söndag 12 juni 2011

Polisen tar i lätte änden bara för att fixa statestiken

På Söndagsefermiddagarna brukar jag lysna på programmet kaliber i P1.
Då jag inte tycker att sportradion är så intressant.

I dagens program så tog man upp ett ämne där jag är särskilt engagerad.
Man har intervjuat ett antal poliser i flera distrikt. och de berättar ungefär liknande historier.

Så här skriver man i ingressen till programmet.

Gräv inte, leta inte efter brott, låt bli gamla utredningar – så kan det låta enligt flera inbrottsutredare som Kaliber har varit i kontakt med.
De kommer från olika delar av landet, men berättar samma sak:
Istället för att utreda svårlösta inbrott, uppmanas poliser av sina chefer att lägga ner, och satsa på enklare brott, som snabbt ger pinnar i statistiken.



Man satsar på att klara upp snatteri och enklare småbrott i stället för att klara upp mer energikrävande inbrott. Den 16 Maj så hade Kaliber ett liknande program där man avslöjade att polisen bara klarar upp ynka 4 % av inbrottsmålen och nu vill man få upp den totala stattestiken genom att ta de allra enklaste brotten . Bohusläningen skrev om en moppedist som hade åkt fast.

Även komentare från en som kallar sig för  Aktivisten tycker jag är helt lysande varför jag har klistrat in en del av dennes uttalande.

Skrivet 3 jun 2011 11:14 Aktivisten (Ej registrerad)

Bra jobbat Polisen. Ni är mer än välkomna till Färgelanda Centrum. Här har ni mopedister i överflöd som kör olagligt och på fyllan, dessutom rena crossmotorcyklar som framförs av minderåriga mm.

Ett bra tips tycker jag .





10 kommentarer:

  1. Det är som vanligt när man lämnar en kommentar på Bohusläningens hemsida , kriticerar innehållet i deras artickel så lägger man inte ut det.

    Att eftrfråga annan fakta än den Jenny grävt fram, så blev det för mycket för den sensurerande Bloggen Bohusläningen.

    SvaraRadera
  2. Du som är så inihelvete duktig, varför skriver du inget om den nya kommunchefen. Hon som, för 62000 i månaden, skall rädda Färgelanda.

    SvaraRadera
  3. Initierad som du verkar vara kanske kan svara på varför Hembygdsbloggen är nedlagd. Beror det på att det börjar storma kring den tidigare så omhuldade majoriteten?
    Betyder det ingenting att man i ingressen skriver att bloggen har till uppgift at granska makten?

    SvaraRadera
  4. Dicken Du får nog ta Dig en funderare på varför din vapenbroder och dennes anhöriga med buller och bång lämnar allianspolitiken.

    År det sant att det är enbart Du och "Juristen och k....... i Järbo som styr och härjar i alliansen ? Peter är således bara er nickedocka. Hur ska detta sluta?
    Föresten har Du betalat din h...?

    SvaraRadera
  5. Hej Dick.

    Det verkar som om Tommy vaknat till liv....

    Sen en annan grej.

    Om Ragnhild är rätt kvinna att leda kommunen är svårt att säga, ett kontroversiellt beslut att anställa henne är det dock helt klart.

    Men allvarligt, om någon tjänar 42000, 52000, 62000 eller 72000 är helt egalt, så länge hon/han gör ett bra jobb.
    Självklart kan en kommunchef i Färgelanda vara värd 62000 kronor per månad om hon/han är kompetent. What´s the problem?

    Vi pratar om EN persons lön i en stor kommunal budget. Lyckas denna person motivera personalen att göra ett bra jobb, ta rätt beslut etc. så är det värt varenda krona.

    SvaraRadera
  6. Aj Aj Aj Ännu ett avhopp, det börjar likna berättelsen om tio små negerpojkar.
    Hur ska detta sluta?

    SvaraRadera
  7. 15 juni 2011 11:59

    läs vad jag har lagt ut på den här adressen

    http://fargelandabloggendickjonefelt.blogspot.com/2011/06/svenska-flaggans-dag-eller-sweriges.html

    Sedan tycker jag inte om din ton.
    Och om du kränker mig igen bannar jag dig . Bara så du vet!

    SvaraRadera
  8. att dessa personer med buller och bång agerar som de gör . har jag ingen kontroll över men jag har under dagen funderat på varför.

    Jag drar den slutsatsen att de är nya i partiet och har därför inge kraftiga vänskapsband och personkännedom så som exempelvis jag har med Peter.

    Jag känner Peter och litar till hans goda omdöme och hoppas att jag inte blir besviken.

    Denna kännedom är viktig och jag tror att de saknar denna relation

    År det sant att det är enbart Du och "Juristen och k....... i Järbo som styr och härjar i alliansen

    Vad har du fått det i från?

    Vi har livliga diskussioner på våra möten. men det är ingen som skälv eller ensam som styr.

    Sedan betalar jag fortfarande 300:- per kvadrat då tjänstemannen fortfarande inte levt upp till sitt åtagande.

    SvaraRadera
  9. 15 juni 2011 12:02

    Varför Hembloggen lagt ner vet jag faktiskt inte.

    SvaraRadera
  10. 15 juni 2011 15:31

    Jag resonerar på samma sätt som du.
    Jag kan bara hoppas att detta är rätt person som nu är anställd.

    Man kan ju konstatera att det blir väldigt dyrt med en chef som saknar denna förmåga som du refererar till.

    SvaraRadera