söndag 29 maj 2011

vindkraft En kraft att räkna med!

I dag måndag sa man på nyheterna att Tysklands regering beslutat att avveckla kärnkraften redan 2022. Ett bra beslut tycker jag! och med tanke på att denna nation är värdens största vindkraftsnation så tror jag att de kommer att klara denna målsättning. 

Men det krävs då också att befolkningen bjuder till och använder den teknik som står tillbuds. Bara som exempel . Så har jag bytt ut ett flertal lampor från lågenergi till LDE och sparar då 75 % av den åtgångna energin. . som jämförelse så drar en lågenergilampa 20W  och motsvarande
LEDlampa bara 5 W men ljusflödet motsvarar en 75W glödlampa. så utvecklingen går verkligen framåt . Bilden nedan visar en vindsnurra som jag besökte i helgen.
Den ligger belägen en bit utanför Hedekas.
Nu är jag fullständigt övertygad
De stora vindkraftsverken för inget väsen!
 
Det är en myt och stor förbannad lögn att dessa verken är störande. 
Det är naturligtvis kärnkraftsanhängare som bedriver denna osunda kampanj mot den renaste energikällan som över huvud taget existerar. 

Sedan Sverige nu sänder TV i digitalform har det blivit väldigt många hembesök hos folk , och särskilt den äldre generationen. Att ställa in en TV-box är inte alltig det lättaste. 

När jag sedan skall gå igenom handhavandet så började jag ofta med att visa hur knapparna och menyerna ser ut och fungerar, men blev då avbruten utav frun i huset. hennes fråga var inte hur allt såg ut eller detten & datten , utan frågan blev, " HUR STÄNGER JAG AV DEN".

Först blev jag förvånad att det med avstängning var så viktig, och tänkte , att det nog var en engångsföreteelse. men denna fråga dök upp allt som oftast. Så nu mera börjar jag med att visa hur man stänger av apparaten.

Men vad har nu detta med kärnkraft att göra.

Jo , det förefaller som husmor är smartare än de individer som har konstruerat våra kärnkraftsverk, för hade det varit någon " HUSMOR" som hade ställt frågan innan man hade laddat kärnkraftsverken hade man förmodligen aldrig startat dem, då det faktiskt är omöjligt att stänga av dem.

Mänskligheten har startat en process som är omöjlig att stänga av. vi har skapat ett område som är omöjligt att beträda på 100 miljoner år. Och lika illa är det med dessa sopor som inte går att hantera under denna tidsrymd.

Så frågan kvarstår , hur stänger vi av dom .

Filmen ovan är tagen nu i helgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar