måndag 6 juni 2011

Svenska Flaggans dag eller Sweriges nationaldag.

Det är en annorlunda dag i dag då jag inte har vant mig vid att fira den. Jag vet inte riktig vad det är vi firar. Men man blir lite avundsjuk på Norrmännen som verkar ha fattat att en nationaldag, den firar man!

Själv har jag aldrig känt något speciellt , eller kopplat dagen till någon särskild händelse trots att jag redan som sexårig (1960) gick runt och viftade med den Svenska flaggan på denna dag ! Senare i arbetslivet var denna dag förknippad med arbete , som vilken dag som helst.

Så här behöver göras en research .

Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är sedan 2005 en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av den nuvarande 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.
Tidigare firades 6 juni som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen även en salutdag, och fr.o.m. 2005 är nationaldagen även en helgdag.

Källan är  wikipedia så jag hoppas att det som står där är någorlunda riktigt.
Där står också en mängd annat i ämnet så den som är intresserad kan klicka på wikipedia för att läsa mer.

I min förra sträng så fick jag en person som startade en dialog med mig.
Jag tycker alltid att en dialog är givande då man får lite respons på det man skriver. Men efter ett antal ordväxlingar så upphör plötsligt dialogen , nästan mitt i en mening .

Det tycker jag är lite synd då det lämnar ett antal frågetecken efter sig. Som frågan jag ställde om var i den politiska kompetensen ligger?
Eller kommentaren från skribenten

-Jag sa aldrig att du inte bryr dig om Färgelanda, var har du fått det ifrån?

Jag svarade då 

"politiker som är intresserade av färgelandas väl" skriver du.
Jag förmodade att du avsåg MIG  då du använder begreppet "politiker" där av blev svaret från mig.

Tryckfels Nisse var då framme vilket gjorde att mitt svar blev lite otydligt, därav ville jag göra ett förtydligande.

Men jag skall försöka att ta till mig av kritiken och försöka att lägga pannan i ännu djupare veck för att se om fler kan bli intresserade av vad jag skriver.
Tanken med min blogg är också att förmedla vad som händer på de nämnder och beredningar som jag har insyn i.

Också under fullmäktige tycker jag att det är viktigt att förmedla vad som sägs .
Det är inte alltid så lätt att hinna med eller att fokusera på det viktigaste och samtidigt få ner det på ett lättfattligt sätt.

Jag anser inte att jag sitter i beredningar och i fullmäktige för egen del utan jag försöker att föra " folkets " talan.

Men det hände faktiskt att jag på ett Fullmäktigemöte fick " Order" om att inte skriva då vissa ansåg det störande och opassande att föra dessa kommentarer online på min blogg. ( Hör och häpna)

Men det bryr jag mig faktiskt inte om . jag har rätt att föra anteckningar och vad jag gör med dem är min ensak .

12 kommentarer:

  1. En rak fråga ett rakt svar: Dick gillar du mutor och oärliga människor?

    SvaraRadera
  2. nej absolut inte. och jag vet vad du menar. Jag har ställt den frågan till Peter också.

    Jag har inte fått ett aldeles glasklart svar heller . men jag kan lova att jag kommer att ge en redogörelse på hur det verkligen ligger till , när jag har satt mig in i vad som verkligen har hänt i den där muthervan.

    Men som sagt , svar på din fråga ! Absolut inte!

    SvaraRadera
  3. Denna förklaring har jag fått

    Mutor har förekommit bland tjänstemän i det aktuella fallet. men då var inte Ragnhild anstäld.

    I samband med att hon blev anställd så uppdagades det att oigentligheter hade förekommit.

    hon fick då stå till svars för vad som hade hänt före det att hon var anstäld och där med fick skulden för det inträffade.

    Det är förklaringen som jag fått i korta ordalag.
    Tydligen vill samtliga innom förvaltningen att hon skall anställas då man menar att hon har de kvaliteer som faller personalen i smaken.

    Jag vet inte då jag med flera har hållits utanför den här rekryteringen men jag kommer att föra ett jädra liv om det visar sig att vi fått en ny kommunchef som inte håller måttet. var så säker!

    SvaraRadera
  4. Ragnhild Andersson är inte mutmisstänkt utan kritiken mot henne handlar om att dokumentationen kring byggprojekten har slängts, att hon inte diarieförde ett brev där en mutanklagad pekades ut samt att hon beslutade att ha väktare för att stänga ute medierna från nämndmöten.

    Men hon har stöd hos sin egen personal. I ett öppet brev, som Göteborgs-Posten publicerar [2], protesterar personal mot att hennes tjänst avslutas. Man betonar att hon tillträdde efter att de misstänkta oegentligheterna inträffade.

    ”Sakfrågan — att ett antal gubbar misstänks ha ägnat sig åt ryggdunkning och grova oegentligeheter — har hamnat sorgligt i skymundan i jakten på en syndabock”, står det i brevet.

    Karin Olander/TT

    en av de googlingar som jag gjort på Ragnihild Andersson

    SvaraRadera
  5. Så här skriver en annan tidning.

    Politikerna i idrotts- och föreningsförvaltningen har inte förtroende för förvaltningschefen Ragnhild Andersson. Det har däremot personalen. I ett öppet brev stöder de sin chef.

    De menar att hon har haft en positiv påverkan på förvaltningens klimat och arbetsförhållanden och hade hoppats på att få arbetsro tillsammans med sin chef. De tycker också att sakfrågan i mutskandalen har försvunnit och att det mer handlar om att hitta en syndabock.

    Här är brevet i sin helhet:

    Mutskandalen på Idrotts- och föreningsförvaltningen

    Sakfrågan – att ett antal gubbar misstänks ha ägnat sig åt ryggdunkning och grova oegentligeheter –har hamnat sorgligt i skymundan i jakten på en syndabock.

    Genom att snabbt gå ut i media och stödja sin partikamrat ville stadens ledning rädda sin nivå –nämndordförande Helena Nyhus - och istället rikta fokus mot förvaltningschefen. I tisdags förra veckan arbetsbefriades därför förvaltningschefen Ragnhild Andersson och idag fick personalen besked om att man kommer att avsluta hennes anställning på ett extrainsatt nämndmöte den 26 maj. Som medarbetare på Idrotts- och föreningsförvaltningen vill vi kommentera och protestera mot ett sådant beslut.

    Först: samma sak som kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén sade om Helena Nyhus ”Det jag har funderat på är snarare hur länge en människa håller” (GP 20 maj) borde rimligtvis gälla även en pressad förvaltningschef. ”Ska vi hålla på att skuldbelägga kommer vi aldrig ur det här” (Anna Johansson i GP 20 maj).

    Med hyfsat god kännedom om hur det går till på förvaltningsledningsnivå har vi svårt att föreställa oss att förvaltningschefen inte hade en tät dialog med sin ordförande innan beslutet om vakterna. Det, liksom övriga beslut kring mediahantering, har säkerligen fattats genom avstämning med förvaltningsledningen och rådgivande tjänstemän från Stadskansliet. Ytterst är förvaltningschefen givetvis ansvarig för besluten men vilket stöd har hon fått när det blåst som värst?

    Vi ser att förvaltningschefen inte är felfri och att såväl själva brevet med mutanklagelsen som kontakten med Uppdrag Granskning hade kunnat skötas på ett bättre sätt. Trots detta tror vi fortfarande att vår förvaltningschef har goda förutsättningar för att få ordning på vår förvaltning.

    Att tjänstemän i förvaltningsledningen som redan innehaft sitt uppdrag i över 10 år skulle klara att skapa rutiner och ordning och reda denna gång förefaller väl optimistiskt. Att man nu dessutom kallat in en extra resurs (en person som f.ö. var kvalitetsansvarig under tiden de misstänkta oegentligheterna pågick) känns inte heller trovärdigt om syftet verkligen är att städa upp.

    Redan för drygt ett år sedan lämnades ett medarbetarförslag där personalen efterlyste bland annat utbildning och bättre rutiner kring allmänna handlingar samt riktlinjer kring gåvor, mutor och rabatter. Det förslaget avslogs då med motiveringen att berörd personal redan hade tillräcklig kunskap!

    Ragnhild Anderson tillträdde för 1,5 år sedan, efter att de misstänkta oegentligheterna inträffade. Hennes ledarskap har haft en positiv påverkan på förvaltningens klimat och arbetsförhållanden. Medarbetarnas förhoppning var att tillsammans med Ragnhild få arbetsro för att skapa en väl fungerande förvaltning.

    Att i detta läge få en tf förvaltningschef under obestämd tid och sedan en ny förvaltningschef igen är ingen bra förutsättning för att gå till botten med de problem som egentligen ligger bakom hela mutskandalen på Idrotts- och föreningsförvaltningen.

    Personal på Idrotts- och föreningsförvaltningen


    Gunilla Grahn-Hinnfors

    SvaraRadera
  6. jag vet inte vad jag skall tro men när Jenny Borg skriver något blir jag alltid misstänksam.

    Lika illa är det med Janne Josefsson. Jag glömmer aldrig hur eländig han var när han sänkte Moderaterna i valrörelsen med sina dolda mikrofoner. den människan litar jag inte på.

    Även om Ragnhild blev sparkad så har jag inte stött på något ställe där det står att hon gjort sig skylldig till något brottsligt eller som har åsamkat någon någon ekonomisk skada.

    huruvida hon har motarbetat en mörkning eller inte , är ju en bedömning som Janne josefsson har gjort och som sagt, vad som kommer ur den munnen kan jag inte lite på.

    SvaraRadera
  7. Tack Dick för ditt ärliga raka svar, ja tiden får visa om det är ett klokt val, hoppas verkligen det för vi färgelanda bor orkar nog inte så mycket mer. Än en gång tack för redovisningen av min fråga!

    SvaraRadera
  8. Du är alltid välkommen och jag får hålla med dig om att det känns tungt nu.
    Få se vad som sker. men en sak är säker! Jag tänker inte lämna arenan då jag menar att då får de som jag tycker gör fel, fritt spelrum.

    Jag kastar hellre in handsken än handduken!

    SvaraRadera
  9. Anlitas en i sammanhanget extremt dyr advokat, när fakturan sedan kommer så skall Peter Johansson bestrida den. Skriver en som påstå han är företagare.

    Vill informera att fakturan blev nedskriven!

    Att lita till media och särskilt till Jenny gör inte jag heller då hennes historia ligger henne till last . Så även Janne josefsson.

    Att jämföra en undanhållande av en diarieföring med en annan kan man kanske göra om innehållet har lika värde , men i det ena fallet så handlade det om 10 miljonersåtagande för oss invånare i kommunen.

    Det som i årets resultatsredovisning pekar på ett minus(-) på 78,4 miljoner.

    Jag kan inte hitta den ”meriterade” uppgiften hos Ragnhild. Det är heller ingen som har jobbat invid henne som sagt något ofördelaktigt.

    Beträffande väktarinsattsen så är även våra nämnde och beredningar slutna i vissa sammanhang.

    Inget som jag skälv stödjer men så är det. Och om Janne Josefsson skulle komma så skulle nog vår kommun vidta samma åtgärd.

    Efter som det är så svårt att komma åt bohusläningens hemsida så får jag nöja mig med min egen blogg . jag skall se om jag kommer åt deras web senare i dag.

    SvaraRadera
  10. Ragnhild A har gjort sig känd som en dam med hårda nypor som inte dragit sig för att behandla de som varit lägre rang illa.
    Är det ingen som undersökt vad hon sysslade med innan hon fick jobb i Göteborgs kommun. Det kommer att gå åt pipan i Färgelanda.

    SvaraRadera
  11. Nu är hon anställd och som jag tidigare har sagt så har jag bara ett alternativ , och det är att lita till att Peter och övriga i den gruppen som granskat henne har gjort rätt val.

    Jag hoppas innerligt att så är fallet. annars gör de även mig besviken.

    Jag hoppas även för deras del att de gjort rätt val. Jag med min firma är flyttbar , men det är tex. inte Peters firma eller Anne-Maries firma eller Pers firma.

    De kan inte flytta hur som helst. så defensivt för deras del hoppas jag att de gjort rätt val. och att denna storm är värt besväret.

    SvaraRadera
  12. För övrigt har jag inget emot om chefer har hårda nypor om så fordras. Bara nypandet delas ut rättvist och vid rätt tillfälle.

    Det ser jag mer som en merit i så fall. Vi måste få bort svågerpolitiken inom förvaltninen. Och då får man nog vara lite tuff.

    SvaraRadera