fredag 29 april 2011

Jan Eriksson har inte fått det jobbet som handlar om att ha högskolekompetens.

Jag läste på sr.se/vast att Janne fått ett nytt jobb. det höjdes då röster som undrade hur detta hade gått till. frågan är av allmänintresse då det återigen är vi skattebetalare som står för notan.Jag tog då och mailade till ansvarig tjänsteman och ställde förjande fråga


Från: Dj Electronics Timmevägen [mailto:dj.electronics@hotmail.com]
Skickat: den 22 april 2011 17:48
Till: Lars Lindén
Ämne: Frågor angående Jan Erikssons anställning

Hej Jag heter Dick Jonefelt
Sitter i Fulmäktige i Färgelanda
Jag vill ha samtliga offentliga handlingar som ligger till grund för anställningen av vår skandalomsusad kommunchef Jan Eriksson.
MVH Dick Jonefelt

Han svarade då med att skicka mig den här blanketten och följande text


 Subject: SV: Frågor angående Jan Erikssons anställning
Date: Tue, 26 Apr 2011 16:25:03 +0200
From: Lars.Linden@fyrbodal.se
To: dj.electronics@hotmail.com
Hej
Detta är allt vi har kopplat till anställningen av Jan Eriksson.
Mvh
/Lasse Lindén

Jag kände mig inte nöjd med svaret utan skickade  ytterligare ett par frågor


Från: Dj Electronics Timmevägen [mailto:dj.electronics@hotmail.com]
Skickat: den 26 april 2011 17:46
Till: Lars Lindén
Ämne: RE: SV: Frågor angående Jan Erikssons anställning

Men på er hemsida står det att han skall ha högskolekompetens
När skaffade sig Janne det ?
Där är en rad av krav som har ställts på denna anställning , varför har man inte tagit hänsyn till dessa krav.
Är det du som bär ansvaret eller vem gör det?


Svaret lät inte dröja men jag kan nu utläsa en viss irritation över min nyfikenhet och det är också därför som jag också skriver om det på min blogg.

Subject: SV: SV: Frågor angående Jan Erikssons anställning
Date: Wed, 27 Apr 2011 09:56:41 +0200
From: Lars.Linden@fyrbodal.se
To: dj.electronics@hotmail.com
CC: jleriksson@gmail.com; clas-ake.sorkvist@tanum.se; peter.johansson@fargelanda.se


Hej
Den tjänst som jag utgår från att du syftar till är inte tillsatt. Ansökningstiden till den tjänsten går ut den 6 maj. Det som Jan tillsammans med en annan person jobbar med är planeringsfasen av själva projektet och det skall inte kopplas till det utbildningsprojekt som beskrivs i annonsen. Arbetet sköts utmärkt och jag har fullt förtroende för både Jan och hans kollega i detta uppdrag.
Projektet STEPS är en utbildningssatsning på skolpersonal.
Jag ansvarar ytterst inför vår direktion för projektet och jag står själv för anställningen av Jan och alla andra personer som är anställda på kommunalförbundet.

Eftersom du presenterar dig som fullmäktigeledamot i Färgelanda anser jag det angeläget att denna skriftväxling också blir känd av KSO i Färgelanda, Ordf i kommunalförbundet och Jan Eriksson.

/Lasse Lindén

Jag svarade då med följande rader
Jag får tacka dig för svaret och du får gärna sätta ut svaret i tidningen om du vill , har inga problem med det.
Det som där emot är problem är att jag som skattebetalare inte vill betala av mina pengar till inkompetent personal , där av mitt intresse.

10 kommentarer:

  1. Hejsan Dick!
    Några frågor till dig av allmänintresse eftersom du är förtroendevald och en offentlig person.
    1. Hur mycket taxerade du i inkomst förra året?
    2. Hur mycket betalade du i skatt?
    3. Anser du dig ha tillräckligt god kompetens för att vara politiker?
    4. Har du betalt din hyresskuld till kommunen?
    5. Har du någon gång under tiden som politiker uppträtt omdömeslöst, föraktfullt, nedvärderande eller hotfullt?
    6. Delar du ditt partis värdegrund?

    Med vänlig hälsning och en önskan om en trevlig helg!
    Archimedes

    SvaraRadera
  2. Vad jag kan se så är du en som inte förstår dig på hur en balans och en resultaträkning under en serie år set ut.

    Vidare så handlar det inte om att ha en specifik kompetens utan här handlar det om den samlade gruppens kompetens.

    Kommunen är skyldig mig över 90 tusen för mina investeringar i min av kommunen hyrda lokal. vidare har jag betalt 40 kr / kvadrat mer än övriga hyresgäster i Lillågården i en 6 -7 år . summa sumarum ca 35 tusen som jag också anser att kommunen är skyldig mig .

    det gör sammantaget att det inte är jag som har någon skuld utan tvärs om.
    Varför skall jag betala 662:-/ kvadrat när tex alla björnhusföretagen betalar under 300:-/ Kvadrat och som dessutom fått sina investeringar betalda va kommunen . Jag har fått betala allt skälv .

    Var i ligger den rättvisan . är de företagarna mer värda än mig då eller. Jag anser nog att alla företagen är lika mycket värda , stora som små.

    på din 5'te fråga så finns det säkert personer som i olika situationer kan känna så som du beskriver , men det beror säkert på hur de har bemött mig. Man skulle nog kunna betrakta mig som färgstark då jag inte nöjer mig med vad som helst.

    Vet du vad det är för värdegrund KD har då?
    Skulle vara intressant att veta.
    Annars är det att alla människor är unika men att vi ändå har samma värde.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar Dick!

    När det gäller er värdegrund så kan jag plocka ett stycke ur den: "Ofullkomlighetstanken gör också att vi inser att alla kan göra fel, och att alla förtjänar en andra chans."

    Då undrar man ju hur ni tänker beträffande de tjänstemän ni sparkat (och andra som ni kritiserat). Fick de en andra chans?

    Vänligen, Archimedes

    SvaraRadera
  4. jo jo men Jannes ofullkomlighet har inte varit gratis för kommunen och om han nu får en plats i fyrbodal så tycker inte jag att han skall ha en tjänst som kräver en viss kompetens som han inte har.

    Eller att han skall ha den bara för att han känner någon och där med gå förbi den eller de som egentligen skulle ha den platsen.

    För mig kallas det mygel, och har absolut inget med en andra chans att göra.

    beträffande känstemän så står det i utlåtandet från revisorerna att vi fortfarande har tjänstemän som trots att Ks påpekat bristerna , ändå underlåter att göra det som de har order om att göra.

    Sen att jag tidigare har haft samma uppfattning betyder där med att jag faktiskt haft rätt i min kritik.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Dick!
    Även om jag inte alltid delar din uppfattning så hedrar det dig att du anstränger dig och svarar på frågor. Så borde fler förtroendevalda agera. En annan sak som jag och flera andra har pratat om är vart Bill Östlund har tagit vägen? Han var ju tidigare så tongivande i sin kritik mot Björnhuset och kommunchefen mm och var aktiv i både media och på hembygdsrörelsens blogg. Ett envist rykte säger att han dragit sig tillbaka in i skuggan då media har börjat rota i hans förflutna och börjat ställa frågor till Bill om detta. Det vore ju synd för Bill är ju ändå en färgstark profil hos KD i Färgelanda.
    Vänligen, Archimedes

    SvaraRadera
  6. Så vitt jag vet har det inte med media att göra. Bill har varit en fantastisk människa och bidragit med mycket visdom och kunskap och jobbar fortfarande med att få Färgelanda på fötter.

    Skillnaden är väl att han nu inte behöver ropa ut sitt budskap utan kan mer göra det i samtalston då det nu styrande skiktet inte har varken vaxpropp eller skygglappar.

    Man kan också konstatera att alla farhågor som har kommit den vägen , nu är besannade.

    SvaraRadera
  7. "Även om jag inte alltid delar din uppfattning så hedrar det dig att du anstränger dig och svarar på frågor" skriver du.

    Jo jag tycker det är en skälvklarhet att man skall kunna ha en dialog med andra personer i sammhället och det har faktiskt inte varit så lätt att åstadkomma det tidigare. Då jag har velat nå ut med ett budskap har man varit tvungen att förlita sig på tidningar med debattarticklar som har byggt på att tidningarna velat trycka dem. Nu är det betydligt lättare med den kommunickationen.

    Så länge folk ställer relevanta frågor om det politiska läget i Färgelanda så besvarar jag naturligtvis dessa.kan vi tillsammans få färgelanda bättre så är all komunikation välkommen.

    Dock hörde jag från svenskt näringsliv att rankingen för Färgelandas del fortfarande går kräftgång. och nu har vi nått eller skall vi säga hamnat , på den absolut sämsta platsen. en säker och stabil bottenplacering.

    redan förra året så var vi sämst på att följa lagaroch regler , men nu har även de övriga delmomenten hamnat på jumbo plats. sorgligt men sant.

    så jag sänder där med ut en vädjan om att du där ute som läser detta och har synpunkter och som kan hjälpa oss att få den förändring som Färgelanda behöver. hör av er med synpunkter då det är nödvändigt att få en förändring till stånd.

    Det har aldrig tidigare varit så lätt att påverka politiken , som det är just nu. så tveka inte . skriv några rader, och jag låvar att ta upp dessa frågor med de övriga i alliansen.

    Men det är klart att skriver ni inte så kan jag inget göra.

    SvaraRadera
  8. Menar du att kommunen ramlat ännu längre ner i rankingen? Det är ju förfärligt! Jag som hade såna förväntningar på att den nya majoriteten skulle vända trenden. Jag anser att Bill skulle ta en större roll och bli frontfigur istället för Peter. Bill är tydlig med vad han vill medan Peter mest svamlar. Bill låter sig inte styras medan Peter går i Ann-Marie Jacobssons ledband.

    Sedan det här med din beskrivning av att kommunen är skyldig dig 90 tusen och att du får betala en oskäligt hög hyra. Borde inte den nya majoriteten lyssna på dina synpunkter och ta sig en funderare på detta? Är det nån gång som du har möjligheten att påverka så borde det väl vara nu när ni sitter med makten.

    Hör också rykten om att det är fler chefstjänstemän som är på väg bort. Inte bra!

    Archimedes

    SvaraRadera
  9. Jo det är så att den nya redovisningen från svenskt näringsliv , som blir offentlig nu i veckan , pekar på Färgelanda som innehavaren av Jumboplatsen.

    Att vi får den platsen förvånar mig inte då vi inte har hunnit göra värst mycket åt det. Och så har vi björnhuset som sitter som en boj runt foten och stävar i fel riktning.

    Det handlar om förtroende gent emot företagen och det är väldigt lätt att rasera men tar lång tid att bygga upp.

    vidare så kan jag tänka mig att om andra företag blir bemötta på samma sätt som jag så är platsen helt rätt. trots att jag har påpekat dessa brister så händer det inte särskilt mycket på den fronten. man skyller fortfarande på att arbetet med Björnhuset har prio 1 . Tyvärr är jag böjd att hålla med , då arbetet i det här ärendet är omfattande.

    Någon har vid något tillfälle kallat Björhusprojektet för en soppa och det är tyvärr det det är.

    Beträffande mitt ärende så började jag att jaga ansvarig tjänsteman redan i augusti 2010 , men står fortfarande och stampar på ruta 1.

    Läs revisorutlåtandet från senaste fullmäktige så kanske du förstår var det hänger upp sig.

    Sen vill jag absolut dementera att Peter skulle gå i någons ledband, helt fel. Peter är en mycket ödmjuk person och försöker att lyssna in och kan kanske då bli betraktad som att han går i någons ledband. Han stormar inte in och pekar med hela handen om han inte anser att det behövs.

    Typ
    " HAN SLET UPP DÖRREN ( fast den stod på vid gavel) RUSADE IN OCH SLOG BLIXTEN (fast den telefonkameran hade ingen blixt) I ANSIKTET OCH VRÅLADE #%@+/ IDIOTER SOM TAR ETT SÅDANT BESLUT ( fast det fanns personer i salen som inte hörde vad han sa).

    Så att Peter skulle gå i någons ledband anser jag vara helt fel.

    sedan har jag ingen aning om vilka chefer som är på väg bort.

    SvaraRadera
  10. Vart tog du vägen Archimedes ?!

    Och en sak till .
    Varför kallar du dig för Archimedes?

    Arkimedes är kanske mest känd för upptäckten av Arkimedes princip, som beskriver vad som gör att ett föremål flyter, och hur djupt föremålet sjunker ner i vattnet.

    Finns där ett samband eller ?
    Skulle vara kul att veta!

    Och till er övriga 30 som har läst min blogg i dag.

    Allt är glasklart och inget att fråga om !

    SvaraRadera