måndag 11 oktober 2010

Heta arbeten i räddningstjänstens regi

I fredags var det dags att förnya mitt sert för att få arbeta med " heta arbeten" .
Tre år går så fort men ändå hinner man glömma vissa saker från förra kursen.
En hel del nytt tyckte jag mig uppleva men egentligen borde det vara en repetition. Det kan ju i sin tur betyda att denna krusen hade ett större innehåll än den förra. Man kan i alla fall konstatera att man inte kan få för stor kunskap i ämnet.

Kursen hölls i Sörviksvarvets gamla matsal och själva brandövningen genomfördes ute på gården.det var  två aktiva brandmänn som ledde undervisningen vilket borgade för att de på ett levande sätt kunde berätta om situationer som var självupplevda. dessutom kunde de på ett bra sätt besvara de frågor som kursdeltagarna ställde.

För mig var det ganska lätt att hitta då jag har jobbat i bottenvåningen då varvet fanns. Det blev också ett återbesök från 2007 då frågan om att vi skulle lämna NÄRF var på tapeten. Vi från beredningen var då där på ett studiebesök.

Tyvärr tyckte inte FP och S och V att vi skulle tillhöra Uddevalla , utan tyckte att det var bättre att tillhöra Vänersborg och Trollhättan. Synd tyckte jag då vi på studiebesöket fick se de långt framskridna planerna på det utbildninggscentra som nu är i drift. Vidare fick vi också garantier för att kvalitén på vår station beträffande materiell skulle bibehållas och att utbildningen för brandmännen skulle förläggas på Sörvik.

Så kan det gå när den politiska viljan spretar. då är det inte alltid som man väljer det bästa alternativet.
De som bestämde viljeriktningen var inte de som hade varit på plats utan lät andra värden råda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar