onsdag 31 augusti 2011

Sverige , ett u-land när det handlar om solsells el

Tyskland är de land som går i Bräschen när det gäller den gröna elen. Det var många år sedan tyskarna gick om alla andra länder på vindkraftsidan då de blev nationen med världens största vind-el producerande nation.

Nu bryter man mark även på den sol-el producerande arenan.

Och det kan man göra genom generösa konsumentregler då en konsumerad och en producerad kW är lika mycket värda.

Det går helt i linje med den enmansutredning från KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) som låg på regeringens bord redan för 3 år sedan. Sedan dess har ingenting hänt.

Vårt system "bygger" på att en producerad kW ges bort och en konsumerad betalas till fullpris.

Jag mins att jag följde detta med stort intresse för jag ville ha fram reglerna med tanke på alla de små gårdsverk som jag såg framför mig. Men även här har Maud Olofsson varit saktfärdig. Varför kan man undra. Centern ligger ju närmast S och de flesta Sossar tycker ju att vindkraft är så fult.

Jag var ju i Tyskland för några veckor sedan och det som slog mig var att jag inte såg några vindkraftsparker alla Danmark , utan där kunde stå en 4-till 5 verk i en liten grupp . Det var idel stora verk . sådana som vi har borta i Hedekas.

Jag reagerade också på alla tak som hade solpaneler. först trodde jag att det var värmepaneler , men när jag tittade närmare så såg jag att det var paneler för elproduktion. Och nu vet jag varför.

utveckling är inget som går av sig själv utan det har betydelse vilken politik som bedrivs. Jag hör offta folk som har goda idéer och undrar varför det inte sker saker och ting i en viss riktning, och då kan man ju se att utvecklingspotentialen ligger hos regeringen.

Nu har i alla fall Centern fått en ny partiledarkandidat. få se om hon är bättre skickad eller om partiet ångar på som tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar