tisdag 1 juni 2010

Polisen kom till Färgelanda och skickade ut ca 400 ungdomar

Polisen kom till Färgelanda och skickade ut ca 400 ungdomar pga att dem stökat för mycket, när de 400 personerna inte hade nånstans att vara tills bussen gick. så blev det inte bättre. folk börja bråka och stöka. polisen hjälper aldrig nu för tiden

Dessa rader kommenterade signaturen A.C.A.B. På Sveriges Radios hemsida.

Jag har också hört en liknande historia från andra så jag kan nog känna att beskrivningen är trovärdig.

Jag anser nog att Polisen borde ha tagit ett större samhällsansvar än vad som gjordes i det här fallet.

I varje fall så blev ingripandet från ordningsmakten inte det som vi invånare var till freds med då stöket spred ut sig i hela samhället. Man skulle kunna sammanfatta det hela som en halvmesyr.

Detta ger i alla fall inte den goodwill som nu kommunledningen efterfrågar. Det skall bli intressant att då ta del av vad Kenneth och Ulla har tänkt sig i den frågan . Man skall diskutera just den frågan på ett möte de närmaste dagarna.

Upprinnelsen till varför goodwill frågan hamnat på dagordningen är, att Kenneth vid flera tillfällen fått svåra frågor av känslig karaktär.

Jag har också sett en del konkreta förslag på hur vårt anseende skall kunna förbättras . Det mest radikala och jag tror det bästa för Färgelanda hade varit om dessa ledarfigurer hade avgått och strukit sina namn på respektive valsedlar.

Den åtgärden hade garanterat givit Färgelanda kommun bättre anseende .

Jag har tidigare berättat om att det nu skulle bli en granskning av Björnhuset. Detta arbetet skulle inledas den 3 juni enligt vad Bill berättat . Ulla har vid flera tillfällen accepterat förslagen men strax före helgen här så har det tillstött komplikationer och en förhalning ytterligare vilket har medfört att Bill nu har meddelat att han inte vill delta i det här arbetet längre.

Han känner tydligt att Ulla & Co inte vill han någon granskning. Alla förslag som Bill har kommit med har man på olika sätt motarbetat. Troligen kommer Ulla & Co att försöka förhala det här ärendet tills efter valet.

16 kommentarer:

  1. Kan det verkligen ha varit så många som 400 personer?
    Jag tvivlar, men har ingen annan siffra att komma med.

    Angående Bills medverkan i en utredning av Björnhuset: Det är av yttersta vikt att inte Ulla, Kenneth och Ann-Marie får hålla i detta själva. Vi måste hjälpas åt att "peppa" Bill så att han orkar med detta.

    Vad jag förstått pågår även en polisutredning angående Björnhuset. Den kan nog inte ens Ulla stoppa.

    SvaraRadera
  2. Hej Diken Och Ni andra
    Varför håller du dig till sanningen. Bill hade tagit kontakt med EN konsult inför detta uppdrag. Med tanke på god sed bör väl man kontakta flera konsultföretag för att få lägsta kostnad. Om inte jag mins helt fel är det väl det ni själva hävdat skall vara en självklarhet vid all upphandling inom kommunen. Men icke Nu ! Varför? Av det jag vet känns det som om Bill inte är vuxen sitt uppdrag.

    SvaraRadera
  3. Inte Logistemas rapport inte det juridiska ombudet i mobbningsfallet. och inte i hela Björnhusinvesteringen.

    Det finns bara en liknelse i detta här ärendet och det är att man silar mygg och sväljer kameler.

    Kort sagt
    Man gör vad man kan för att inte få till en granskning värd namnet.

    Och eftersom du verkar vara väl insatt så vet du att det finns regler som ger förvaltningen ett visst utrymme.

    SvaraRadera
  4. Till Anonym 11.34

    Bill är mycket duktig i fastighetsfrågor. Förmodligen en av de vassaste i kommunen. Garanterat vassare än övriga politiker och tjänstemän i kommunen.

    Däremot är han av förklarliga skäl ej duktig i politiskt rävspel. Han har inte lärt sig detta falska spel än.

    Hade Ulla och Kenneth verkligen varit intresserade av att få reda på vad som gått snett (för det har de ju erkänt att det gjort) hade de i stället hjälpt Bill.

    Du själv verkar ju inte direkt heller vara intresserad av att få reda på vad som gått fel i hanteringen.

    Enn snabb analys säger mig att du är en sosse, en sådan som aldrig kan erkänna att man kan ha fel. Betongsosse!

    SvaraRadera
  5. Om jag är sosse eller inte saknar väl betydelse i sak, att kritisera oppositionsrådet och förste vice ordförande i kommunen för allt som händer och sker i Färgelanda är väl ändå icke särskilt trovärdigt. Politiskt rävspel är uppenbarligen något Ni håller på med.Vad som är sant eller ej, är inget Ni oroar er för.
    Bill är säkert en hedervärd person i alla avseende men ger upp för lätt, att jobba med politik innebär väl att ta hänsyn till allas uppfattningar. Bara för att KD och Bill inte ensamma fick välja konsult behöver väl det inte leda till att han lämnar uppdraget. Mer kan man väl förvänta sig av en politiker.

    SvaraRadera
  6. Till Anonym 20.10

    Allt dåligt som händer i Färgelanda är inte UllaKenneths fel. Men de får räkna med att ta på sig sin del av det hela.

    Hela Björnhusprojektet spårade ur redan från början. Jag klandrar alla partierna för detta. Har man lite sunt förnuft inser man direkt att man inte kan driva ett projekt av den digniteten på så lösa boliner.

    Kollar man dessutom upp Björneruds och Lillesjös ekonomiska status (vilket torde vara en självklarhet) finner man att dessa företag saknar ekonomiska förutsättningar att expandera på det sätt man tänkt sig i nyrenoverade, anpassade lokaler. En riskanalys på det ekonomiska planet hade belyst detta faktum tämligen omgående.

    Att sedan låta företagen själva styra över utförandet utan någon kontroll från kommunens sida är direkt förkastligt. Att i efterhand attestera stora fakturor är ingen kontroll. Kontroll innebär att man kan påverka situationen i ett tidigt stadium och på plats löpande följa upp det dagliga arbetet.

    Att projektet gått åt helvete kan väl inte ens du förneka? Utfallet talar väl för sig själv?

    Vill man medverka till att utföra en riktig uppföljning hjälper man Bill. Bill är som sagt helt ny i rollen som politiker. Kenneth, Ulla, Ann-marie och de andra är garvade vid det här laget och borde kunna vara behjälpliga med att reda ut detta för Färgelandas bästa. Det förväntar JAG mig av en politiker.

    SvaraRadera
  7. Logistemas rapport var den rapport som borde presenterats vid uppstarten , men det gjordes aldrig .

    Varför kan man undra?
    Den undanhölls under ganska lång tid och vem bar ansvaret för det?

    Den beskriver ganska tydligt de som DNV framför .

    Där står i klartext att företagen inte har den ekonomiska styrkan.

    Jag har skrivit detta i ett tidigare inlägg här på min blogg och också lagt ut sammanställningen från denna rapport

    Klicka på mitt namn och läs vidare


    http://fargelandabloggendickjonefelt.blogspot.com/2010/04/skola-vard-omsorg-dar-skall-pengarna.html

    SvaraRadera
  8. Hej Dicken och alla Ni andra! Är det någon av Er som på fullt allvar tror att en mörkblå allians mellan KD och Högern har förmågan att på ett ansvarsfullt sätt hanterar kommunens väl och ve. Vad står på ert gemensamma program? Sparka chefer,
    höjda hyror för företagen, skapa fler skolor med undervisning i B-form,kraftigt ökade kostnader för externa konsulter,och privat äldreomsorg,privata skolor,privat barnomsorg o.s.v. Nej Du Dicken, det är dags att visa färg Vad vill Du egentligen?

    SvaraRadera
  9. Hej DNV! Jag vill bara tillägga att efter valet 2006 bildades en mörkblå alliansen i Färgelanda kommun. Kommunalråds posten tog centern hand om. Även om centern nu har lämnat den mörkblå alliansen Kvarstår fortfarande ordförande i myndighetsnämnden Min tolkning av detta är att den mörkblåa alliansen är ansvariga för kommunens verksamhet. Beträffande Björnhuset, var alla partier med på resan upp till 62 millar.Jag tror nog att alla har insett att det mesta har gått fel i denna affär Nu handlar det om att göra det bästa av situationen och hoppas att flera företag etablerar sig i björnhuset och annorstädes i kommunen

    SvaraRadera
  10. Till 10.58
    Här är lite av det som Kristdemokraterna i Färgelanda kommer att arbeta för.

    Mer makt till den enskilde medborgaren!

    Vi arbetar för att skolorna i Järbo och Stigen öppnas. Det gör vi genom att stötta satsningar på friskolor där engagerade människor förverkligar sina idéer.

    Skolan skall handla om kunskap.
    Det krävs tydliga mål och undervisning som är anpassad till varje enskild elev.
    Arbetet mot mobbning måste tas på allvar.

    Vi ser till att människor får bestämma mer över sin vardag.

    Pension är enligt oss upparbetad lön och skall beskattas därefter.
    Det betyder att även pensionärer skall få jobbavdrag.

    Satsa på dina idéer!
    Fler företag betyder fler jobb, bättre ekonomi och mer välfärd.

    Vi vill få bättre förutsättning för alla som bor på landsbygden.

    Vi vill att Björnhuset blir en egen resultatenhet. Samtliga intäkter samt kostnader skall vara med. Detta skall ligga till grund då hyreskontrakten skall omförhandlas.

    En helt ny öppenhet och ärlighet kommer att genomsyra hela kommunen. Vi tror att ärlighet varar längst. Finns det inga hyreskontrakt så är svaret nej. Så enkelt kan det vara. Vi kommer garanterat inte göra allt rätt utan göra fel ibland. I vårt parti är vi inte fullkomliga. Alla kan göra fel. Vi kommer dock att stå för våra handlingar.

    Färgelanda kommun måste få ordning och reda på ekonomin. Jag är nästan chockad över att medborgarförslaget om en resultatenhet för Björnhuset röstades ner. C, S, V och FP vill inte att alla intäkter och kostnader för Björnhuset skall framgå!

    Vi vill att en delårsrapport skall upprättas 30 juni. Genom att i ett relativt tidigt skede få en bild över det ekonomiska läget finns större möjlighet att påverka resultatet.

    Ekonomin och det ekonomiska ansvaret är två mycket viktiga frågor för Färgelanda de närmsta åren.
    Vi har en pensionsskuld som vi inte amorterar av på utan skjuter framför oss så att våra barn får ta hand om problemet.
    Det här tycker vi inte är bra.

    SvaraRadera
  11. Jo jo Det låter! Att Pension är upparbetad lön och ska beskattas som lön är sen själklarhet men, tyvärr inte för den mörkblå regering som införde denna orättvisa beskattning för pensionärer. Kristdemokraterna är medskyldiga till denna orättvisa behandling av pensionärer och så vitt jag vet är det väl den röd gröna alliansen som vill skapa rättvis beskattning det vill säga LÖN OCH PENSION sk beskattas lika. Dit parti har ju verkat i den mörkblå regering under snart fyra år och orättvisan är kvar. Jo jo, men nu är det val då kan man ju lova allt. Men du vet och alla väljare vet att den mycket mörkblåa regering som KD är en del av aldrig kommer förändra skatten för de äldre Syftet med nuvarande skatte orättvisa är att Ni vill att våra äldre ska arbeta även efter pensionering och det förvånar ingen om ni efter valet kommer föreslå höjd pensinsålder.Du skriver jobbavdrag och inte jobbskatteavdrag vill Du förklara varför??

    SvaraRadera
  12. har du infört censur

    SvaraRadera
  13. Ursäkta mig jag tar tillbaka det med censur

    SvaraRadera
  14. Det skall naturligtvis vara jobbskatteavdrag. och det är inget som jag personligen kommit på nu utan jag har jobbat innom partiet under lång tid med denna fråga

    Klicka på mitt namn och läs hur jag har arbetat för denna självklarhet

    till 3 juni 2010 09.15

    Som du tydligen kommit på . Nej naturligtvis inte . Jag tycker att en öppen dialog och är en självklarhet.

    SvaraRadera
  15. Har medvetet avhållit mig från bloggande under en period. Vill ge politiken en chans att visa sin insida. Vill inte dra direkta slutsatser utan att först ha prövat med diplomati. I 13 år har jag i Kungälv varje måndag haft beredning av Ksau ärenden med KS ordf. Varje tisdag har jag haft KSAU. Varje månad KS.Detta som förvaltningschef direkt underställd kommunstyrelsen.
    Så helt obevandrad är jag inte. Känner igen en del företeelser men att förvaltningen så okritiskt får lägga fram sina redogörelser och förslag är för mig totalt främmande. Det är till och med uttalat gång på gång att det är fruktansvärt att fråga om siffror. Då heter det att man ifrågasätter sin egen förvaltning. Kan hända att jag får anledning att återkomma till detta.
    Hur är det då med granskningen? Hoppas jag slipper redogöra för hur det verkligen har gått till fram till nu. Vi får väl se. Tycker dock att det är av största allmänintresse att det blir tydligt vilken kvalite man kan förvänta sig av utredningen.
    Annars blir ju granskningen i sig själv en mygelprodukt. Blir den det så skall allmänheten veta det. Det är den respekt jag har för Färgelandas invånare. De som bryr sig vill säga. De andra får bara vara med och betala när skattehöjningen kommer. Jag hoppar inte av granskningen. Jag blir i så fall bortmyglad. Det kommer jag inte att bli utan jag förklarar hur det har gåttt till.
    Det kan i värsta fall bli mycket snart.

    SvaraRadera
  16. Anonym 09.13 vet tydligen mer om vad som skall ske nästa mandatperiod än vi vet själva. Jag ville bara försöka svara på en konkret fråga om vad Kristdemokraterna kommer att arbeta för.

    Något annat som är mycket viktigt är vilka värderingar och vilket arbetssätt som de olika partierna har. Många av frågorna som kommer att hanteras nästa mandatperiod vet vi inte vilka de är. Det händer saker i vår omvärld som påverkar oss på olika sätt.
    Nya frågor kommer upp.

    SvaraRadera