fredag 9 juli 2010

Göran Hägglunds tal i almedalen



Ett tal som renderade många skratt. Men samtidigt ett tal som vitnar om allvaret inom svensk politik. Om olyckan är framme så får vi ett rött kontrollsamhälle som vittnar om inskränkningar för invånarna i det svenska samhället.

En utveckling där medborgaren får mindre att säga till om och där maktens korridorer styr din vardag. Jag har för en del berättat om mitt första år som företagare. jag berättelse det också för Britt Bolin.

Jag beskrev hur man var tvungen att skatta för ett lager man hade och hennes spontana kommentar var att det var ett mardröms scenario. men när jag fick hennes svar så var min mardröm plötsligt vänd till något positivt och betecknades som något vi hade haft under de senaste 80 åren.

Men i och med 2007 så ändrades villkoren för oss och då gäller kontant metoden för företag som har en omsättning under 3 miljoner
Att det skall behöva ta 14 år innan en sosse inser att det behöver göras något för att underlätta för en småföretagare anser jag är väldigt lång tid. alliansen har nu gjort en mängd åtgärder för oss och de har bara haft 4 år . det talar väl sitt tydliga språk.



I mitt tidigare inlägg så menar en skribent att det är fritt val att vara företagare och att , som han uttrycker det" Att jag värnar mitt företag före mina barn" är ett underligt påstående.
Här är ett ut klipp från den tiden som sossarna styrde och ville lura ut oss i företagarträsket.

Vän av ordning kanske tycker att jag borde bli löntagarslav i stället då jag påstår att det är så fruktansvärt att driva företag.

men även där har man slagit in en kil. i och med att man tar lån så har avdragsrätten gjort att ränteavdraget som löntagare bara är värt 30 % och som företagare 100% . det innebär att jag måste driva mitt företag tills jag har blivit skuldfri annars har jag lån så länge jag lever. detta vill vi från KD ta bort så att du kan jobba som anställd och använda pengarna i ditt företag och på så sätt få friskt kappetal till ditt företag.

För mig handlar det om att sätta mat på bordet och tak över huvudet.

Men att göra det i eget företag är inte så lätt . men med alliansens politik har det börjat att bli lite lättare. ROT & RUT har gjort att fler kunder har anlitat oss småföretagare och där med gjort det möjligt att även sätta lite extra mat på bordet och att jag kanske kan få 2 veckor ledigt i sommar.

Vidare så hörde jag på nyheterna om ett par som jobbade på ett opinionsinstitut att ungdomsarbetslösheten inte var 30 % som både alliansen och de röda angav utan den var bara 6 % då de unga stod till arbetsmarknadens förfogande samtidigt som de bedrev heltidsstudier.

Bilden med den äldre mannen har inget med politik att göra utan visar vilket fint fiskafänge som man kan få här i Färgelanda. Gäddan är enligt mitt måttband 1 meter och 20 cm. och vägde flera kilo

2 kommentarer:

  1. Bästa Dick.

    Helt rätt Dick, ingen dans på rosor alla gånger att bli sin egen, ofta enda gången utan knorr man tar en lönesänkning.

    Samtidigt finns det mycket av andra värden som många gånger uppväger en mindre inkomst.

    Jag vill inte driva en kampanj som du, att nästintill avråda någon att förverkliga sin dröm då många lyckas förträffligt med sitt företagande.

    När du skriver om lantbrukare som riktiga arbetare vill jag framföra att familjejordbruket är troligen ett minne blott, vad jag förstår är stordriften förutsättningen för lönsamhet i den näringen. Därmed är arbetsinsatsen mycket stor och inte minst kapitalbehoven.

    Om löneslavar finns, då finns även andra slavar också.

    Dick, det låter som du är ett offer genom ditt beslut att bli din egen, är det så illa?

    Du om någon har ju en friheten, friheten där du när som helst hänger upp lappen.

    STÄNGT, ÅTER NÄR JAG BEHÖVER PENGAR TILL FALUKORVEN.

    SvaraRadera
  2. intressant det där med KRIS. Jag hade ett par inne i butiken nu i dag.
    Vi kunde ju för ett tag sedan lälsa om att kommunen hade tecknat avtal med denna organisation. Men det var troligen inte sant.

    Dessa bägge personer där den ene var en i styrelsen, berättade för mig hur förvånad han hade blivit när han läste om att de skulle finnas som resurs i Färgelanda.

    De gjorde sin andra dag i dag och undrade varför man inte sagt till tidigare så man kunde haft planerat tillsammans som att till exempel ungdomsgården kunde varit tillgänglig. Eller andra kommunala utrymmen för att på så sätt engagreat ungdommarna.

    Jag säger som jag gjort förut när vissa tjänstemän gör saker och ting.
    Utan ledning styrning och kontroll. jag har försökt att nå Kenneth då han numera är kommunalråd , för att försöka få lite kvalitet på denna insats . Men han vill inte svara i mobilen.

    SvaraRadera