Detta är en undersökning som har legat hos länsstyrelsen under ett antal år. Vi har i dagarna fått en enkätundersökning från vår Strateg. Den hoppas jag att så många som möjligt svarar på då det i förlängningen kan göra det billigare för oss företagare att kunna ta emot kort som betalningsmedel
(2008-12-01)Avvecklingen av Svensk Kassaservice skapar problem för både småföretagare och privatpersoner på landsbygden. Detta visar en färsk studie som Dalarnas Forskningsråd gjort på uppdrag av Länsstyrelsen Dalarna. Det framgår också av den rapport som Länsstyrelsen Dalarna lämnade till regeringen den 1 december med förslag på åtgärder.
Detta är den första rikstäckande studien i frågan. Det är Länsstyrelsen Dalarna som har haft regeringens uppdrag att ta reda på om de nuvarande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.
Studien och årsrapporterna visar att de tjänster som lantbrevbäraren tidigare utförde inte har ersatts på ett tillfredsställande sätt. Avvecklingen av Svensk Kassaservice har drabbat landsbygden extra hårt.
Företagarna på landsbygden kan inte längre lämna sina dagskassor till lantbrevbäraren och de måste själva köra dagskassorna till närmaste bank, som oftast ligger långt bort. Äldre personer och personer med funktionsnedsättning har framförallt problem med att ta ut kontanter.
Länstyrelsen bekräftar också att undersökningen gjordes även förra året då kommunen fick uppdraget den 16/10 2009
I år har vi fått uppdraget den 28/09 1010
Till företagare i Färgelanda
Kommunen har att svara Länsstyrelsen på en undersökning angående betaltjänster i kommunen.
Har du problem så svara på frågorna upplever du inga problem behöver du inte svara.
Länsstyrelserna har från och med den 1 januari 2009 fått i uppdrag att bevaka tillgången till grundläggande betaltjänster i respektive län.
Regeringen har definierat betalningsförmedling, kontantuttag samt dagskassehantering som grundläggande betaltjänster.
Bakgrunden är att Svensk Kassaservice avvecklats och att lantbrevbärarna inte längre tillhandahåller betalningstjänster.
Har du som företagare upplevt problem med betaltjänster i vår kommun?
1. Vilka problem och hinder har du uppfattat att genomföra betaltjänster? (kontantuttag samt dagskassehantering)
2. Beskriv gärna hur du uppfattar problembilden.
3. Hur sköter du dina betaltjänster idag?
4. Om du anser att betaltjänster är ett problem, har kommunen gjort några insatser eller ansträngningar för att minimera de identifierade problem?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar