söndag 31 oktober 2010

Dyslektiker! Hinder eller möjlighet!

Nu tar jag upp detta ämne än en gång då det fortfarande finns folk som anser att de är för mer än andra då de tillhör den läsande och rättstavande delen av befolkningen. Stycket under är hämtat från utbildningsradion P1 Språket.se
jag skulle ju kunna lägga en länk dit men då kan jag inte göra de markeringar som jag vill och som jag tycket stämmer in på mig.


När man beskriver begåvningar blir det ofta abstrakt, tänk tillexempel på: musikalitet, bollsinne, socialbegåvning, intelligens, tekniskbegåvning, någon är snabb, någon är eftertänksam, emotionell eller andlig intelligens osv. Vad är en bgåvning?

I ledande befattningar är det fem gånger så vanligt med dyslektiker, jämfört med normalpopulationen.
De flesta dyslektiker kan nog identifiera sig med merparten av nedanstående begåvningar.

Om du uppfyller tjugo så är du en mycket dyslektiskt begåvad, om tio så har du en hyfsat dyslektisk begåvning.

Finner egna vägar
Ofta kreativ
Ser ofta ur andra synvinklar
Överblick, föredrar helheter och stora drag
Ofta envis
Ofta mål/resultat inriktad
Intuitiv
Koncentrerad, ofta en sak i taget
Läser långsamt
Stavar eget
Lär sig i ojämnt tempo, ibland blixtsnabbt ibland aldrig
Pratar ibland i stackato, vid stress kommer gärna fel ord
Associerar på oväntade sätt
Ojämn
Verkar mer ostrukturerad än vad resultatet visar
Skapar ibland ett eget ”språk”
”Liten volym” i arbetsminnet
Använder andra delar/användningssätt av hjärnan som arbetsminne
Prioriterar ofta
Bildar sig en tydlig bild av det han läser
Associerar som inlärningsmetod
Svårstyrd i planeringsfaser, men jobbar glatt mot mål
Samarbetsvillig
Noggrann med texters budskap, men inte med formen
Känner inte skillnad på höger och vänster
Tillgodogör sig en text utan att läsa den

De flesta av dessa egenskaper som är nämnda ovan kan jag känna igen mer ellermindre.

Hur många kriterier stämde på dig? Skriv till, info()winkir.se , och berätta.

Kända dyslektiker, klicka här.

När dyslektikern tappar självförtroendet ska man vidta åtgärder, lärare och föräldrar bör se upp med nedanstående beteenden, (insatser ska framförallt stärka självförtroendet):

· Eleven är tyst och blir nervös när han ska formulera sig, kräver startsträcka
· Eleven svarar ofta irrelevant
· Antecknar ej
· Skriver ogärna
· Skriver fult och kladdigt för att dölja det han skriver
· Läs och skriv inlärningsprocessen startar inte

Följande beteenden ska du inte göra något åt:
· Stavar illa
· Faller bort ord, ändelser,
· Räknar illa. men hanterar matematiken
· Skriver fult och kladdigt, men identifierar sig med det skrivna
· Läs och skriv inlärningsprocessen går långsamt eller ryckvis
· Höger och vänster
· Läser sakta
· Vill inte läsa högt
Det var under min skoltid det versta som man kunde bli utsatt för.
· Skriver kort och koncentrerat

Dyslektiska barn är experter på att hitta vägar som passar just dem. Låt dem pröva sig fram, entusiasmera dem och intressera dig för hur de gör. Se till så att de vet om att de är ordblinda och att det inte påverkar varken deras musikalitet, bollbegåvning eller intelligens. Däremot innebär det att de stavar illa, behöver mer tid för att lära sig läsa och läser långsamt, det är normalt. Dessutom innebär det att de har en massa andra viktiga begåvningar att utveckla.

Den dyslektiska begåvningen varierar över dagen. Ofta är kreativiteten och förmågan att finna nya lösningar bäst på morgonen och i samband med fysisk aktivitet. Stavningsförmågan och förmågan att granska och rätta texter bäst mot slutet av dagen och när den psykiska tröttheten infinner sig.

Dyslektiker är överrepresenterade i ledande befattningar och på fängelser. Avgörande för vilken väg din elev kommer att välja är elevens självförtroende. Du kan hjälpa din elev till både självkännedom och självförtroende, bristerna kommer eleven att märka själv, din uppgift är att stärka hans begåvningar så att de blir användbara förmågor. Leve scillsen

Dyslektisk begåvning:

En ordblind ser verkligheten ur många olika perspektiv, ofta sådana perspektiv som andra inte upptäcker.

En ordblind är kreativ, bra på att registrera det som händer runt omkring, en ordblind är envis och långsiktig.

Dyslektiker är bra på att utnyttja andras förmågor, samarbete är naturligt.

När vi kommunicerar så fastnar det du säger på andra ställen i hjärnan. Vi använder mer av intuition och utnyttjar bägge hjärnhalvorna, bygger bilder och scenarier.

Accepterar att andra har andra synsätt och blir inkluderande och accepterande. När jag är som mest dyslektisk är jag social och intuitiv.

Den som är ordblind läser ofta så sakta så att han hinner reflektera och förstå både det som står i texten och det som finns mellan orden.

Den dyslektiska begåvningen gör att vi är snabba till handling och gillar resultat, vi blir ofta orädda och tåliga.


Jag vill mena att detta är ett utmärkande särdag hos ordblinda och att de organisationer som förmår att utnyttja denna kompetens blir framgångsrika. Vissa organisationer tenderar att se det som ett problem när medarbetare ser verkligheten från andra perspektiv, min erfarenhet är att dessa organisationer ofta fungerar oklanderligt utan att göra några fel, men sällan presterar de något viktigt. Det är en avgörande framgångsfaktor att man ser omvärlden ur ständigt nya perspektiv. Omvärlden är föränderlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar