måndag 10 maj 2010

Det är kommunallagen som måste förändras.

Kommuninvånare måste få garantier mot vettlösa affärer som i Färgelanda, Vänersborg, Mellerud och så vidare.

Alla kommuner behöver garantier mot kommunchefer som börjar leka riskkapitalister och verkställande direktörer med våra skattepengar.

Problemet är större än Färgelanda.

Borde bli en valfråga i riksdagsvalet.

Dessa rader skrev en anonym skribent på hembygdsrörelses blogg och jag tyckte det var så bra att det är värt att skriva några rader om. Jag skulle också vilja gå ett stycke längre och kräva att en kommunchef endast har anställning som sträcker sig över en mandatperiod och där efter får söka sin tjänst på nytt.

Typ projektanställning.

Har vederbörande skött sig så har an arbete även efter valet. Och har man misskött sig så får man . Utan avgångsvederlag.

Jag kan inte förstå varför dessa personer skall hållas om ryggen så som SKL gör.

Jag vill minnas att det var en annan kommun i norra Sverige som var ägare till en skidanläggning som kommenterades av Anders borg . Han menade att kommunerna inte skall egna sig åt sådan verksamhet då det inte ingår i kommunens kompetensområde. Och jag tycker att den senaste tidens skandaler visar att finansministern har rätt , även om jag till en början tyckte att björnhus affären var en bra satsning.

Det var en annan person som tyckte att den som attesterade fakturorna, gjort sig skyldig till brott. Då denne inte förvisat sig om att det material som stod på fakturan, verkligen satt i fastigheten. Jag kan faktiskt till viss del hålla med om det. Har man rätt att skriva på , har man faktiskt skyldighet att kontrollera att man fått det man betalar för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar