tisdag 30 mars 2010


En sorgens dag för Högsäter då macken stängs från den 1 april. Jag hörde i radio hur Bosse Ljung betonade vikten i att ha en mack på bygden .

Det är precis det scenariot som Kd´s båda riksdagsledamöter beskrivit och stridit för sedan 2006 . (läs deras motioner i tidigare inlägg här på bloggen) Tråkigt att utvecklingen går åt det hållet. Kanske man kan få till en mack på hjul inom en snar framtid.

Även saneringsansvaret på dessa gamla mackar borde lyftas upp på en högre nivå så att nya mackägare inta skall behöva bära ansvaret för vad de som hade macken på t.e.x. 30 talet gjorde. Högsäter behöver sin mack och det måste vi hjälpas åt med att driva på i den riktningen.

Även pensionerna har varit ett hett ämne i dag. Då ser vi skillnaden mellan Moderat politik och Kristdemokratisk. Där Fredrik Rainfelt menar att det är försvarbart med en inkomstskillnad på nästan 5000:- mellan en pensionär och en person som arbetar.

Personligen tycker jag det är tråkigt att man medvetet försöker hålla denna skillnad och inte ger en större lättnad för de pensionärer med den lägsta inkomsten . Hade man menat något med att det är pensionärernas tur hade man riktat insatsen till de som har de lägsta pensionerna och givit dem en extra månads pension på årsbasis. Men de typen av system är ju kanske inte moderaternas signum.

Jag vill också passa på att kommentera björnhushärvan också när den nu har varit på samtliga medier i dag.
Intressant uttalande från Hedlund tycker jag då han i skarpa ordalag kritiserar Jan Eriksson.

Det är ju kalkylen och hans dåligt underbyggda plan som är orsaken menar Hedlund . Men projektledaren Torstensson är väl den största missen i hela det här projektet enligt min mening.

Även om Janne E inte kan räkna så hade miljonrullningen inte fått den digniteten och Mathuset hade inte varit på obestånd om den från projektledningens sida skötts på ett professionellt sätt .

Men jag håller med Hedlund om att Janne inte är rätt man på rätt plats. Jag tycke också att det är mesigt av Kenneth Carlsson att inte ta ställning i förtroende frågan beträffande Janne . Det är på grund av sådant meseri som gör att sådana schäfer som Janne E får fritt spelrum.

Nu har de flesta partier fastställt sina listor och de blev ungefär som jag misstänkte, ingen större förändring här inte!

Så kommer ni ihåg den här listan

DNV sa...

Om du Argus vill ha en lista på enskilda politiker och inte på partier, ser den nog ut så här (mina personlig åsikter):
* Kenneth Carlsson
* Inger Andersson
* Håkan Gusteus
* Olle Hagström
* Ulla Börjesson
* Zaid Långstrump
* Kerstin Fredriksson
* Håkan Ekman
* Edgardo Varas

Den listan har ingen inbördes ordning, men som sagt Kenneth är nog den jag känner ninst för.
24 januari 2010 11.10
Argus sa...

DNV
Förmodligen en lista som väldigt många kan skriva under på...
Jag antar att "reservlaget" har en ganska stor trupp:)

Dick Jonefelt sa...
Beträffande reservlaget så har det alltid varit svårt att rekrytera nya , så det sittande nu regerande laget blir nog kvar så vida det inte händer något alldeles speciellt framöver. För övrigt så finns det nog plats till både till dig DNV och Argus

Så nu är det läge att plocka fram reservlaget.

1 kommentar:

  1. Jag måste bekänna en sak. Jag skäms lite när jag ser detta inlägg. Mina kommentarer om vissa av KF-ledamöterna var varken rumsrena eller trevliga, vilket jag härmed ber om ursäkt för. En klen förklaring är att inlägget skrevs i affekt. //DNV

    SvaraRadera