måndag 31 maj 2010

Sverige är bäst i hela Europa när det gäller kvalitén på vården

Men sämst när det gäller tillgängligheten.

Lyssna på det gripande programmet P4 Granskar .

Där tar Gunnar Gramnäs upp problematiken med att vi i det här landet nästan har monopol på sjukvård.

Lika illa är det ställt med skolan. Läs vad S och V vill göra i Uddevalla. Bara tanken på det uttalandet så som det är formulerat i tidningen ger mig en känsla av maktfullkomlighet. Även kommentarerna är intressant i sammanhanget och visar att det finns de som anser att enbart de offentliga är det som är bäst för invånarna.

I Aftonbladet Som för övrig är en RÖD tidning , om jag inte missminner mig . Där står följande

Sveriges offentliga sektor är ineffektiv. Sverige är det EU-land där skattebetalarna får minst valuta för pengarna. Det hävdar Europeiska centralbanken i en rapport.

Och slutligen har jag en debattör på min blogg som också hävdar att inom skola vård och omsorg är det bara det offentliga som är bäst för invånarna. All privat inblandning är av ondo.

Jag tycker nog att en mix av det privata och det offentliga är det allra bästa.

Jag mins när telia hade monopol . Då kunde det ta flera månader för en vanlig enkel reparation , det som i dag görs på en förmiddag. Men det finns avarten även här vet jag . Men generellt sett har det blivit bättre på telesidan . Sämre har det däremot blivit på elsidan i många hänseenden . Vi har fått ett högre elpris, sämre distribution och ett sämre elmaterial .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar