fredag 3 juni 2011

Archimedes är en fegis.

jag har den senaste tiden fått motta en del kritik från en skribent som kallar sig Archimedes.

Jag har också ställt ett antal motfrågor , men mötts av en total tystnad.
Därför drar jag slutsattsen att , Archimedes är en fegis.

Annars så skall Archimedes vara en tänkande personlighet som gick till historien med uttrycke " Archimedes princip"

Det var ju han som kom på hur man kunde mäta volymen på en oregelbunden kropp.
Det var på den tiden då man badade i badkar. Han skulle då krypa ner i badkaret som var till brädden fyllt med vatten. Han sänkte sig skälv ner , och plötsligt började det rinna vatten över kanten.

Det var vid det ögonblicket då han kom på att det vattnet som rann över kanten, motsvarade volymen av hans kropp.

Så Archimedes! Vart tog du vägen ? Ligger du fortfarande kvar i badet? eller har du tagit dig vatten över huvudet?
Den frågan som jag är mest intresserad av att få svar på är.
Var i ligger problemet med att ha kompetens bland våra tjänstemän.

Detta med anledning av att vi nu får en kompetent ekonomichef.
Följ länken för mer information

4 kommentarer:

  1. Vem avgör vad som är kompetens?
    Efter ha läst din blogg, läst dina kommentarer hembygdsrörelsen, så kan jag inte annat än dra slutsatsen att du inte besitter den kompetensen.

    Obs, bli nu inte förbannad, jag säger bara hur jag tolkar in dina åsikter. Jag tycker du har rätt i många åsikter men att du framställer dem på ett osmidigt sätt. Ibland är det bra att vara plump men enligt min erfarenhet så får man i längden bara en negativ renomme. Och då spelar det ingen roll hur bra ide du har, det är ändå ingen som lyssnar.

    Ta denna artikel du nu skrivit. Du efterlyser svar från Archimedes. Du börjar med högläsning från skolboken, trycker ned Archimedes i skiten och sist ställer du frågan du vill ha svar på samt rundar av med att vi nu har en kompetent tjänsteman.

    Varför i hela friden skulle Archimedes svara på det?
    Du målar in han i ett hörn, det enda han kan göra för att du skall hålla med är att han håller med dig. Knappast troligt och då är pajkastningen igång. Bra jobbat!

    Jag för min del efterlyser ett bättre klimat hos Färgelandas politiker, politker som är intresserade av Färgelandas väl mer än sitt partipolitiska spel. Så är det någonstans man borde införa kompetens är det hos politikerna. Men hur det skulle gå till vette fan..

    SvaraRadera
  2. Kompetens och kompetens !?
    Det beror väl på vad saken gäller.
    Huruvida jag har någon eller inte beror väl på sakfrågan. så var i ligger din kompetens att bedöma mig.

    varför jag gör detta inlägg är för att det är tråkigt att folk hoppar på mig i olika frågor och skälva inte har den kompetensen utan försöker att plumpa på mig på det viset.

    Och faktum är att jag inte hade förväntat mig något svar från honom heller då även jag menar att han med ett sådant uttalande målat in sig i ett hörn. Så du har uppfattat mig helt rätt!

    Sedan är vi olika bra på att uttrycka oss i tal och skrift vilket gör att man inte faller alla på läppen.

    Hade jag där emot varit slätstruken i mitt sätt att uttrycka mig hade det förmodligen inte varit ca 30 personer som varje dag vill läsa mina plumpar!

    Men nog är det så att ingen hade varit gladare än jag , om vi alla invånare hade kommit överens i alla frågor. och tror man att framtiden kommer att te sig så , ja då lever man i fablernas värld.

    Men lite bättre nivå på den ömsesidiga dialogen hade inte skadat.

    Din slutkläm om att jag inte skulle bry mig om Färgelandas framtid är helt fel.

    Jag bor här i kommunen och det har jag gjort i 30 år . Jag driver min verksamhet här . Jag lägger min fritid på att försöka påverka politiken, så Färgelanda skall bli bättre.

    Jag har dessutom gått in som ledamot ( ersättare)i Valbohems styrelse för att även där försöka få valbohem bättre.

    Men jag kanske skall göra som flertalet andra , kritisera anonymt och sedan inte bry mig om något.

    För hade folk i allmänhet brytt sig, hade det varit fler med i politiken.

    SvaraRadera
  3. Jag skrev förra inlägget och jag vet knappt var jag skall börja...

    -Min bedömning av din komptens beskrev jag.
    -30 personer läser din plumphet (dina ord). Kanske 60 läser åsikter beskrivna med djupa tankar bakom(är många läsare ditt mål med bloggen?)
    -Jag sa aldrig att du inte bryr dig om Färgelanda, var har du fått det ifrån?
    -Att kritisera anonymt behöver inte innebära att man inte bryr sig.
    -Om man bryr sig måste man då vara politiker?

    SvaraRadera
  4. Ok låt gå , din bedömmning.


    Ja att ha läsare eller inga alls är avgörande för mig . Att förmedla något till noll läsare tycker jag käns meningslöst. Men så länge jag har personer som läser det jag skriver kommer jag att skriva.

    Men det du säger om mitt sätt attuttrycka mig är inget nytt för mig. Detta har följt mig genom livet och det verkar inte som jag kan ändra på det , trotts att jag faktiskt försöker.
    Jag är den jag är . Och huru vidare jag har någon tanke eller inte så är författarskap ett yrke och på den arenan är jag amatör.
    Mitt verktyg är inte penna & papper , utan skruvmejseln.

    Mitt skrivande ger mig utlopp för den sinnesstämning som jag för tillfället känner, som det där med de runtsladdande bilarna , bara för att ta ett exempel.

    "politiker som är intresserade av färgelandas väl" skriver du.
    Jag förmodade att du avsåg min då du använder begreppet "politiker" där av blev svaret från mig.

    Vad är enligt dig " politisk kompetens ".

    Så här tycker jag
    Om man på alvar menar att man bryr sig så ska man också vara beredd på att hjälpa till . Då duger det inte att som anonym bara kritisera och sedan gömma sig bakom en anonym fasad. Vad är man rädd för. Att bli uthängd. Ja det är en risk man får ta. Men hur skulle det se ut om alla skulle driva sina åsikter i burka.

    Ja tycker nog att om man verkligen menar något med att påstå att man bryr sig, skall man nog ge sig in i det politiska arbetet. För det är faktiskt ett arbete att vara med som aktiv. Och det är dåligt betalt också i förhållande till den tid man lägger. Eller var det någon som trodde något annat?

    SvaraRadera