söndag 17 oktober 2010

Riksdagsnytt från Penilla oktober 2010

Hej alla bloggläsare
Nu har jag fått Penillas första rapport från riksdagen.
Jag lägger upp hela brevet här men kommer i fortsättningen att lägga en länk från mig om det inte rör sig om specifika saker som påverkar oss direkt här i glesbygden.

Veckan som gått har varit väldigt ansträngande med en mängd jobb på flera fåll varför mitt skrivande har blivit eftersatt. Även den kommande veckan kommer att bli hård kan jag se i min almanacka.

I morgon skall jag i alla fall på möte med distriktsstyrelsen för partiet. och på onsdag är det fullmäktige och på tisdag i nästa vecka är det möte i serviceberedningen. jag skall försöka att hinna att berätta lite från dessa möten.


Bänk 265


Riksdagsnytt från Penilla oktober 2010

Fantastiskt spännande att vara i Sveriges parlament!

De två första veckorna i Riksdagen har varit mycket intensiva, med introduktionsutbild-ningspass för alla nyvalda ledamöter i allt, från hur man hittar i husen till säkerhetsfrågor för en själv och närstående. Till detta kommer ett direkt arbete i kammaren vid starten den 4 oktober med val av talman, som blev mycket omtalat i media, liksom dagen efter med gudstjänsten i Storkyrkan och öppnandet av riksmötet 2010/2011.

Goda idéer du vill föra fram?

Direkt vid tillträdandet den 4 oktober startade den allmänna motionstiden, och deadline för kristde-mokraterna att lämna in sina motioner, är torsdag den 21 oktober. Så maila in till mig dina förslag snarast, så får vi se vad som kan göras! Min maila-dress ärpenilla.gunther@riksdagen.se

Jag hade ett 40-tal idéer med mig från valrörelsen, vi får se hur många motioner det blir av det—allt kan inte föras fram den här vägen, det kanske är lämpligare med opinionsbildning i form av artiklar, till exempel.

Hur vet ni vad jag gör?

Jag är mån om att partiets medlemmar och väljare främst i min valkrets, förstås, vet vad jag gör i riks-dagen! Bänk 265 kommer att vara ett enkelt ny-hetsbrev som går att hämta via min hemsida, penilla.nu eller skickas direkt via sändlista till di-striktsstyrelse/lokalavdelningar genom vår ombuds-man Erik Johansson. På hemsidan finns mer inform-

-ation om mig som person, mina andra uppdrag och min blogg, ”Veckans Morr” där jag har åsikter om stort och smått.

Du kan även gå in på facebook.com/kryssa.penilla där valsajten gått över i en informationslogg där jag lägger upp bilder, mediaklipp och annan inform-ation som rör de kristdemokratiska uppdragen.

Vilka uppdrag har jag fått nu då?

Jag har blivit vald som arbetande ersättare i Arbets-marknadsutskottet och Konstitutionsutskottet. Det innebär att jag kommer att ha ansvar för vissa frågor i utskotten som gör att jag går in som ordina-rie ledamot vid de tillfällena. I praktiken får man hålla sig a´jour med alla frågor och vara aktiv efter förmåga. Ordinarie ledamot i AU är Lars-Axel Nor-dell och i KU är det Tuve Skånberg.

Jag är också ersättare i Nordiska Rådet, tillsam-mans med Anders Andersson som ordinarie, vilket känns hedervärt. På återhörande!

Penilla Gunther

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar