söndag 29 augusti 2010

Utan ledning styrning och kontroll

Politiken och näringslivet har fått en alldeles särskild betydelse för mig . Jag har mer och mer fått klart för mig vilken stor betydelse politiken har. Det är också intressant att se att fler och fler drar samma slutsats som jag.

I vår kommun har vi därför fått en särskild person som skall vara företagen till hjälp. En alldeles särskild utvecklingsstrateg.

Nu på Harvens dag då alla etablerade partier var representerade så får jag till min förvåning höra att vår strateg är ute och gör en egen valpejl genom att ställa ett par politiska frågor. Min spontana reaktion på detta blir då

” På vems uppdrag gör han detta".

En kommunalt anställd person gör en valundersökning. Jag har inte under mina 12 år innom politiken hört talas om att de kommunala cheferna officiellt undersöker var de olika partierna står. I mina ögon en högst märkligt beteende.
Enligt uppgift skall detta med i kommunens nyhetsbrev som denna strateg skickar ut till alla företag.

Om nu detta är sant eller om så sker anser jag att denna strateg har med råge överträtt sina befogenheter. Att en kommunal tjänsteman med kommunala pengar driver valpropaganda är anmärkningsvärt.

Jag har aldrig hör talas om att t.e.x. PO Johansson skulle ställa ett antal frågor till oss politiker och sedan torgföra dem i någon tidning eller i en debattartikel. Eller att Lena Sandahl skulle intervjua de politiska partierna om hur di ser på var vi skall skapa det nya demenscentret.

Nej denna sortens strategi måste ändras och en arbetsbeskrivning på en sådan tjänst måste nog till för att tydliggöra vad en utvecklingsstrateg skall syssla med .

Jag har under sommaren varit i Håverud ett antal gånger då för att se efter de ställ med varor som jag har där. Jag brukar då passa på att ta mig en titt för att se om det finns någon trevlig utflykt som man kan göra.




Jag vandrade då runt och tittade efter olika broschyrer i de olika broschyrställen som finns placerade runt om i den stora lokalen . På ett ställe har de olika kommunerna sina ställ och får då till min fasa se att på Färgelandas reklamplats så saknade det broschyrer.

Jag tänkte då på revisorernas uttalande

” Utan styrning , ledning och kontroll. ”
Var inte detta en uppgift som en utvecklingsstrateg borde ha på sitt ansvarsområde. Att KONTROLLERA att det åtminstone ligger ett antal av den mest spridda publikationen vi har i kommunen och som dessutom är ny för i år. Skandal tycker jag.
När jag nu ändå är i gång så har Konkurrensverket gjort en skrivelse till kommunen

Följ länken och läs mera om detta på DNV´s Blogg

Vidare så har Bengt Sundholm berättat om att vi i Färgelanda har outhyrda lägenheter som kostar Valbohem stora pengar i utebliven hyra .

Följ länken och läs vidare på Bohusläningens hemsida

Valbohem går inte i polemik med enskilda bloggare

4 kommentarer:

  1. Det är kanske bra att det är tomt i Färgelandastället. Kanske tänker turisterna att om det är tomt är Färgelanda ett bra turistmål. Jättebra ju, vi sparar på tryckkostnader och får hit turisterna ändå!

    Fast troligen är det nog tomt i Fägelandas spargris..

    SvaraRadera
  2. Angående Stalfors så fick jag höra något för mig skrämmande på Harvens Dag igår.

    Enligt uppgiftslämnaren skulle Stalfors ha försökt att övertala en företagare i Järbo att bygga nytt i Färgelanda i stället för i Järbo.

    Företagaren som givetvis vill satsa på sin hemort visade snabbt Stalfors på porten.

    SvaraRadera
  3. Om du läser KS protokoll från den 23/6 i år, ser du att det inte blir några nyhetsbrev. I stort sett allt som utvecklingsstrategen har gjort är borta. Har han inga uppdrag, bör det inte heller finnas en tjänst. Vi får se hur det utfaller.

    SvaraRadera
  4. Det är vad jag trodde också.

    Jag blev väldigt förvånad när jag fick höra att ”Strategen” var i gång.

    SvaraRadera