tisdag 25 maj 2010

Moderaten Beatrice Ask, justitieminister i Alliansregeringen

2800 nya poliser på 4 år att jämföras med 59 st på 11 år


Nu får jag stöd för min åsikt om att det behövs lokalt förankrad polisverksamhet . Det var det budskap som Beatrice Ask förmedlade i denna veckas lördagsintervju. Hon kunde också ge mig bekräftelse på att denna polisverksamhet inte bara skulle gå ut på nykterhetskontroll utan handlade egentligen mest om att fånga upp ungdomar som kommit på glid så att de inte hamnar i den tyngre brottsligheten .


Vidare pratade justitieministern om vikten om att arbeta modernt och att datorer skall användas. Jag kan ju bara konstatera att polisen i Uddevalla behövde ett antal mail från mig innan man över huvud taget svara.


Jag vill också minnas att jag hade önskemål om att få demonstrationstillståndet över internet, men några sådana rutiner har man inte blev svaret. Så jag fick vackert sätta mig i bilen och köra ner för att hämta mitt tillstånd. Väl där nere så skulle jag parkera min bil men då fanns det inga lediga parkeringsplatser vilket försvårade för mig ytterligare.

Jag tyckte att hela intervjun var väldigt intressant så jag har lagt en länk dit.


http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3071

Hej Inger Davidsson
Jag har en fråga till någon i partiet om detta med att teckna ett specialavtal mellan kommunerna och polisen är det något som regeringen ställer sig bakom eller har som rekommendation , eller något som polisen har hittat på skälva . Personligen kan jag inte inse att det skall behövas ett speciellt avtal för att polisen skall göra sitt jobb . Visserligen ser brottsligheten olika ut på olika ställen i landet och det här med avtal visar att lokalkännedomen är dålig och att det egentligen skulle behövas en lokal förankrad polis i stället.

Hej Dick,

Förlåt att du fått vänta på svar. Avtalen har polisen fått regeringsuppdrag att ingå. Visst kan man tycka att det skulle göras ändå som du skriver men tyvärr har det inte blivit så. Framöver kommer vi att bli ännu tydligare med att sådana här avtal ska finnas i hela landet.

Vänliga hälsningar

Inger D

_______________________________

Inger Davidson

riksdagsledamot för Kristdemokraterna

vice ordförande i justitieutskottet

Detta svar visar att regeringen inte är nöjd med det arbete som polisen presterar och vill som jag mer!!!

Vi har fått en inbjudan från Kenneth C som handlar om att kommunen har dåligt anseende.

"På agendan står diskussion gällande "kommuens goodwill". Skriver han. Denna gången skall man vara på hemmaplan och inte på något spa i någon annan kommun. Tänk vad lite kririk kan åstakomma , men egentligen tror jag inte att hans förmåga till självinsikt hjälper .

Man kan fundera över vem som bär ansvaret? Jag tror att det bästa för Färgelandas "GOODWILL" är att han säger upp sig och lämnar sina "UPPDRAG" tillsammans med Ulla B.

Jag fick också en inblick i det svar som skall lämnas till revisorerna som dessa två totat i hop.

Där erkänner de att hela processen har saknat styrning , kontroll o.s.v .

Får skriva mer om det i morgon !

2 kommentarer:

  1. Värderingsmannen25 maj 2010 kl. 21:22

    Goodwill! Han får väl börja med anständighet,moral och etik.
    En heldag där det förutsättningslöst vädrades vilken värdegrund den politiska arenan skall ha och vilka ramar som gäller oavsett politisk hemvist skulle vara på sin plats. Tyvärr måste svåra händelser få exemplifiera vad som inte acepteras t.ex att mevetet ljuga om sakfrågor i KF är oaceptabelt osv Det är starkt,magstarkt, att prata om Goodwill när man har handskats som man har gjort med mobbningsfallet. Man kan själv påstå att det är charmigt eller någonting liknande men kommunen far illa av oansvarliga uttalanden. Att lägga ned byskolor för felräkningspengar och sen ösa in pengar i okontrollerade projekt som Björnhuset skapar inte Goodwill. Tyvärr tilliten är förbrukad! Men man vill ju undra?
    Har karln gott uppsåt. Det är väldigt,väldigt svårt att tro på.
    Dick-hälsa honom så gott från mig när Ni träffas.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att vi från vårt part är intresserade av att tillsammans med de gänget försöka skapa någon "Goddwill"

    Jag skulle kunna tänka mig att förslaget från dessa personer är att vi skall hålla tyst med vår kritik , men då tror de fel!

    Vi kommer aldrig att sluta kritisera det vi anser vara fel.

    SvaraRadera