken politikerkultur som råder i vår kommun.

    Min avsikt var att belysa att någon på deras redaktion går över gränser som inte överensstämmer med deras uttalade politiska neutralitet.

    Jag tackar därför Hembygdsrörelsens Blogg för allt den har medfört för mig och vill inte på något sätt undergräva deras existens utan möjligen få en rättning åt det neutrala hållet där även etik och moral får en självklar plats.

    Tack även till dej Dick för din öppenhet med denna Blogg och mitt stöd kvarstår till dej när kvasten går som du vet.

    Vänligen Fabian.

    SvaraRadera
  12. Betyder det att du Fabian stöttar oss i valet eller kommer du att starta ett alternativt socialdemokratiskt parti i Färgelanda .

    jag vet inte om tiden för partibildande har gått ut.

    Till 6 juni 2010 15.46

    Jo när Boman skriver får jag en känsla av hur det kunde låta på 70 talet från de då aktiva KPMLR arna som stod vid porten och skanderade.

    Jag tycker att Du som kallar mig Diken och du Boman kanske skulle försöka få ner politiken lite mer konkret.

    Jag får en känsla av att ni bara skriver en massa för skrivandets skull. och skyller alt på den sittande regeringen.

    Klart är att de inte har blivit så som vi ville ha det och som jag så många gånger sagt förut så måste tjänstemännen vara mer mänskliga och logiska i sin bedömning.

    Där är vi nog överens. och att skicka alla i förtidspension är inget alternativ. Sedan skall ni veta att inom sjukvården här i västragötaland är den inte borgerligt styrd utan den styrs i stora delar av Socialdemokraterna.

    Sedan måste jag erkänna att det inte är dessa frågor där jag har så stor kunskap i utan mitt område är mera åt småföretagarens.

    SvaraRadera
  13. Bästa Dick!

    Ingen hemlighet, jag är Socialdemokrat och röstar så Dick.

    Mycket talar för att jag avstår kommunalvalet om inget radikalt inträffar inom det partiet som du kallar för ett alternativt Socialdemokratiskt parti.

    SvaraRadera
  14. Tack Dick för att du kör en rakare seriösare blogg än hembygdsrörelsens, här får alla ha en synpunkt, tack!

    SvaraRadera
  15. M har ej vikit utan ställt sig bakom den mobbades anmälan. M har även sagt att Björnhuset skall granskas. M och KD vill att Färgelandaföretag skall behandlas rättvist.
    Detta tycker Fabian är bra. Vad mer skall dessa partier göra för Färgelanda för att förtjäna din röst Fabian. Avstå från att rösta skall man göra när man tycker att inget parti förtjänar rösten. Respekterar ditt val att inte göra ett val. Hoppas andra tänker mer aktivt. Om företrädarna gör ett dåligt jobb så behöver de omvänt en så kraftig signal som möjligt. Är själv sosse men har bestämt mig för att lämna ett mer aktivt bidrag för att tala om att jag absolut inte är nöjd med mina företrädares agerande här i Färgelanda. Mer kan jag inte göra. Hoppas osämjerna och allt annat ovidkommande kan få ett slut. Vi Färgelandabor vill ha en ansvarsfull politik. Valet visar om Färgelandaborna har blivit medvetna och förstår att valet är viktigt. Vi får se!

    SvaraRadera
  16. Till 7 juni 2010 11.00

    Jag gillar ditt synsätt men det finns faktiskt ytterligare mer som du kan göra och det är att gå med i partiet och försöka förändra inifrån. Det går faktiskt om man är tillräckligt trägen.
    I varje fall i KD , jag vet inte hur det ser ut i de Socialdemokratiska partiet.

    SvaraRadera
  17. Bästa Anonym 11.00

    Både du och jag är kanske missnöjda över samma problem, vem vet?

    Olika är våra beslut, jag respekterar ditt beslut men delar inte ditt synsätt när det gäller att utdela stöd till höger och...

    SvaraRadera