onsdag 28 juli 2010

Socialdemokrater vad är det för fel på er?

Hörde på nyheterna att det skulle vara S Anders Larsson som själv skulle vara ansvarig då det gäller fördyringen av Arena Vänersborg.

I mitt förra inlägg så menade jag att Förvaltningsrätten hade onyktra röda ögon i dommen angående ansvarsfriheten för de ledamöter som hade reserverat sig i frågan.

Nu i dag fick vi också veta att sossen som hade hand om granskningen av kommunens räkenskaper menade att ledamöterna borde vänt upp och ner på S Larsson för att han skulle tömma ut all information som han teg om i ärendet.

Hur kan man ha en så befängd uppfattning.

jag ser också stora likheter med Björnhuset och Arenan.
Utan ledning styrning och kontroll står det i båda revisionrapporterna

S Larsson har info som han ligger på och så har även Jan Eriksson Ulla Börjesson och Anne-Marie Jakobsson . och då tänker jag på Logostema rapporten , Bankgarantin på 10 miljoner , och de förtida utbetalningarna som gjorde att ramavtalet bröts vilket i sin tur gjorde att företagen använde sig av utpresenning i de påföljande utbetalningarna

Om kommunen inte betalade skulle vi inte få de papper på de maskiner som sitter i kommunens fastighet . alt enligt säker källa.

Vi har också andra sossar som inte tänker rösta då det inte finns sossar att rösta på. och som skäms över att vara sosse officiellt utan kan bara vara det under signatur.
Eller Sossar som viskar att de har en avvikande uppfattning men inte vågar säga det under diskussionens gång.

Vi har också sossar som anser att det bara är moderater som styr i regeringen och att alla instutitioner gör som regeringen säger och inte agerar efter eget tokigt huvud. och då tänker jag på försäkringskassan.

Sedan har vi Sossar i vår kommun som inte tycker att man skall kritisera tjänstemänför dåligt utfört arbete. Då tänker jag på Per Bäckström
Först hyllas han av Ulla B och när han sedan får sparken , då är allt i sin ordning då också.

De finns också de sossar som menar att om man ändrar uppfattning när ny information kommer i ett ärende , så är man Ambivalent.

Jag kan då konstatera att Sossarna i färgelanda aldrig ändrar uppfattning oavsett hur mycket fakta man kommer med . detta har jag fått bekräftat ett antal gånger under den här mandatperioden.

Läs vidare på Sveriges radios hemsida om vilket förtroende S Anders Larsson har i Vänersborg

Läs om de förrädiska sossarna i Vänersborg

16 kommentarer:

  1. Bästa Dick
    Nu har Du verkligen ansträngt Dig! Jag förstår inte hur Du har tänkt att någon av oss som läser din blogg ska förstå vad Du försöker förmedla med detta inlägg.
    Enligt min uppfattning saknar Du förmåga att bedöma andra människors lämplighet överhuvudtaget.
    Personligen anser Jag att S Anders Larsson, Ulla Börjesson,Kersin Fredriksson och Ann-Mari Jakobsson, är oerhört kompetenta politiker. Motsvarigheten till deras politiskakunnande ligger Du och dina partivänner helt milsvis efter. Dessutom anser jag att Jan Eriksson är mycket duglig som kommunchef. Du är bara lite avundsjuk. Ni var ju trots allt kurskamrater, och om man beskådar din respektive Jans karriär är det inte så svårt att dra denna slutsatts.

    För övrigt tycker jag, att Färgelanda behöver tillväxt. ../Elin/..

    SvaraRadera
  2. >Dessutom anser jag att Jan Eriksson är mycket duglig som kommunchef<

    Som sagt. ditt uttalande stödjer mig i min uppfattning om att ni sossar inte ändrar er trots att nya " fakta " kommer fram.

    Utan ledning styrning och kontroll, är inte mina ord. men det är fakta som jag tar till mig. och har där med ändrat mig från att tycka att Janne var rätt man på rätt plats, till att nu mera tycka att vi i den här kommunen kan klara oss honom för utan.

    Dessutom går kommunen med en förlust på ca 700000 kr var 14 dag.

    detta är heller inte mina siffror utan kommunens egna men för mig nya " fakta "
    men försvara gärna Janne du . det gör inget.
    Du får gärna komma med " fakta " som stödjer din tes.

    Sedan har både Ulla och Anne-Marie erkänt i från talarstolen i fullmäktige att de viste om rapporten, men de har inte tidigare föredragit den varken i kommunstyrelsen eller i serviceberedningen.

    För övrigt har Stalfors berättat alla andra positiva bitarna i samband med sina föredrag som handlade om Björnhuset.

    Det som jag tycker är anmärkningsvärt i det här sammanhanget är att det var Stalfors som attesterade fakturan till Logostema. med andra ord så viset han om rapporten men berättade inte för oss om den. Om det var på eget initiativ eller på order av Janne , det vet jag inte.

    Även detta var nya " fakta " som gör att man gör vissa omvärderingar.

    Men som sagt du är ju Socialdemokrat, så du ändrar dig inte! så man kan ju inte säga att du är regeln som bekräftar undantaget, utan du bekräftar mitt huvudinlägg.

    SvaraRadera
  3. Hej Dick.
    Det är ingen idé att försöka argumentera med Boman. Eller tolar. Eller ../Elin/..

    De är samma person.

    Läs inäggen från Bohusläningens webkommentarer nedan så kommer du att känna igen sättet att uttrycka sig. Dessutom klämmer han alltid till med ett käckt "Färgelanda behöver tillväxt".

    Det är slöseri att argumentera med en imbecill.

    Boman (Ej registrerad)
    Hej DNV
    Varför är det så viktigt att veta vem jag är? Du kan ju börja med att presentera Dig själv, så kanske jag hänger på .Dessutom tror jag fortfarande på att Färgelanda behöver tillväxt.och att företagen i björnhuset kan bidra till detta


    Boman (Ej registrerad)
    Oerhört klokt av kommun att placera lånet hos en långivare utan eget vinstintresse. KD-politiker har glömt att den borgliga alliansen fattade beslut om investeringarna i Björnhuset upp till 62 millar. Dessutom ville de låna 30 millar ytterligare för att bygga en idrottshall i Högsäter och Nu vill dom låna för att bygga ett nytt äldreboende för demenssjuka Jag fattar inte hur de resonerar. men det är väl därför partiet bara har 3,5 procent av väljarstödet.
    Färgelanda behöver tillväxt.


    Boman (Ej registrerad)
    Snälla rara ekonom ! Jag förstår inte varför Ni alltid blir så upprörda Jag tror faktiskt att mina kunskaper om ekonomi är lika goda som era.Men på din/eran agenda står det inget om att vara hederlig i debatten.
    Färgelanda behöver tillväxt.

    SvaraRadera
  4. Elin/Boman/tolar

    Hade jag varit politiker hade jag bara sett det som en fördel om jag inte stod närmare S Anders Larsson än flera mil, som du väljer att uttrycka det.

    När får vi höra någon ansvarig politiker (håller med dig i din åsikt att alla har lika stort ansvar upp till 62 miljoner) likt Anders Larsson utbrista: Ångest, det är bara ångest! Klart som f*n att karln hade ångest han visste ju vad han gjort!

    När kommer någon av våra politiker att komma till samma insikt?

    Blir du själv kanske den förste?

    Nej, trodde inte det heller.

    SvaraRadera
  5. Dick.

    Jag tycker att du skall sluta att generalisera så mycket vad det gäller socialdemokrater och vänsterpartister. Det finns ofantligt många hedervärda sådana, likväl som det finns riktiga rötägg till moderater och kristdemokrater.

    Det viktiga är att se personen bakom partifärgen. Hade jag bott i Vänersborg så hade nog V fått min röst i detta kommunval.

    SvaraRadera
  6. att se personen bakom partifärgen är att se vilka verderingar som vederbörande har. Och för mig är det faktiskt en väldigt viktig sak då dessa verderingar styr även de kommande besluten hos den människan.
    Loven som du var inne på tidigar. Tror du att dessa vänsteranhängare någonsin skulle gå ditt ärende i den frågan. Eller tror du att de skulle hjälpa dig att stötta ett förslag om tex att TV installation skall innefattas av hushållsnära tjänster. Knappast. De skulle bara tacka för din röst och köra sin röda politik vidare.

    Du måste inse att splittval är förkastligt om du vill kunna påverka politiken även på riksplanet.

    Folk har inte fattat att om du har ett lokalt parti med dina verderingar och att samma parti finns både på regionen och i riksdagen , så har du en lokalt förankrad kanal att stödja dig i förändringsarbetet på de andra nivåerna också.

    Vår organisation är uppbyggd efter denna prinsip och vi träffas ca 1 gång i månaden på distriktet och diskuterar patiets politik och driver de frågor som vi tycker är viktiga.

    Därför skulle jag aldrig lägga min röst på ett parti som inte har rätt idiologi.

    Beträffande björnhuset anser jag att trots att jag flera gånger har förklarat för dig hur förfaringssättet gått till så håller du hårdnackat kvar din uppfattning att alla partierna är ansvariga upp till 62 miljoner och då säger jag som dina v gubbar att besluten är fattade på falska grunder.

    Skulle vi vänt upp och ner på janne O.C. Då eller och skakat ur sanningen ur dem. Du menar på fullt allvar att vi skulle kalylerat med att de sitter i KS och ljuger då de bedyrade att kostnaden skulle läggas på hyran. E de det du säger.
    Då vettefan om inte du är sosse du med som inte kan ändra åsikt trotts att det kommer nya " fakta" att ta hänsyn till.

    Jo föresten det finns undantag . De som lämnade S under mandatperioden . Jag har pratat med flera av dem , så det finns undantag som bekräftar regeln. Helt klart.

    SvaraRadera
  7. Dick

    Man kan inte komma undan det faktum att alla partier var med fram till 62 miljoner. Det är fakta. Det är sant.

    Huriuvida jag tycker att ni skulle vänt upp och ner på Jan Eriksson är ointressant.

    Visst sjutton blev ni lurade, helt klart. Jan Eriksson, Jan Stalfors, Ulla, Anne-Marie och Björnhusmaffian med Sven-Arne Torstensson i spetsen blåste er.
    Förmildrande omständigheter? Ja.

    Jag mailade alla gruppledare i ett tidigt skede (inklusive Irene) och framförde mina farhågor. Ingen reaktion från någon, jo förresten, Hugo mailade tillbaka och tackade för synpunkterna.

    Du som är företagare vet att det hade varit enkelt att ta reda på matföretagens ekonomiska situation. Hade man ifrågasatt rimligheten att ens satsa 30 miljoner på ett tididgare stadium på just dessa företag så hade vi varit i ett bättre läge idag.

    Ytterligare en sak som stör mig i Björnhusaffären är att vissa politiker verkar strunta i att Jan Eriksson stått och ljugit offentligt i KF. Kd undantagna då ni förklarade ert misstroende mot Jan när ni insåg läget.

    När Bill började bråka om hastigt nedskrivna instruktioner till Swedbank för att Mathuset skulle kunna få pengar, vad sa ni då? Jag hörde i alla fall inget. Det var ju ett klart bevis på att ramavtalet inte längre gällde.

    Jag tycker inte du skall hänga upp dig så mycket på det där med att "alla var med fram till 62 miljoner". Det är ju fakta. Viktigare är vad som gjorts efter det att bluffen blev synad. Där har ni enligt mig grönt ljus.

    Angående splittval så är jag inte så intresserad av att försöka påverka rikspolitiken. Jag är endast en liten oanselig myra i de sammanhangen.

    Åter till ditt resonemang. Om jag nu har ett favoritparti på riksplanet, men det partiet lokalt representeras av personer jag inte tror är kapabla att styra kommunen på ett bra sätt, skall jag ändå rösta på dem då? Det låter ju heltokigt!

    Jag hade eventuellt tänkt rösta på Kd i en "kamrat 4%" aktion på riksplanet, för att inte alliansen skall tappa om ni missar spärren, men det kanske blir fel att göra det? Man måste ju ha helt 100% rätt på sin ideologi?

    SvaraRadera
  8. Dick.

    Det verkar som om du har svårt för att människor inte har samma åsikt som du har. Det är mänskligt, man vill ju så gärna omvända folk till den rätta läran. Men du har en tendens att reta upp dig, och därigenom även reta upp dem du skall få över på din sida när du snäser av dem.

    -"Då vettefan om inte du är sosse du med", skriver du. Då använder du ordet sosse som ett skällsord. Något som är dåligt. Jag tror den jargongen kan skrämma bort folk.

    Jag är övertygad om att det inte skapar fler röster för Kd i Färgelanda.

    Själv sitter jag inte i den sitsen att jag försöker locka folk till något parti, är det någon som blir förnärmad av det jag skriver så drabbar det inget parti.

    SvaraRadera
  9. Angående din kommentar till Fabian så är den nu publicerad på min blogg. Jag hade missat att det fanns ogranskade kommentarer, din var inte den enda.

    Sorry

    SvaraRadera
  10. Nu är jag lite förvirrad Dick, timmen är sen. Jag trodde det var den med potensmedlet du klagade på. Att den inte var publicerad alltså.

    Men nu kollade jag i min mail och fick se att den med potensmedlet kom in EFTER den där du beklagade att inlägget inte var infört.

    Har du skickat något mer? Som inte är publicerat? Jah ser iaf inget i min mailbox.

    SvaraRadera
  11. 100 % nej nej
    jag sa närmast. Och eftersom jag vag vet att ditt hjärta klappar för borgerligheten blir jag förvånad då du tycker det är ok att lägga din röst på V

    för övrigt lindar jag inte mina ord i bomull precis. Och det kan ju tyckas jobbigt om man är van att ständigt få dem inrullade.

    Ja det stör mig att du anser att vi skulle lyssna mer på byggdens folk än på tjänstemänen. Under mina år som politiskt aktiv så har jag försökt att lita på tjänstemännen men det kommer att bli tämligen svårt att göra det i framtiden. även från vissa personer kommer det att vara svårt att veta om man skall tro det dom säger.

    Sedan tycker jag det är synd att du inte tycker att rikspolitiken är viktig. Det är ju den som styr oss till ca 80 % .
    De bara ca 20 % som är lokalpolitik.
    Och det är oftare som jag ondgör mig i vardagen över riksrelaterade lagar och ordningar än över kommunala.

    Polisen tex . Hastigheten på våra vägar samt underhållet . Nätet , som är långsamt och dåligt täckande. Samt en mängd andra saker.

    På den kommunala sidan där har vi den kommunala ordningsstadgan som dåligt efterlevs. I viss mån bygglov , där man nu mera inte bestämmer färgen på huset längre. Tidigare fanns det kommunpolitiker som tyckte att det var viktigt. Dock har jag inget minne av några som tyckte så i vår kommun.

    Sedan har vi översiktsplaner . Där det bara är politiker som har någon uppfattning och en å annan drabbad sakägare. Annars är det sällan som man hör från allmänheten på planeringsstadiet utan de protesterna brukar komma när bygget tar form. Då blir allmänheten plötsligt intresserad. Och då skall du veta att då kan det hända att det måste till en förändring som gör att kommunen måste betala många tusenlappar i att förändra planen.

    Typiskt exempel på det var centrumvägen.
    Men de frågor som påverkar vår vardag allra mest kommer från riksdagen.

    SvaraRadera
  12. Bästa DNV
    Du anser uppenbarligen,att Du besitta en oerhörd analytisk förmåga. Av några kommentarer i Bohuslänningen anser Du att tre signaturer är en och samma person, som dessutom är imbecill. Enligt mitt tycke faller detta tillbaka på Dig själv. Jag tror att det är DU som är imbecill ..Elin..

    SvaraRadera
  13. Jag måste erkänna att jag gick i samma tankar som DNV angående signaturerna. jag trodde att Boman blivit trannsare. det ligger ju i tiden då praidfestivalen föt tillfället går av stapeln i Stockholm. Likheterna är slående.
    men först trodde jag att du elin var Fabian men nu förstår jag bättre. för övrigt så kan du och alla andra klicka på en ny länk som jag lagt till och den går i samma tema som överskriften i denna sträng.
    Läs Rune Lanestrands Blogg.

    SvaraRadera
  14. Kära Elin.

    ...eller vad du nu föredrar att kallas.

    Möjligt att vi båda är imbecilla, men det ändrar inte på det faktum att jag har rätt.

    Du och jag vet ju om dina multipla personligheter.

    SvaraRadera
  15. Att Damen (DNV) i Rådanefors lägger ner så mycket energi på dessa signaturer är mycket märkligt, anser jag. Nästans så att hon verkar besatt.. Jag kan meddela att hennes analys av olika texter är helt fel. Det är ledsamt att skriva ner tankar när uppenbarligen någon annan tillmäts dem. I hennes värd och jag hoppas verkligen att Du inte hänger på i samma anda ../Elin/..

    SvaraRadera
  16. Hej Elin.

    Det är möjligt att jag har fel. Även solen har som bekant fläckar.

    Är det så ber jag dig om ursäkt.

    Jag skall göra ett allvarligt försök att inte misstänka dig för att vara Boman. Dina tankar skall få vara dina egna.

    SvaraRadera