fredag 19 augusti 2011

Direkt Demokrati ! Det nya partiet i Färgelanda Fortsättning

Den slutna processens tid är snart över . Det ser vi nu alt tydligare. först ut i det sammanhanget var miljöpartiet i valet av nya språkrör och nu centern där kandidaterna driver riktiga personvalrörelser . Sossarna visar inget tecken i den riktningen , det nu senast valet av ny partiledare.

Där med vill jag nog åter igen påstå att de nya politiska systemet sakta växer fram. När Tommy Widekärr spånade fritt bland mina tankar så får jag en känsla av att han inte riktig är på min våglängd , när han uppfattar mina tankar om ett nytt parti som en osammanhängande massa typ Al-qaida

Han kunde inte uppfatta mig mer fel!

Det part jag ser framför mig är en folkrörelse där fler kan göra sin röst hörd , där fler kan delta i debatten , där fler erfarenheter kan bidra. Då skapas en förutsättning för ett bättre beslut och därmed större förankring.

Ta facket till exempel. jag var fackligt aktiv i si så där en 16..17 år. och oftast blev det inte som man tänkt sig , en strikt hierarkisk ordning gjorde att de frågor som man drev genom facket sällan gick igenom . inte förrän man skälv fick sitta med vid förhandlingarna kunde man driva de frågor som vi på el-sidan tyckte var mest angelägna .

Värst var det , tyckte jag , när våra förhandlare slog med händerna och utbrast " DET FÅR NI ALDRIG" i stället för att försöka argumentera så resignerade man.

Och det är så inom politiken också .
Väldigt tydligt blev det i dag när Radio Väst intervjuade färgelandabor och la orden i munnen på dem. De svarade snällt på reportens frågor utan en tanke på att det kanske finns något bakom och det visar hur dåligt folk är insatta.
Eller så hade de helt enkelt resignerat .

Det finns till och med folk som inte går och röstar då de menar att det inte spelar någon roll då man ändå inte kan påverka. Jag har mött både stabila och välutbildade människor med denna uppfattning .

Därmed finns det plats för ett parti som har öppenhet som ledord och där organisationen bygger på lätttillgänglighet men med en klar ideologi och en stark samhörighetskänsla. där målsättningen skall vara att även komma in i riksdagen. Då de stora frågorna behandlas där.

Men det är väl att sikta högt och skjuta över 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar