onsdag 16 juni 2010

Det positiva Färgelanda

Dagen har varit fylld av med en massa intryck .
När jag kom till butiken i dag vid 14 tiden så hade vi en genomgång av agendan för Harvens dag.
De flesta bitarna i den planeringen verkade vara på plats. Det känns ganska skönt att de mest vesäntliga är klart då detta arrangemang är ganska stort.
Men nu skall vi börja planeringen för nästa års Harvens dag då det enligt Ulla är 25 års jubileum. När jag för en tid sedan pratade med BP Foto så berättade han om att han och Kenneth var upprinnelsen till denna tillställning.

Positivt med denna dag var att polisen verkar ha hittat hit också då jag såg så många patrullerande konstaplar att jag faktiskt tappade räkningen 6 eller 8 stycken var där. Deras ärende vet jag inte men jag såg att vissa moppepojkar gick ,så en viss inverkan hade de.

Men mötet med svenskt näringsliv då?
Jo det avlöpte i Allhem på utsatt tid . Jag blev faktiskt lite förvånad över att det inte kom fler företagare. Det hade jag faktiskt förväntat mig , men denna tiden på året har man mycket i görningen och man kan ju inte vara på två ställen samtidigt.

Föredragshållaren drog i alla fall igenom resultaten punkt för punkt . Sedan blev det till en början trevande debatt där företagare berättade sina synpunkter . Stalfors noterade och läste sedan upp vad vi hade kommit fram till.

Skälv fick jag möjligheten att ställa mina frågor och jag försökte att vara så konstruktiv i min kritik som möjligt. jag kunde känna att det liksom låg ett täcke över oss men senare lossade debattklimatet och jag tyckte nog att detta kanske var en början till något nytt.

Bara nu tjänstemännen tar detta till sig och nu behandlar informationen konstruktivt

Efter möten hade jag ett ganska långt samtal med en företagare som hade synpunkter på att jag kanske inte skulle bedriva den negativa kampanj som han upplever att jag gör.
Jag har tänkt på detta under kvällen . Men det är ju så att jag trodde att de ledande skiktet i vår kommun faktiskt skulle vara lite mer försiktiga med kommunens medel om allmänheten fick veta hur det egentligen går till, men det har inte förändrat sig ett dugg. Så nu framstår jag som en syndabock som har drivit färgelanda ner i skiten genom min "upplysningskampanj".

Så frågan kvarstår . Hur skall vi få återställt Färgelanda kommuns anseende igen.
Personligen kan jag känna att det inte är jag som äger frågan då jag faktiskt inte kan göra ett enda dugg , utan jag anser nog att det är Kenneth & Ulla som har bollen. Det är deras agerande som är avgörande. Antingen så lyssnar de på företagarna och tar till sig kritiken eller så fortsätter det på den inslagna vägen , utan förändring.

1 kommentar:

  1. Dick-jag tycker nog du är lyhörd med en underton av ödmjukhet. Det är inte ditt fel att utvecklingen i Färgelanda har varit förfärlig. Det är klart att man som företagare blir kluven när Färgelanda framställs negativt. Men när t.ex 90 mkr utbetalas till ett företag som kommunen inte har kontrakt med och (enl revisorerna) utan ledning,styrning och kontroll. Då är det nog inte rätt att hålla tyst . Kommunens ekonomi har också körts i botten. Frustrationen bottnar väl i att de som nu styr ej reagerar. Din motpol i informationshänseende är Kenneth. Han kallar en förödande kritik i revisionsberättelsen för charmig. Det är inte lätt det här med information. Tror nog att du informerar(visserligen på ditt sätt) för att du är ärligt bekymrad (och arg). Lycka till!

    SvaraRadera