tisdag 25 maj 2010

Yttrande över kritik riktad mot kommunstyrelsen i revisionsberättelsen för 2009

Jag hörde på nyheterna att vi är fyra miljoner fyrahundra tusen personer som är i arbete just nu.

Jag vill bara påminna om att 2006 var det tre Miljoner tvåhundratusen personer som var i arbete . Med fler i arbete så blir skattebördan per arbetare lägre typ Jobbskatteavdrag , ROT eller RUT avdrag.

Yttrande över kritik



I revisionsberättelsen för 2009 med bilaga riktar revisorerna i Färgelanda kritik mot kommunstyrelsen för dess hantering av Näringslivsprojektet Björnhuset.

Enligt 5 Kap 31 § Kommunallagen skall kommunfullmäktige inhämta förklaring över anmärkning som framställts i revisionsberättelsen.


Kommunstyrelsens presidies förslag


Kommunstyrelsen beslutar att avge nedanstående yttrande/förklaring med anledning av revisionens anmärkning i revisionsberättelsen.


Då revisionen inte har haft någon kommunikation med kommunstyrelsen eller dess arbetsutskott eller presidiet innan berättelse avlämnades har vi inte kunnat påtala att viss del av kritiken inte längre har någon aktualitet då nya hyresavtal upprättats och i samband härmed kalkylen som ligger till underlag för hyrorna.


Kritiken inleds med att det varit stora brister i vad det gäller styrning, ledning och kontroll av projektet. Denna kritik är svår att ha några avvikande synpunkter på då kommunstyrelsen i sitt beslut den 27 januari 2010 (KS § 30) beslutat att göra en extern utredning av kommunens handläggning av omvandlingen av Björnhuset till ett industrihotell för livsmedelsbranschen, med särskilt fokus på ekonomi (styrning, ledning, kontroll) och handläggning (beslut, dokumentation, information).



Beträffande kritiken gällande att kommunen inte efterlever god redovisningssed avseende den ekonomiska redovisning av de investeringsutgifter som gäller Björnhuset är detta nu inte längre aktuellt då nya hyreskontrakt och kalkyler upprättats.


Påståendet att ovan nämnda skulle innebära att det är osäkert om årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen om kommunal redovisning ställer vi oss starkt frågande till då detta inte torde påverka årsredovisningen 2009. Kommunstyrelsen anser att man kan fastställa kommunens årsredovisning.


Kenneth Carlsson Ulla Börjesson


Kommunstyrelsens 1:e vice ordf Kommunstyrelsens 2:e vice ordf



Kommunstyrelsens kommenterar med anledning av revisionens synpunkter m m ang Björnhuset i bilaga till revisionsberättelsen för 2009




I revisorernas redogörelse för 2009, (bilaga till revisionsberättelsen 2009) finns ett särskilt avsnitt ”Björnhuset” med synpunkter m m på handläggningen av detta ärende.




Kommunstyrelsens presidies förslag till kommentarer med anledning av revisionens synpunkter:




Kommunstyrelsen beslutar att avge nedanstående kommentarer med anledning av revisionens synpunkter på handläggningen av ” Björnhuset” i bilagan till revisionsberättelsen 2009:


Eventuellt nedskrivningsbehov av fastigheten anser kommunstyrelsen inte att man skall ta ställning till i 2009 års bokslut; dels på grund av att fastigheten ej är slutförd och därmed inte aktiverad samt dels den osäkerhet som finns angående nya hyresgäster och vad dessa kommer att generera i hyresintäkter. Dessutom har nya kalkyler tagits fram i samband med nya hyreskontrakt som ändrat förutsättningarna.


I de nya kalkylerna för hyreskontrakt har inget restvärde på byggnaden åsatts vilket också innebär att man räknat in kapitalkostnad på hela investeringen.


I bilagan finns också frågeställningar till kommunstyrelsen från revisionen som vi för kännedom meddelar kommunfullmäktige.


Varför är inte investeringen fördelad på byggnad, markanläggning och


byggnadsinventarier?


- Kommer att, när fastigheten aktiveras i balansräkningen, fördelas på byggnad och byggnadsinventarier med en avskrivning på 33 resp. 20 % vilket också hyreskalkylen bygger på.


Vad är kommunens motiv att använda sig av annuitetsmetoden istället för en linjär metod?


- I den hyreskalkyl som nu ligger tillgrund för de nya hyreskontrakten har använts den linjära metoden. Vilken princip som kommer att användas i redovisningen kommer politiken att fastställa senare. Kan mycket väl bli annuitet.


Hyresgästerna har själva fått styra ombyggnationen och anpassat den till sin


verksamhet och betalar inte en hyra som motsvara nedlagda kostnader hur motiveras de?


- Byggnationen är inte gjord med tanke på enbart de hyresgäster som finns där i dag utan även för kommande hyresgäster. Innebär att det förutom lediga ytor även finns en överkapacitet vad det gäller kylmedia mm som nya hyresgäster kan ta del av.


Tanken med hela projektet är ett livsmedelskluster där flera företag i branschen kan dra nytta av varandra. Då Färgelanda är ytterst beroende av fordonsindustrin var också en tanke att komplettera med ytterligare branscher..


Vad är motivet att sätta ett restvärde på 30 miljoner på fastigheten?


- I hyreskalkylerna har inget restvärde åsatts. Innebär att hyresintäkterna skall hämta hem hela investeringen över tid. Om man redovisningsmässigt kommer att åsätta fastigheten ett restvärde har man ännu ej tagit ställning till.


Avser kommunen att göra nedskrivning på fastigheten?

- Nej inte i dagsläget.


Kenneth Carlsson Ulla Börjesson


Kommunstyrelsens 1:e vice ordf Kommunstyrelsens 2:e vice ordf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar