tisdag 5 oktober 2010

Hur lång tid tar det att åka till Uddevalla från färgelanda.

Vi satt hemma och diskuterade bilkörning. Det har ju blivit ett ganska hett ämne hemma.Vi kom då in på att vägen till Uddevalla nu hade blivit så mycket långsammare då man numera inte får köra fortare än 80 km.

det är ju så många inkluding mig som vid den nya hastigheten tycker att resan nu tar en hel evighet. jag satte mig då ner med penna och papper och började räkna.

Om man kör med en hastighet av 90 km dessa 3 mil så skall det ta 20 minuter om du kör med konstant hastighet ( inga traktorer eller andra farthinder).

Om men då kör med 80 km tar resan 22,5 minuter, altså blir tidsskillnaden bara 2,5 minuter. Egentligen inte så mycket att bråka om och skall jag vara ärlig så trodde jag faktiskt att tidsskillnaden skulle vara större men med mina mattematiska beräkningar så skall detta stämma.

Detta behöver ju inte betyda att jag har resignerat i frågan om att jag tycker att 172án skall rustas upp . den måste få en bättre och säkrare standard.

Beträffande säkerhet så har man nu satt upp de vägräck som man för några år sedan tog bort då protesterna blev högljudda. Man kunde inte komma fram med varken jordbruksmaskiner eller andra breda fordon. vägverket fick då påbackning och jag hoppades naturligtvis att kritiken som då ljöd skulle resultera i att det skulle bli en annorlunda utformning, men så blev det alltså inte.

Det skall bli intressant att höra hur tongångarna har gått mellan kommunen och vägverket då jag tänker ställa frågan på nästa beredningsmöte. vi har ju trafiksäkerhet på vårt ansvarsområde.

Hur resonerar man i frågan om att möjligheten att färdas säkert på cykel på den vägsträckan om man då samtidigt möter en tradare och samtidigt blir omkörd av en annan lastbil. finns det då plats för en tvåhjuling med vinglingsavstånd.

4 kommentarer:

  1. Det är ju kul att se att det går att lära gamla hundar sitta
    Märta

    SvaraRadera
  2. Tack MÄrta
    Jo man blir ju äldre och där med lite klokare kan man hoppas.

    Annars finns det inget vetenskapligt bevis för din liknelse. Hundar lär vara lika läraktiga genom hela livet.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att ordspråket är tillägnat hundar, utan vänder sig mer till människor.

    SvaraRadera
  4. Det blir mer än 16 timmar per år!

    SvaraRadera