måndag 1 mars 2010

”Snille spekulerar” Var en TV serie för en tid sedan.

Och med alla spekulationer som jag har läst om här på bloggen så skulle vi kunna platsa i TV vi med. Och nu känner jag att även jag vill spekulera.
Det började med att Jimmy ville ha en uppställningsplats för en maskin han hade köpt. Han frågade kommunen om det fanns en tom lokal att lagra den i. Janne E visade den tomma delen i Björnhuset och där med var lokalen ordnad. I samband med detta föddes idé om ett kluster då pankaksfabriken och Lillesjö hade vuxit ur sina produktionslokaler. Vi på serviceberedningen fick ingående och fortlöpande beskrivningar om hur det hela skulle se ut. Pusselbitarna ramlade på plats, en efter en. Jag måste tillstå att jag lämnade mötena med stora förhoppningar för det var under de värsta månaderna januari, februari förra året. Och jag själv kände att ekonomin för mitt eget företag i princip stod still. Jag var glad att, som jag trodde, dessa företag gick som tåget och hade klarat sig undan den ekonomiska krisen. Men med facit i handen så var det ju inte så. Dessa företag hade ju naturligtvis fått känna på försäljningsminskning som alla andra. Men man menade att matindustrin inte var lika känslig för konjunktursvängningar som andra industrier. Vi blev i alla fall invaggade i denna tro. Själv hade jag ingen erfarenhet i den branschen så jag fick tro att det som sades var sant. Bondfångad skulle kanske någon av er nu utbrista, och kanske är det så. Månaderna gick och vi hörde från kommunstyrelsen att det började bli problem med ekonomin och protesterna ökade alt efter som projektet fortlöpte. Vi ställde frågor till Janne E i Ks , ” var är avtalet som du säger att du har , Vi vill se det! Och Janne med en nästan hotfull framtoning bedyrade att han hade koll på läget. Men så var det ju inte. Men om jag får spekulera lite till så tror jag att den ekonomiska krisen och kommunens dåliga struktur och Janne´s befogenhetsöverträdelser att hörsamma företagens önskan om att de inte hade råd att göra den planerade ombyggnaden med egna medel, som satte miljonrullningen i gång. Sedan inträffade nog en fartblindhet då det var lätt att bara ringa Janne E om mer pengar. Så tror jag att det gick till.

I morgon skall jag åter på ett möte i Serviceberedningen. Skall bli intressant att få ta del av de planer som man kommer att delge oss. Jag skall försöka berätta om det här eller på min egen blogg.

2 kommentarer:

  1. Ska bli mycket intressant att höra vad som kommer från detta möte! Idén med Matklustret i Björnhuset menar du alltså kom efter ett i första hand samarbete mellan Jan E och Jimmy?

    SvaraRadera
  2. Svar på din fråga !
    Ja det var så som vi i beredningen fick det förklarat för oss.

    SvaraRadera