tisdag 14 september 2010

Serviceberedningsmöte 20100914

justerare valdes
Majlise Helgern

Förgående mötesprotokoll skulle precis behandlas och jag avbröt Olle och undrade om vi inte skulle (som jag uttryckte det) fastställa dagordningen då jag ville flagga för en övrig fråga som jag vill ta upp.
Då avbryter Rune mig med myndig stämma och meddelar att vi i beredningen inte kan fastställa någon dagordning och yrar något om att detta är inskrivit i kommunallagen.

Det hade varit bra om Rune hade varit lika påläst i andra sammanhang beträffande kommunallagen.
Där med satte Rune stämningsnivån på mötet.

Vindbruk i Färgelanda.
Område f1 , f2 och f3 kvarstår
område f4 har försvaret synpunkter som är hemliga tills man vill bygga.
F5 och f6 har fyrstads flygfält synpunkter max 300 m över havet. Även försvaret har synpunkter
f7 är Ödeborgsfjället som är flitigt omdiskuterad med flera motstående intresse men staten anser att detta är ett riksintresse för vindkraft
f8 och f9 har också många motstående intressen då det ligger på kroppefjäll.
Beredninge föreslår att vi behåller vår ståndpunkt och beredningen var enig.

Detaljplan över dyrtorp 1:3
Industrietablering
Detta är en översiktsplan över det nya planerade industriområdet som ligger norr om Högalid utefter 172' an fram till Lillån
länstyrelsen har ett antal synpunkter men tycker att tankarna ligger rätt
Troligen kommer bestämmelserna att likna de som redan finns på Krämare vägen.
Om nu grunden är bättre än Krämarevägen är detta en bra plan .
Vi kanske också får en gångtunnel under väg 172´an upp mot Högalid.

Lisområde
Där finns mycket att skriva i detta ärendet men jag nöjer mig med att skriva några punkter.
Om någon vill veta mer så är det Jan Myrén som man kan kontakta

Nytt för dagen var att man hade tagit bort ett område vig Hillingsäterssjön och ersatt detta med ett område söder om det gamla där det redan finns bebyggelse
Länsstyrelsens tjänsteman har i princip förkastat det mesta av våra planer och menar att alla våra sjöar skall skyddas från bebyggelse. Man menar att det hindrar oss från åtkomsten av våra sjöar.

Vi är nästan 7000 invånare i vår kommun och skulle alla invånare samtidigt komma på tanken att vi skulle bada i alla våra sjöar skulle vi få 70 m strand med per invånare.
Och skulle vi få igenom samtliga område så skulle det uppta ca 500 meter strand. Så i sammanhanget påverkar denna etablering en mycket marginell strandsträcka.

Det såg mycket intressant ut och jag hoppas att dessa marker blir bebyggda.
Det skulle generera 300 hundra nya hus . Säg då att det blir 2 i varje hus så skulle det ge 600 nya invånare delat på 25 skattebetalande ger då en inkomst på 24 miljoner . Lägg där till den kommunala fastighetsavgiften så ger det ytterligare 1,8 miljoner om varje hus ger 6000:-

Det är sådan här planering som skall till för att vi skall få en utveckling i vår kommun.

PO berättar om biogas
Inovatum arbetar med frågan tillsammans med kommunen. Tråkigt nog meddelade Prem att det är olönsamt att etablera en biogasmack i färgelanda . Man menar att om det skall vara lönsamt så måste den omsatta garen uppgå till en volym av 300 m³ och vi från förvaltningen kunde bara skaka fram en initial konsumtion på 50 m³ .

Prem kommer därför att satsa på etanolpump i stället men låtit meddela att man sökt för dispens ett tag till för att slippa investeringen. Personligen tror jag inte på etanol då jag hört att detta påverkar miljön negativt i andra länder. Man odlar biobränsle i stället för mat och där med svälter befolkningen. PO påstod också att det fans en lag som sa att alla mackar skulle ha ett miljöalternativ , men där vill jag minnas att den togs bort den första aprill i år . Klicka på länken och läs mitt tidigare inlägg i den frågan

Ingen av våra bönder har startat med någon biogasproduktion då det inte är lönsamt ännu.
Det skulle vara intressant att göra en nationell jämförelse mellan olja och biogas . Det kanske skulle vara lönsamt för Sverige att investera i den infrastruktur som fordras för att binda ihop våra gödselproducerande gårdar på samma sätt som man band ihop Sverige med fibernätet . Det har ju gått nästan 20 år sedan det skedde en omfattande infrastruktursatsning. Det kanske är dags nu igen.

Sophanteringen togs upp och det kan hända att det inom snar framtid blir någon förändring i detta .


Så kom turen till mig att få ställa min övriga fråga.
Varför berättade inte Stalfors för oss i beredningen om Logostemaraporten.
Nu var ju inte han där på mötet så frågan kommer att tas upp på nästa möte hoppas jag.
I alla fall skrev Marianne Martinsson in min fråga i de så kallade ”minnesanteckningarna”
Senare på kvällen så hade S rangerat en debattkväll där almänheten skulle kunna göra sin röst hörd. Jag försökte att göra lite anteckningar under mötets gåg men ser nu under skrivandets gång att det är en hyfsat bra redogörelse på bohusläningen varför jag här länkar till den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar