söndag 8 maj 2011

Varför har jag min Blogg.

Ja det är en fråga som jag själv har ställt mig många gånger. Även mina vänner har frågat mig det.
Mina företagskamrater sänder ibland ut en varningens tanke till mig och menar att jag med mitt ställningstagande förlorar en del kunder på kuppen.

Och nog kan det väl vara så! Men det finns också de som kommer in till mig och stöttar mig och släpper kommentaren ” att du bara orkar!” och ibland så tänker jag samma sak.

Men så får jag höra något som jag tycker är galet och plötsligt så tänds gnistan där igen.

Som nu på hemvägen från samhället , utanför kommunhuset får jag se den här skylten


Man undrar varför man inte har haft den här agendan långt tidigare då man fram till dags datum haft möjligheten att åstadkomma detta . vad har hindrat er?
För mig blir inte detta budskap trovärdigt. och hur blir det med vårt sjukhus i Bäckefors ? kommer ni att verka för att det skall vara kvar? I dagarna kunde man läsa i Bohusläningen att ni tar bort labbet . varför det ? Om ni nu vill ha kvar Lasarettet. Nej ni är inte trovärdiga i er politik och er talesperson Carin Jämtin gick för några dagar sedan ut med att ni ville ta bort en av våra Svenska högtider och göra om den till en Muslimsk!!?? För att sedan  i går , i programmet Lördagsintervjun i P1 dra tillbaka förslaget.

Varför kan man undra, men troligen var det dåligt förankrat i S-leden och där med omöjligt att genomföra.
För mig verkar det som man bytt ledning men inte politik och att de nya ledarna inte vet på vilken FOT man skall stå på. antagligen var det enklare att veta det på Karlssons tid. Den uppfattningen har också  Sveriges radio företrädare då de skriver dessa rader på sin hemsida

"Carin Jämtin har det kvaddade s-partiets näst viktigaste uppgift. Och kanske den svåraste. Att få partiet att fungera, att hitta en väg tillbaka till en värld där ingen hotar Socialdemokraternas roll som Sveriges dominerande politiska kraft. Men är Jämtin, som själv led stort nederlag i Sveriges största kommun Stockholm, rätt person för uppgiften? Och kring vilken politik ska partiet samlas? Hur länge har Socialdemokraterna råd att vänta med konkreta politiska förslag som kan möta regeringens politik? Carin Jämtin intervjuas av Tomas Ramberg.

En annan sak som irriterade mig var följande syn i dag när jag som hastigst hade ett ärende ner till stan .
Då får jag se att kalksilon är på väg att falla ihop.

För ca 5 år sedan så slutade staten att skjuta till pengar för att kalka sjöar och vattendrag . ja det är i alla fall så länge sedan som man fyllde på kalktornet nere vid bäcken i nätjebacka.
Och om det nu är så att detta torn inte längre skall vara i drift eller över huvud taget inte längre skall användas så kanske man skall plocka ner dem innan de av egen kraft rinner iväg längs bäcken. Jag anser nog att detta är ett ärende för Dalslands miljönämnd att ta i. få se vad som händer.

En annan sak som också har hänt under veckan är att jag fått brev av vår friställde Kommunchef Jan Eriksson.
anledningen till att jag tog reda på fakta var att Sveriges radio hade tagit med anstälningen av Janne i sin nyhetsrapportering. Jag med flera fick då uppfatningen av att janne hade fått ett jobb där det krävdes en betydligt större kompetens än vad jag tidigare förstått att janne inte har , varför jag tyckte det var angeläget att ta reda på fakta.

 Dick!


Du har utan mitt godkännande publicerat mina personuppgifter på din blogg genom att lägga ut anställningsavtalet hos Fyrbodal. Detta är ett brott mot PUL - Personuppgiftslagen, varför jag uppmanar dig att omgående ta bort dessa uppgifter.

/Jan Eriksson

****************************************************

Jan Eriksson, Fjällvägen 73, 451 53 Uddevalla

Man kan undra varför lagar och paragrafer  nu plötsligt är så noga när det tidigare inte spelat någon roll . Lagen om kommunal upphandling t.e.x. Den som kostade kommunen flera hundra tusen kronor. Men som man brukar säga " Det är alltid lättare att skära breda remmar av andras läder".

-Men Jane jag skall gå dig tillmötes då jag tycker att det är en hedersfråga att försöka göra rätt. Jag skall x-a över de uppgifter som gör att de kan knytas till dig.
För övrigt så tycker jag att du skall ta din nuvarande chef i örat då det var han som skickade mig denna offentliga handling. 

I brevet skrev jag följande rader  -Jag vill ha samtliga offentliga handlingar som ligger till grund för anställningen av vår skandalomsusad kommunchef Jan Eriksson.


MVH Dick Jonefelt

Jag har också breväxlat med bohusläningens chefsredaktör med anledningen av att vi hamnat på Jumboplatsen i rankingen beträffande företagarklimatet.
Jag tyckt att hon på tidningens vägnar skall be färgelandas invånare om ursäkt . men som stolt person hon är så tyckte hon inte att min begäran var relevant.

Hej Dick


Du och jag har haft en hel del kontakt kring publiceringar av texter och kommentarer. Vårt problem är att vi tycker olika. Jag delar inte din uppfattning att vi gjort ett dåligt jobb i Färgelanda. Den grundläggande journalistiska regeln, att låta alla parter komma till tals i konflikter, är en viktig ledstjärna i vårt arbete.

Vi är lyhörda för konstruktiva idéer från läsare och tipsare och har du någon tanke du saknar, tycker jag du ska tipsa Mattias Modéen.

Därför;
Nej jag ser ingen anledning att be om ursäkt och jag är övertygad om att också Mattias Modéen kommer att göra ett gott jobb i Färgelanda.

Vänligen
Ingalill Sundhage

Skickat från min iPhone 6 maj 2011 kl. 23:27 skrev "dj.electronics@hotmail.com" dj.electronics@hotmail.com:
 > Jo det har blivit en del rader mellan oss.
> Jag kan också konstatera att vi fått en ny reporter och jag tror inte att det är någon slump, utan ett val du eller ledningen har gjort.>
> Varför jag tycker att en ursäkt är på sin plats, är för att den rapporteringen som Jenny ägnade sig åt har varit en bidragande orsak till varför kommunen nu hamnade på jumboplats.>
> Det är ju så att rankingen är ett omdömme som invånarna i färgelanda givit sig själva och den stämmer väl in på den negativa bild som Jenny rapporterar om. Eller vill du påstå att det saknar betydelse av vad ni skriver i er tidning.>
> Jag vill påstå att folk som läser Jennys articklar tror att de är sanna. Men eftersom jag också har insyn i de område hon rapporterar om , så vet jag att de hon skriver är lögn.>
> Där av anser jag att du som ansvarig utgivare inte bara svarar mot tidningen utan också har ett sammhällsansvar att ta hänsyn till.>
> Där med tycker jag att en ursäkt vore på plats för att på det sättet återupprätta trovärdigheten och ärligheten inför invånarna i Färgelanda kommun.>
> //Dick J
Som sagt den bild vi förmedlar är ett resultat av klassisk journalistik granska ställa frågor referera och förmedla. Tycker du att bilden är skev fel eller saknar något perspektiv som har ett intresse för allmänheten tipsa Mattias. Vi står för vår journalistik i tänker fortsätta att spegla skeenden i stort och smått precis som Jenny har gjort och som Anders Nilsson gjorde när han var i tjänst.
Har vi däremot skrivit faktafel ska vi självklart rätta det.
Vänligen
Ingalill sundhage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar