söndag 4 juli 2010

13 Steg till ett mänskligare Sverige

Jag skall först berätta att Jag drev frågan om att slopa kassalagstiftelsen för företag som har en omsättning under 3 miljoner .

Tyver var det så många talare före mig att det drogs ett streck i debatten precis vid mitt namn.

Men jag fick lämna in mitt yrkande i alla fall.

när vi kom fram till omröstning så var det nära att det gick igenom då många tyckte att det var ett bra förslag. Jag får skriva en motion till nästa års riksting och försöka driva frågan där i stället.

En annan intressant uppgift som redovisades var att staten inte skall driva företag utan ägna sig åt allmännyttan och då kom vattenfall och LKAB upp påtapeten .

Dessa företag menar partiet är så viktiga för Sverige så någon försälgning kommer inte att ske. Men det måste ske en omstrukturering så att skitiga kolkraftverk på kontinenten måste avyttras och att verksammheten konsentreras till miljövänlig le på hemmaplan.

Men försälgningen av Vin & Sprit var helt rätt. Mats Odell berättade vidare att den årliga vinsten från företaget genererade ac 800000 miljoner kroner .

Och att pengarna man fick för företaget vid försälgningen användes för att betala av stadsskulden

Det är ju det de rödgröna har hakat upp sig på att man nu inte gör någon vinst längre .

Men man har då inte berättat eller förstått att den numera årliga vinsten i lägre räntekosten är 2.1 miljarder .

Det ger då en nättovinst på ca 1,3 miljarder .

Snacka om vinst .

Vidare så vittnade flera delegater om att när alleanse har torgmöten så vill man tala om arbetslinjen RUT , ROT med mera medan


De rödgrönas torgförda politik handlar om ersättningsnivåerna i a-kassan. bidragspolitik

Med ett sådant fokus bör rödingarna döpa om sitt parti till bidragspartiet.

Jag kan också se till min glädje att granskningen av björnhust tar fart. punkterna som står omnämnda i Bohusläningen, och då särskilt granskning av protokoll kommer tydligt att visa att Janne E inte har följt de ålägganden som kommunstyrelsen har anmodat. och att han drivit projektet på ett o-proffsigt sätt . Följ länken för att läsa hela artickeln

Den andra artickeln i samma ärende handlar om att Kennet nu vill spela med alla korten på bordet . Detta förefaller som en ny strategi för Folkpartiet. Det är ju val och väljarna kanske har dåligt minne. Läs hans kommentarer genom att klicka på den här länken
























26 kommentarer:

  1. Bästa Dick.

    Välkommen hem till vardagen, snart skall du märka att inget av framtidsvärde har hänt i sandlådan Färgelanda, allt är sig likt.

    Nå Herr Jonefelt, visst kan du kall Rödgröna för Bidragspartiet, precis med det tonlägge du troligen avser, nämligen att hänsyn och respekt slängs åt sidan för en mobb som går ut på att smutskasta och misskreditera en för oss given inställning.

    Låt oss lugnt konstatera med ömsesidig respekt för varandra att de två blocken drivs av motpolens krafter.

    Om vi börjar med ditt block Dick, här ser vi klart ett Avdragsparti där bäst effekt erhålles vid höga inkomster för att i en fallande skala plana ut där den bäst behövande inte gör sig besvär, du kan även kalla detta block för Egoistpartiet.

    Om vi nu tar mitt block, vad tror du jag skriver då?

    Självklart SOLIDARITET!

    Din namngivning av Rödgröna till Bidragspartiet är rätt så långt att den som inte av egen bärkraft kan klara sig bistås med bidrag i en omvänd skala, där bidraget minskar efterhand som bärkraften ökar för att slutligen helt utebli.

    Så slutsatsen blir att Egoistpartiet eftersträvar klassklyftor där fattigdom och förnedring är beviset för sin egen framgång, Bidragspartiet har som mål att bekämpa fattigdom och klassklyftor, helt enkelt vissa SOLIDARITET, svårare än så är det inte.

    Varsågod och välj!

    SvaraRadera
  2. Bäste Dick!
    Du och din partikamrat Bill verkar tydligen helt säkra på vad resultatet av björnhusgranskningen kommer att visa. Skadeglädjen går ej att ta miste på. Jag tror ni gör klokt i att ligga lågt då jag har en stark känsla av att resultatet kommer att kunna överraska en och annan. Eller är de så att ni redan har utsett kommunchefen till syndabock? Det är ju allmänt känt att det snarare är personliga skäl som driver Bill i sin jakt på att få kommunchefen avsatt. Som vanligt vill ni politiker inte inse eller ta ert eget ansvar utan skyller med förkärlek på tjänstemännen. Du kanske kan utveckla ditt ställningstagande?

    Mvh // OG

    SvaraRadera
  3. Fabian, du är en duktig retoriker. Dick, nu får du anstränga dig lite extra när du svarar.

    Jag känner inte riktigt igen mig i stycket "eftersträvar klassklyftor där fattigdom och förnedring är beviset för sin egen framgång". Nej, en sån vill jag ju inte vara.... och det är jag inte heller. Ändå måste jag tillstå att jag nog kommer att rösta på något av partierna i nuvarande alliansen.

    Givetvis finns ytterligheter, men det gör det även på den vänstra flanken.

    Nog om det, finns det inte en fara i att vara för frikostig med att betala allt för väl tilltagna bidrag? Grekland?

    SvaraRadera
  4. Till OG

    Du kanske tillhör dem som anser att projekt Björnhuset är ett lyckat projekt, vad vet jag. Själv anser jag att det är ett MYCKET riskfyllt projekt som dessutom skötts OERHÖRT dåligt.

    Men jag håller med dig, Jan Eriksson är inte ensam skyldig till detta. Politikerna har givit sin välsignelse över detta projekt. De bör därför följdaktligen ta sin del av ansvaret.

    Bortser man från diverse felbeslut i projektets vagga (man borde givetvis gjort en relevant riskanalys, vilken torde ha stoppat planerna tidigt) sker, enligt min mening, det största fatala misstaget när man i strid mot ramavtalet börjar betala projektfakturor innan inflyttning. I och med detta bytte kommunen sitt trumfkort mot ett Svarte Petter.

    Men återigen, visst är politikerna i allra högsta grad medskyldiga.

    SvaraRadera
  5. Jag får be om ursäkt då det har dröjt något ned att godkänna era inlägg.

    Jag berättade lite om björnhuset för en partikamrat . Han har varit en av de revisorer som har granskat partiets räkenskaper.
    Han arbetar för ett företag som heter Deloitte.

    När jag kom till det utlåtandet om att det saknade styrning , ledning och kontroll utbrister wimar Sundeen. " Va alla tre begreppen med , Då är det alvarligt. Så om inte de som skall granska inte hittar något så är det fel på våra revisorer.

    Men man behöver inte vara revisor för att se att Janne E ljuger . Det finns det så mycket bevis för. Så jag kan säga att jag känner mig helt säker på den punkten.

    SvaraRadera
  6. från en avdragspolitiker till en bidragspolitiker.
    När man vill att befolkningen skall köra bil mindre så höjer man priset på drivmedel. När man vill att befolkningen skall dricka mindre så höjer man priset på spriten och när man vill att befolkningen skall arbeta mindr så höjer man priset på arbete. Historist sett så är det detta som er politik har gått ut på under alla år.

    Vi vill vända denna trend när det gäller arbete och på sikt sänka momsen på arbetealt för att stärka densvenska arbetsmarknaden. För det är när befolkningen arbetar i den privata sektorn som välfärd skapas . Det är derför det är så viktigt att sätta fokus på just arbete och inte på bidrag.

    SvaraRadera
  7. Dick.

    Är det något fel på mitt svar till OG eftersom du inte lägger upp det?

    //DNV

    SvaraRadera
  8. nej nej
    jag såg inte ditt inläg förrän kl 22 då jag kom hem

    SvaraRadera
  9. beträffande din solidaritet Fabian, så hörde jag på Karlavagnen här om kvällen, om en flicka som var kraftigt synskadad . Hon hade under den röda tiden blivit utschussad i förtidspension.

    Men hon är en envis människa , som hon uttryckte det och accepterade inte att hon i så tidig ålder ur samhällets synpunkt , betracktades som värdelös. så när nu inte någon kunde fixa ett jobb till henne så fick hon göradet själv . I dag är hon arbetsgivare för ca 600 pers.

    Om du nu menar att det är solidaritet att försätta folk i förtidspension och passivitetsåtgärder , så har man fel fokus på sin solidaritet.

    SvaraRadera
  10. Bästa Dick.

    Du ger uttryck för en historiebeskrivning under Socialdemokratins alla år som är förvrängd, milt sagt. Läs och bli imponerad över vilken historia Socialdemokratin onekligen har skrivit i det svenska samhällsbyggandet.

    Arbete är en central hjärtefråga liksom trygghet för Arbetarpartiet Socialdemokraterna.

    Vill du påstå Dick att Socialdemokratin vill utrota arbete genom skatter?

    Tydligen tolkar du min Socialdemokratiska solidaritet som du vill och drar till med att jag har fel fokus.

    SKATT EFTER BÄRKRAFT, BIDRAG EFTER BEHOV, är en den självklara solidariteten för mig.

    Skattesänkningar för de rikaste före rehabilitering och anständighet för de sjukskrivna är ett OSOLIDARISKT system.

    Bästa DNV, jag vill inte utveckla mina tankar runt Grekland då klockan är sent, men kan säga så mycket att detta mycket väl kan vara kapitalismens fall.

    Dramatiskt?

    Inte alls, dessa gigantiska stödpaket där skattebetalarna får står för notan och ingen konkurser förekommer är inte efter kapitalismens spelregler, i kölvattnet sänkt välfärd.

    SvaraRadera
  11. Jag var med på den tiden då S gjorde bra saker . De va på 70 talet och då tillhörde jag detta parti. Sedan skall du inte blanda ihop mig med M då mitt parti heter KD.

    Vi har ett lite annat tänk än M. Men efrer som svenska folket tror på samma sätt som du , att man kan dra = mellan dessa partier, så läger man sin röst på M. det är ingen slump att Görna Hägglund är socialminister och att Äldreministrn heter Maria Larsson.

    Om vi hade fått mer röster i förra valet så hade det inte varit en moderat som hade haft hand om försäkringskassan. Och då hade inte kassa varit den mydighet med sämst förtroende.

    Men tillbaka till arbetslinjen.
    ditt parti hade den frågan på den tiden men när rödingarna fick för stort utrymme hos er så svängde pendeln över och i dag är ni fortfarande , i ord och handling ett bidragsparti där någon annan skall stå för kostnaderna.

    Jag tycker att resturangbesökarna visade väldigt bra hur det svenska skallesystemet är uppbygt. Och jag kan ibland skönja att du Fabian argumenterar utifrån en idiologi och inte så som dina partikamrater i partiledningen driver politiken.

    Jag föreslår att du lyfter blicken något och studerar VÅR , KDs politik , så skall du märka att när det gäller människan och dess värde , så tror jag du kommer att bli förvånad över hur nära vår idiologi står i förhållande till er.

    SvaraRadera
  12. Vi sätter människan i första rummet. Där varje individ i förhollande till varandra är unik, men vi har samma värde. det är därför som skolan bör utgå från kunskapsnivå så att barnen får den tid de behöver i varje ämne för att nå en godkänd kunskap.

    därför har vi nu föreslaget att antalet timmar i varje ämne skall slopas. för att ta ett exempel på vårt valprogram.

    Där efter kommer familjen. Efter som varje människa är olik den andre, så blir också varje familj unik.

    det är därför vi inte vill att man skall kvotera innom mamma dagar och pappadagar.
    vidare vill vi ha fler aktörer innom barnomsorgen.

    För vissa föräldrar passar det kommunala, för vissa passar det privata och för vissa passar hemmet och vill vara hemma med sina barn.

    Därför vill vi höja föräldrapengen till 6000:- / barn . Detta är ur sammhälssyn en vinst också, då en dagisplats kostar sammhället det dubla.

    Vi vill vidare att denna peng skall ligga på en statlig nivå och inte som nu, på en kommunal. Dubbla vinsten altså.

    SvaraRadera
  13. KONKURRENSVERKET GRANSKAR ARENA VÄNERSBORG

    Konkurrensverket vill att Vänersborgs kommun skickar in annonsen som publicerades innan upphandlingen. De vill ha in uppgifter om vilka frågor som ställdes till entreprenörerna och de vill ta del av beslutet om vilken entreprenör som fick jobbet. När uppgifterna kommit in ska Konkurrensverket kontrollera om kommunen följt lagen om offentlig upphandling.

    Verket ber också kommunen att beskriva de problem som uppstod när de utsåg vilka byggföretag som skulle bygga arenan.

    Vänersborgs kommun är inte ensamma om att behöva skicka in uppgifter till Konkurrensverket. 17 andra kommuner i landet, som utfört liknande större byggprojekt som badhus, arenor eller sporthallar, ska granskas. Konkurrensverket har främst valt ut de kommuner som byggt de dyraste byggnaderna.

    Uppgifterna ska vara inne till Konkurrensverket senast 2 augusti, därefter tar de beslut om de ska granska några av byggprojekten närmare.

    De kanske även vill granska Björnhuset?

    Klicka på DNV så länkas Ni till Konkurrensverkets sida, där det finns en adress för tipsinlämning.

    SvaraRadera
  14. Hej DNV
    När jag klickade på publicera inlägg så hände något på bloggsidan och där kom upp en felkod Jag loggade ut och sedan in igen men då var ditt inlägg borta så nu har jag coppat det från min mailbox men då försvann länken gör ett inlägg med länken får vi se om felet var tillfälligt eller inte

    DNV har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "13 Steg till ett mänskligare Sverige":

    KONKURRENSVERKET GRANSKAR ARENA VÄNERSBORG

    Konkurrensverket vill att Vänersborgs kommun skickar in annonsen som publicerades innan upphandlingen. De vill ha in uppgifter om vilka frågor som ställdes till entreprenörerna och de vill ta del av beslutet om vilken entreprenör som fick jobbet. När uppgifterna kommit in ska Konkurrensverket kontrollera om kommunen följt lagen om offentlig upphandling.

    Verket ber också kommunen att beskriva de problem som uppstod när de utsåg vilka byggföretag som skulle bygga arenan.

    Vänersborgs kommun är inte ensamma om att behöva skicka in uppgifter till Konkurrensverket. 17 andra kommuner i landet, som utfört liknande större byggprojekt som badhus, arenor eller sporthallar, ska granskas. Konkurrensverket har främst valt ut de kommuner som byggt de dyraste byggnaderna.

    Uppgifterna ska vara inne till Konkurrensverket senast 2 augusti, därefter tar de beslut om de ska granska några av byggprojekten närmare.

    De kanske även vill granska Björnhuset?

    Klicka på DNV så länkas Ni till Konkurrensverkets sida, där det finns en adress för tipsinlämning.



    Upplagd av DNV för Färgelanda Bloggen Dick Jonefelt den 6 juli 2010 14.34

    SvaraRadera
  15. Och Fabian vart tog du vägen . Blev du mållös , eller läser du kristdemokraternas program ännu.

    Jag glömde att tacka dig för att du hälsade mig Välkommen hem. Tack tack
    Vad tycker du om ditt samarbetsparti " Välfärdspartiet Kommunisterna.

    Är det inte typiskt en kommunist att bara klampa in och konfiskera andras " Egendom " på det viset. Och då tänker jag på Vänersborgarna.

    Eller Ohlys föregångare Gudrun . att elda upp 100000 på det viset.

    Är det inte straffbart att elda upp pengar på det viset.

    SvaraRadera
  16. Dick
    Min kommentar ligger upplagd 14.34 och länken verkar fungera.

    Du skriver:
    -"Är det inte typiskt en kommunist att bara klampa in och konfiskera andras " Egendom " på det viset. Och då tänker jag på Vänersborgarna."

    Vad syftar du på med den meningen?

    SvaraRadera
  17. Jo i Almedalen så har Ohly döpt om partiet till VÄLFÄRDSPARTIET och i Vänersborg finns ett kommunalt parti med samma namn. I en intervju i radio väst så var vänersborgarna upprörda över denna "stöld"

    SvaraRadera
  18. Till Dick.

    Okey, då förstår jag.
    Men den kan väl inte vara lätt för Ohly att hålla reda på alla partinamn i riket?

    Det mesta som sker på Gotland nu har ju som syfte att dra till sig uppmärksamhet, så det är inget att hänga upp sig på.

    För min egen del kan jag konstatera att jag inte gillar trögheten i kommentarsflödet när du skall granska alla inlägg innan du släpper igenom dem.

    Jag tycker din blogg var mer levande och intressant innan du införde den regeln.

    På Tommy Widekärrs blogg säger Tommy att Kenneth Carlsson börjat blogga. Någon som vet adressen, eller har han inte börjat ännu?

    SvaraRadera
  19. Bästa Dick.

    Jag lever, jag lever!

    Jag mållös, sällan, jag sätter alla returer, otagbart!

    Nu senast blev det ingen retur, du medgav att Socialdemokratin har en annan historia än den du först anförde, dessutom är du en gammal Socialdemokrat från vad du tycker "den goda tiden(70-talet)".

    Nåja Dick, både du och jag får nog respektera Gudrun som en som företräder Fi och inte som en typisk kommunist som bränner pengar offentligt.

    Jag ger självklart även dig respekt för att du inte lägre sympatiserar med Socialdemokraterna utan blivit frälst av Kristdemokraterna.

    Bränna pengar kan både vara tillåtet och otillåtet. När Gudrun(Fi) bränner pengar offentligt är det tydligen tillåtet, dock inte när Färgelanda bränner pengar genom att gynna företag, definitivt otillåtet.

    Jag läser och läser, men inte ert partiprogram, du säger att ni står Socialdemokratin nära ideologiskt, så bra, välkommen hem då.

    Ett svar på din fråga som säkert drivs av provocerade nyfikenhet, "vad jag tycker om Vänsterpartiet", det är att jag visar Vänsterpartisten precis samma hänsyn och respekt som jag visar alla andra, vad gör du?

    SvaraRadera
  20. Frälst är alt och ta i . Jag tillhör inte den religitietsösa delen i partiet utan har gått :ed här p.g.a. Att kd har den bästa småföretagarpolitiken. De kan jag säga att där ligger s astonomiskt långt ifrån kd tyvärr.

    jag pratade med blomman om företagsamhet för många år sedan ute på lingatan. Han tyckte absolut att jag skulle starta företag. Då kom det företagare med den rätta andan , menade han.

    Men när jag sedan hade gjort mitt förta år så insåg jag att det inte går att var sosse och driva företag. Därför bytte jag.

    Och nu inför valet så tycker jag att partiets politik har blivit ännu mänskligare och kommer att göra att vi som driver små företag skall få det lite drägligare i vardagen.

    Därför borde u fabian lägga in röst på ett mänskligare parti än s , då s toppen inte lyssnar på medlemmarna så som kd toppen gör. Jag försökte från 92 till 98 att påvrka s innifrån men det var som å tala med en vägg.

    Så respektlöst behandlar s företgare . I deras värld har vi inget berättigande . Den som stod för mänsklighet i s på den tiden var blomman , oh han blev också idrotsminister i karlssons regering .

    Kort där efter dog blomman vilket jag beklagar . Efter det försvann mänskligheten och när Persson kom så blev det rent bedrövligt.
    Jag har faktiskt lite svårt att förstå att du s. Hårdnackat står på dig och tycker att s är så bra nu då du sympaticerar med s gamla meriter. Har du inte märkt att de bytt fot. (karlsson altså)

    du måte vakna Fabian du lever på 2910talet och foten har fått foten. Nu är det toblerone m. m. som gällre . Stöttar du verkligen denna böna.

    Detär knapt 1 år sedan hon i TV satt och ljög om sin obesiktade bil.
    Igen, för andra gången . Och hom tycker du skall leda landet , tillsammans med en tvättäkta kommunist och 2 miljöfanatiker .

    Bevare oss från denna kvartett. Deras politik är lika destruktiv som gudrun uschmans handlande . Och lika respektlös med pengar. Dom tror att pengar kan man bara trycka och sedan dela ut till kreti pch pleti.

    I de gamla s leden så va uppfatningen den, att pengar är ett mått på arbete. Men den tanken har man för länge sedan övergivit. Nu skall man ta fån oss småföretag som arbetaroch dela ut till de som inte vill arbeta . Hur respektlöst som helst .

    Hur kan du ställa dig bakom detta agerande. Eller är det mot bättre vetande kanske. Vänligen Dick

    SvaraRadera
  21. Bästa Dick.

    Jag tackar för ditt svar på min enkla fråga "Hänsyn och respekt" där du slår på mig som en sovande person som i vaket tillstånd uppträder som icke bättre vetande, tack ännu en gång för svaret.

    I vindraget följer även fyra partiledare med där deras politiska budskap icke gör sig besvär, som politiker bör du besinna dig, visa hänsyn och respekt och agitera utifrån Miljöpartisten, Vänsterpartisten och Socialdemokratens budskap och visa vad du som Kristdemokrat står för och vad du vill försvara och förbättra med Nya Moderaternas hjälp.

    Vänligen håller du dig till det politiska budskapet och inte till smutskastning inför ett presidentval.

    SvaraRadera
  22. Hej Dick!
    Du kritiserar sossarna för att de inte har någon god politik för småföretagare. Jag delar inte denna uppfattning.
    Jag har läst de rödgrönas gemensamma vårmotion och i den finns det många bra förslag som gynnar nystart av små företag. Och även förslag på hur politiken kan stimulera utveckling av befintliga små och medel stora företag, allt i syfte att skapa fler företag,fler jobb och utveckling av ny teknik.
    Bland annat ska arbetsgivaravgiften under de kommande två åren sänkas med sex procent upp till en lönekostnad om 900000 kr. vilket skulle innebära en säkning om 50000 kr. per år.
    Partierna föreslår också en extra utdelning från Vattenfall med 5 miljarder kr. Detta I syfte att stärka tillgången på riskkapital. Dessa fonder ska ha särskilt fokus på innovativa små och medelstora företag.
    Detta är bara några få exempel av alla åtgärder som sossarna tillsammans med övriga partier i den rödgröna alliansen kommer genomföra vid kommande valseger. Förslagen som dessa är bra för små företagare och kommer att skapa nya jobb och tillväxt i hela Sverige. Du Dick borde läsa denna motion Kanske Du kommer underfund med att Du har valt fel sida.
    Beträffande Mona borde Du hålla dig för god för att kasta skit på folk. Det känns som om Du kastar sten i glashus.

    SvaraRadera
  23. Blir besviken på Dig Dick. Nog borde Ni väl ha disskuterar politik på ert riksting och inte enbart pratat strunt och nonsens i tre dagar. Eller börjar ni bli desperata och tar till fula knep som att förtala era politiska motståndare som ert enda politiska budskap.

    SvaraRadera
  24. Jag har provat er företagarpolitik under 14 år och är i nuläget inte beredd att prova den igen då jag inte anser att den är ärlig och trovärdig
    beträffande Mona
    så är hon er Partiledare och i mina ögon så saknar hon mitt förtroende och det saknar hon också av 89 % av era egna innom partiet . I alla fall om man skall tro opinjonsistituten

    SvaraRadera
  25. Till DNV Och alla andra

    http://kennetharneingvar.blogspot.com/

    Här är länken till Kennet´s blogg
    Detta tycker jag är bra då man kanske kan få lite svar på de funderingar man har på exempelvis Björnhuset.

    Till dig fabian

    (slår på mig som en sovande person som i vaket tillstånd uppträder som icke bättre vetande)
    Jag är ledsen för att du tolkade mig så som du ger uttryck för. Mycket hårda ord tycker jag.

    Om du mins så gav jag dig vid flera tillfällen beröm för att du i många stycken just är bättre vetande.

    det blir ju lite 4 kantigt när man skriver och kan ibland tolkas på olika sätt.

    Jag försöker igen!

    Sovande , på grund av att du i många stycken refererar till de goda intentioner som s en gång stod för men med tiden har de spårat ur. och då menar jag att det förefaller som du inte har märkt att s inte längre ( som jag ser det) sår på medborgarens sida utan det är viktigare att behålla systemet.

    Men detta har du och jag debatterat tidigare , om du mins.

    Jag tror jag har ganska god uppfattning om dig då du och jag har debatterat i snart 5 , kanske 6 månaders tid nu.

    Du kommer i håg att vi pratade om systemet. bolaget alltså. och du ondgjorde dig över försäljningen av de.

    Har du ingen kommentar om räkneexemplet som jag skrev om i denna sträng.

    För övrigt hyser jag ganska stor respekt för dig och ditt kunnande. Skulle vara roligt att ta en kopp kaffe med dig.

    Jag får också tacka dig för att du skriver på min blogg då du gör den mer intressant , i alla fall för mig
    Vänligen Dick

    SvaraRadera
  26. Bästa Dick.

    Min tanke var att inte kommentera försäljningen av Vin&Sprit något mer. Varför jag gick i svaromål sist överhuvud taget var endast av en orsak, nämligen den att Alliansens besinningslöst säljer statsföretag endast av ideologiska skäl.

    Förra gången Vin&Sprit var på tapeten från dig Dick, då backade du självmant, exemplet var oetiskt för dig som en sann Kristdemokrat.

    Nu har du varit iväg och lyssnat okritiskt på Herr Odell och skriver här på bloggen bredbröstat om en lysande affären.

    Låt var så, jag har inte räknat.

    Visst kan jag nu som då lämna en nykter kommentar runt Vin&Sprit.

    2000 arbetstillfällen i Franska händer.
    Omsättning över 10 miljarder.
    Vinstmarginal över 20%
    Försäljningspris 55 miljarder.

    Stämmer Odells kalkyl?

    Du får räkna själv Dick, under tiden du räknar drar till med en känd fras, VAR ÄR PENGARNA?

    Gjordes inte en aktieutdelning också före försäljningen på över 80 miljarder?

    Kaffe?

    Jag vill dig inte så illa, stor risk du ramlar av stolen och slår ihjäl dig eller sätter kaffet i halsen och kvävs när du får se mig.

    SvaraRadera