söndag 28 mars 2010

Nytt beslut skapar framtidshopp för landsbygdens mackägare

- Det känns oerhört glädjande som riksdagsman att få se sin motion möta detta tillkännagivande i Trafikutskottet. Det visar också att riksdagsarbetet kan göra skillnad. Beslutet är oerhört viktigt för landsbygden. Det här är en fråga som hemsökt landsbygden en längre tid.

Det säger Lars Gustafsson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna, i samband med att Trafikutskottets majoritet i sitt betänkande tillkännagett att regeringen ska se över konsekvenserna av pumplagen. Utskottet ser dispenser som en lösning för att inte bensinstationerna ska drabbas av lagens krav.

- Jag har under den här mandatperioden interpellerat, motionerat och frågat statsråd för att uppmärksamma den här frågan. Det här med dispenser är det jag påpekat som en omedelbar lösning i den senaste motionen jag skrev tillsammans med Lennart Sacrédeus (KD) och Gunilla Tjernberg (KD). När vi skrev motionen fanns ett stort antal dispensansökningar hos Transportverket från mackägare vars verksamhet är hotad av pumplagen, fortsätter Lars Gustafsson.

- I den här kampen som så många av oss drivit mot Miljöpartiets pumplag, har avskaffandet av lagens sista steg varit huvudspåret. Dispenser är jobbiga att leva under eftersom de bara ges för en begränsad tidsperiod till verksamheten. Förutom ett generöst dispensförfarande förväntar jag mig att regeringen öppnar för längre dispensperioder. Det handlar om långsiktig trygghet för de här verksamheterna, fortsätter Lars Gustafsson.

- Som jag tidigare föreslagit skulle en ytterligare lösning kunna vara att man införde laddstolpar för tankning av elbilar med elektricitet. Miljöministern själv har uttalat sig positivt till en sådan lösning, säger Lars Gustafsson

Motion 2009


Motion 2008


Interpellation 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar