onsdag 24 mars 2010

Dessa frågorna ställde jag till Pulsredaktionen

Får se om jag får något utrymme där.
På fullmäktige för ett par år sedan  ifrågasatt jag också vart de 6000 timmarna som polisen skulle vara i Färgelanda tog vägen.
Svaret Från Polismästare Anders Ragnesten blev att man inte hade något system för att kunna redovisa detta.
Och när jag pratade med polisen i somras Niklas Hallgren i samma ärende så blev svaret att han var ny på den platsen och hade inte hört talas om dessa timmar.
Och det var han som hade hand om den planerade insatsen. Så det löftet vi fick när man la ner polisstationen, det var tomt.
Så vad ni gör i Tanum , så håll i era polisstationer. Och lita inte på några löften. Dom är tomma!
Så åter igen, Vart tog dessa Timmar vägen?
Eller så är det läge att höja rösten om att vi vill ha tillbaka stationen på orten igen
Så min andra fråga blir. När öppnar ni polisstationen igen?
Vi vill ha lokalpatrullerande poliser i vår kommun. När får vi det?
Vi är inte nöjda förrän vår befolkning känner sig trygg på gator och torg.
Så Niklas Hallgren Lyssna gärna på det gripande direktsända reportaget från Pizzaägaren från Vänersborg.
Tror du han känner sig trygg eller?


Jag fick inte ut mitt bidrag i radion men jag skickade min fråga flera gånger på chatten och till slut så kom hans svar . Värt att notera är svaret att han nu visste vad det var för timmar som jag talade om . För det visste han inte i somras då jag talade med honom i telefonen.
En annan sak som slog mig var att man skall behöva ha ett speciellt avtal med kommunen för att polisen skall göra sitt jobb

Svar från Niklas Hallgren

Löftet med 6000 h polisverksamhet gavs i samband med nedläggningen av polisstationen i Färgelanda och Munkedal. Vi har under de år som följt därefter haft en uppföljning av de insatser i respektive kommun som genomförts. Vi behöver dock gå vidare.
I Munkedal har vi nu ett samverkansavtal med kommunen där vi kommit överens med kommunen om vilka prioriterade arbetsområden som finns. Genom avtalet kommer vi att gemensamt arbeta mot de prioriterade områdena för att på så sätt komma längre än enbart genom att räkna timmar. Vad gäller Färgelanda har vi inlett samma process som med Munkedal för att gemensamt rikta in verksamheten framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar