Undersökningen visar att det finns en övervägande positiv inställning hos företagen att göra saker ”pro bono”, det vill säga att hjälpa andra utan vinstsyfte.
”Skyldiga att hjälpa”
56 procent av företagen anser att företag har en moralisk skyldighet att göra insatser för sin omgivning, utan vinstsyfte.
Företagarna är också som privatpersoner starkt engagerade i medarbetare och lokalsamhälle. 45 procent av företagarna har vid något tillfälle avstått från egen lön för att klara anställdas löner eller skatteinbetalningar.
Bland företagare med 1-9 anställda är det över hälften, 53 procent, som gjort det vid något tillfälle.
Sponsrar sport och skola
Vanligaste formen av samhällsengagemang är sponsring av sport följt av hjälp till behövande i Sverige och samarbete med den lokala skolan.
Företagets storlek avgör i hög grad i vilken utsträckning företaget ägnar sig åt välgörande ändamål - ju större desto mer gör man. I företag med flera än 50 anställda avsätter man pengar medan mindre företag istället avsätter sin arbetstid.
Ledningen avgörande
Det som styr valet av sponsring eller välgörenhet är främst ”personligt engagemang hos ledningen” för en viss fråga.
Sett till branschhemvist så är tillverkningsföretag mest benägna att avsätta pengar till ideell verksamhet, medan tjänsteföretagen istället väljer att avsätta arbetstid och handelsföretagen att avsätta egna produkter.
I undersökningen har totalt 1.500 företagare svarat på frågor om hur de ser på samhällsengagemang, välgörenhet och andra CSR-frågor (Corporate Social Responsibility).
• Rapporten finns att läsa i sin helhet på: www.seb.se/foretagarekonomen »
tisdag 31 augusti 2010
Småföretagare engagerar sig i lokalsamhället
Svenska företag engagerar sig ofta i samhällsfrågor, både genom sina företag och som privatpersoner. Det visar en undersökning som SEB gjort.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar