torsdag 25 augusti 2011

Heltidsbönderna blir allt färre

Antalet heltidsbönder har minskat dramatiskt, från drygt 27.000 till knappt 22.000 de senaste tre åren, uppger SR Ekot.
Om trenden fortsätter i samma riktning så försvinner den siste bonden redan om 12 till 13 år.
Gårdarna blir större
Anledningen till att antalet heltidsbönder blir färre är att gårdarna blir större, det sker en rationalisering, men också minskad lönsamhet.
Det menar Thomas Magnusson, vice ordförande i Lantbrukarnas Riksförbund, och själv bonde i Växjötrakten.
– Svenskt lantbruk hade ju naturligtvis sett bättre ut i dag om vi hade lyckats att få ut de mervärde som vi faktiskt har. Med bättre djuromsorg, högre standard på stallar och miljökrav i växtodlingen. Men det har inte gett resultat, man säljer inte på det.
Politikerna måste ta ansvar
Om trenden ska kunna vändas måste politikerna ta ett större ansvar för jordbruket, säger han.
– Det är väl få politiker som pratar om vikten av en livskraftig livsmedelsproduktion. Det har väldigt låg dignitet i Sverige.

Jag råkade ha på radion och hörde jordbruksministern Eskil Erlandsson i dag , Jag måste säga att jag blev inte imponerad.
Det var det tamaste och det mest intetsägande från ansvarig minister jag någonsin hört . Inte konstigt att branschen är i kris med sådana tongångar. inte ett ord om vilka åtgärder som Sverige kan göra på hemmaplan.Utan bara en massa prat om vad EU kan eller inte kan göra.

Personligen tycker jag att en sänkning av skatten på arbete skulle vara det smörjmedlet som skulle ge de flesta branscher en kick i rätt riktning.

Jag kan ju bara konstatera att det inte finns något part som driver småföretagarnas frågor då alt hela tiden går ut på att skapa större och större enheter.Alt medan en man (kvinna) ´s bolagen inte får de incitament och tillväxt som gör att de får en dräglig arbetstid. 07:00-16:00.
Jag tror inte att det är särskilt många bönder eller småföretagare som har den arbetstiden och garanterad lön den 25´te i varje månad. och 5 veckor semester.

6 kommentarer:

  1. Eftersom mer än 70% av en lantbrukares inlomst kommer från EU är det inte så konstigt att Eskil lägger krut på dessa frågor. Det är där lantbrukarnas framtid fastställs.
    Eftersom sverige inte får besttämma över EU så är väl hans tomgångar inte så märkliga.
    Du måste läsa på lite bättre!

    SvaraRadera
  2. Det behöver jag inte . Jag har ju dig!

    Jag tycker i alla fall att han gjorde ett tamt intryck och är det så som du påstår , att hela branschen står och faller med med bidrag. Ja då är det allvarligt.

    Jag vet röster som menar att om företaget inte bär sig så lägg ner. Det måste ju vara fel om en hel bransch måste lita på en bidragsstöttning, då är den sjuk.

    Jo jag är ingen bonde och har inte kläm på alla bitarna inom den sektorn. Men det jag hörde på radion var inte upplyftande. Bonden som intervjuades sa också mycket riktigt att Sveriges lantbruk skulle gå under om de inte fick EU bidrag men att det skulle röra sig om 70 %, det skall jag ta eda på. ( Som Jojje brukar säga)

    SvaraRadera
  3. Bara att gilla läget.
    Vi är med i EU

    SvaraRadera
  4. Jo jag vet. Men det behöver inte innebära att bönderna i Sverige skall gå på knäna för det.
    Även de nationella politikerna borde kunna göra mer då jag anser att denna bransch är i kris. och då särskilt jordbruksministern.

    Han skall ju föra deras talan om någon.

    SvaraRadera
  5. Intressant?
    "Förbrukat förtroende innebar avsked.
    Det kan vara saklig grund för avsked om en anställd förbrukar ett förtroende som han fått av sin arbetsgivare. det framgår av en dom från Arbetsdomstolen (AD 34/2011)"

    SvaraRadera