torsdag 8 juli 2010

Vänsterpartiet Kommunisterna byter namn till Välfärdspartiet Kommunisterna

Hur trovärdigt är det ??!!

I dag är det sossarnas dag och det skall bli intressant att höra vilka förslag de skall försöka slå i oss!

Följande avsnitt har jag tagit från en som skrivit på Hembyggdsbloggen .
Jag tycker att det kan passa in här.

Den amerikanska ekonomen Arthur Laffer beskrev på 80-talet på ett enkelt vis (enligt historien på en servett under en middagsdisskustion) hur förhållandet mellan skattesatsen och statsintäkter hänger ihop.

Om skattesatsen är 0 % kommer staten givetvis inte få in några pengar, men om skattesatsen är 100% kommer den inte heller få in några pengar! För vem skulle egentligen jobba om hela lönen gick i skatt?

I den svenska ekonomiska debatten måste den som vill sänka skatten ständigt förklara hur dessa skattesänkningarna skall finansieras. Däremot måste den som vill höja skatten aldrig förklara hur folket skall kompenseras för sin minskade köpkraft

Men tänk om det är så att vi faktiskt kan sänka de svenska skatterna utan att staten får in mindre pengar? När det lönar sig mera att arbeta, utbilda sig och investera kommer flera att göra det och både staten och individerna kommer att få mera pengar!

De svenska skatterna ligger över lafferkurvans maximum. Att sänka dem kommer med stor sannolikhet inte att leda till mindre statliga inkomster på lång sikt, utan kommer att frigöra de slumrande ekonomiska krafterna!

Konstiga saker händer på IAC.
Jag måste tillstå att jag med fårvåning och bestörtning konstaterar att denna arbetsplats inte behandlar sina anställda på ett som jag tycker värdigt sätt.
Många av mina tidigare arbetskamrater i min ålder har fått kicken på ett uppseendeväckande sätt.

Vissa har varit anställde där mellan 20-30 år och nu anser tydligen företagsledningen att dessa personer är förbrukade. I mina ögon en underlig personalpolitik. Klicka på länken och läs mer om företaget i Bohusläningen

4 kommentarer:

  1. Intressant tal hon höll , Mona.
    Ett klassiskt sossetal. Värt att notera var att när hon komm till det stycket som behandlas i denna sträng , " Vi skall höja skatten" Blev det en kraftig aplåd.

    Precis som att det skulle vara rätt medicin för att återskapa rättvisa i landet

    Det förefaller som om S inte har ändrat fokus på politiken sedan 2006. Ett skattehöjarparti.

    Om det var någon som lyssnade på karlavagnen i går så var det flera bönder som ringde in. De hade långa arbetsdagar och lite semester.de är arbetare det. Att vara anstäld är att ha semester med tjänstgöring om man jämför.

    Personligen kan jag bara bekräfta de dessa bönder beskriver.
    På 18 år som företagare har jag inte kunnat ta ut 4 veckor i följd någon gång. Under mina 18 år som anståld var det en självklarhet att man skulle ha 4 veckor i sträck. Så det som sker på fabriken nu är i företagarens värd en naturlig utveckling. När arbete erbjuds så får man jobba , och så får man va ledig när det lungnar ner sig.

    SvaraRadera
  2. Väldigt vad fort Du ändrade åsikt om vad som är god personalpolitik " ATT VARA ANSTÄLLD ÄR ATT HA SEMESTER" Vad får Du alla tokigheter ifrån? Att vara löneslav är ingen semester. Att vara egenföretagare är ett fritt val och om Du som Kristdemokrat värnar ditt företag före dina barn är det ditt val.

    SvaraRadera
  3. Jag skall inte mästra på dig men jag tror att du missuppfattar det jag skrivit.
    de du kallar tokigheter kallar jag erfarenhet.

    att skicka folk ut i arbetslöshet så som jag har hört från flera håll menar jag är dålig personalpolitik . men att vara anställd är semester om du jämför med att drifa ett företag.

    Som ansvarig företagare är du ledig då du sover , annars är du i tjänst övrig tid.

    När du har provat att vara företagare kan vi återuppta diskutionen.

    > Att vara egenföretagare är ett fritt val och om Du som Kristdemokrat värnar ditt företag före dina barn är det ditt val. <

    Ditt sista påstående kan du få utveckla.

    Den kommentar som en skrev i Bohusläningen tycker jag va bra. Bättre med arbete än arbetslöshet!

    Så om du inte vill vara löneslav så är du välkommen som företagare.

    SvaraRadera
  4. Och du som i stort sett varje dag klickar i att du tycker det jag skriver om är ointressant.

    Vad tycker du att jag skall skriva om då.

    SvaraRadera