tisdag 17 maj 2011

Läs chatten med Färgelandas kommunalråd

Kristdemokraten Peter Johansson är kommunalråd i Färgelanda kommun. Här kan du läsa chatten med honom.
moderator:Chatten är öppen! Nu är Färgelandas kommunalråd Peter Johansson (KD) på plats och svarar på dina frågor.   
Lars-Göran Thur:Sluta att tjuta om denna blogg. Det finns ett liv i verkligheten utanför nätet.
Peter Johansson:Hej, Jag håller med.
Kenneth:Hur sjutton hamnade du i politiken? Bonde först och sen politiker. Varför?
Peter Johansson:Jag har under många år försökt att göra både och. Just nu politiker...
undrande:Jag undrar om det är skämmigt att vara kommunalråd för en kommun som färgelanda? Kommunen hamnar alltid sämnst i undersökningar och är det inte chefer som åker ut är det barn som mobbas och som kommunern skiter i. Man börjar bli trött...
Peter Johansson:Hej! Jag är mycket stolt över att bo i Färgelanda kommun. Det finns en del som jag vill ändra på. Troligtvis var det därför som jag fick det här förtroendet.
rune:hej! har läst att du är posetiv till den bergtäkt i edstena,har ni haft uppe det på något möte?företaget lillängens kross som söker finns ju inte äns! sökande har 18 indrivnings mål oss tingsrätten.enligt tingsrätten är det inte så små summor!det är i mellan 20020905-20110322.vid ansökan ska man ha underskrift av grannar inom en kilometer,här har man inte äns frågat! alla andra som startar bergtäkt måste in med pengar i garanti,här ansöker man att inte behöva.hur blir det i konkurs igen!tänk efter i kommunen så det inte blir mer skandaler i färgelanda!
Peter Johansson:Hej! Jag har sagt att jag är positiv till att det bedrivs olika verksamhet i Färgelanda kommun. När det gäller det ärendet så är det Länsstyrelsen som fattar beslut om den verksamheten.
Monica Johansso:Jag tycker tvärtom, att man ska hålla sig informerad om vad som händer. Det är bl.a. därför jag går på kf och läser bloggen. Annars vet man ju inte vad man pratar om.
Peter Johansson:Hej! Jag försöker att hålla mig informerad om vad som händer utan att läsa den Bloggen
ingemar:Mycket dåligt stil att ägna så mycket tid av intervjun åt den ökända bloggen.
Peter Johansson:Hej! Jag kände på samma sätt. Svårt att kommentera något som jag inte känner till. Har inte läst vad som skrivs...
Färgelandabo:Bloggen kommer numera inte med nyheter, utan kommenterar det som finns tillgängligt på annat sätt. Och... Peter hyllas inte.
Peter Johansson:Hej! Tack för den informationen.
ingemar:när är kommunens tjänstemän fulltaliga tror du
Peter Johansson:Hej! I maj kommer vi att fatta beslut om kommunchef och ekonomichef. Rekrytering av de andra är på gång. I slutet av året hoppas jag att alla är på plats.
Eva-britt K:Hej Peter! jag tycker det är mycket kosntigt att du inte vill prata om nåt som alla andra färgelandabor pratar om, bloggen. den handlar ju om det du gör!
Peter Johansson:Eftersom jag inte läser Bloggen så är det lite svårt att kommentera. Sista gången som jag var inte på den sidan stod det mycket tråkigt om ett antal personer. Jag vill försöka bidra till att vi kan prata med varandra och inte om varandra.
ingemar:Låter bra Blir det extern eller internrekrytering
Peter Johansson:Hej! Det blir extern rekrytering.
Färgelandabo:Ät det rimlilgt att biblioteket/medborgarkontoret/turistinformationen håller stängt lördagar och sondagar och stänger redan kl fem på fredagar? Inte så bra för turismen eller för folk som arbetar och skulle vilja besöka bibblan på lördag.
Peter Johansson:Hej! Tack för din fråga. Nej, det är inte rimligt. Jag vill att vårt fina hus i centrum är öppet mer. Vi försöker få ordning på vår ekonomi för att kunna prioritera bra service till våra kommuninvånare.
ingemar:har kommunen några lokaler lediga för verkstadsindustri nu när B-huset är borta
Peter Johansson:Hej! I Högsäter och Stigen finns lokaler för verkstadsindustri. Det är privata företag som hyr ut lokaler
moderator:Nu återstår fem minuter av chatten med Färgelandas kommunalråd Peter Johansson (KD). Välkommen att ställa din fråga till honom!
ingemar:Men i stigen ser det förfärligt ut Kan inte kommunen få ägare att städa .
Peter Johansson:Jag delar din uppfattnig att det finns ett området vid industrilokalerna som ser förfärlig ut. Jag vet att kommunen har försökt att få till en uppsnyggning. Det är hög tid för nya försök. Det är inte kommunen som äger fastigheten...
moderator:Nu stänger vi chatten med Peter Johansson. Vi tar inte in några nya frågor men Peter besvarar de som kommit in.
ingemar:Men men vi äger trotts allt frågan enligt plan och bygglagen
Peter Johansson:Jag håller med dig. Vi skall göra vad vi kan för att det skall bli snyggt vid industrilokalerna i Stigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar