lördag 2 juni 2012

Bässt att bo i Färgelanda

Efter den , rent ut sagt "Taskiga" behandlingen av företagare i kommunen så är det ju klart att det råder brist på arbetsplatser inom kommunens gränser. det ena företaget efter det andra flyr.
Optimera , clean scervice, .. Ja listan kan göras lång. Själv kommer jag att möta företrädare för kommunen i tinget den 13 juni. Då kommer inte kommunen undan utan då är det en opartisk "domare" som kommer att försöka medla mellan oss.Det skall bli intressant att se vem kommunen kommer att skicka. kanske en välavlönad konsult.

Jag har varit lite missmodig över kommunen då jag faktiskt efter 32 år som Färgelandabo, funderat på att flytta.
Men nu när våren övergår i sommar så förstår jag varför jag trivs så bra här. Där av rubriken i mitt inlägg . Jag trivs så jävla bra här och kommer att ge kommunledningen en rejäl match. Ni som känner mig vet ju att jag är rätt enveten så det skall nog bli bra vad det lider.

I onsdag hände något alldeles extra. Jag tog mig vatten över huvudet. Ja!!! På riktigt alltså . Mellensonen och hans kompis tog mig med ut till Gullmarsfjorden där jag tog mina första dyklektioner. Först teori i bilen dit ut och sedan en genomkörare med utrustningen på land.

Sen var det bara att klä på den otympliga våtdräkten , trånga skor, viktbältet med 10kg bly , 12liters gastub som satt monterad på en sorts flytväst. en sista kontroll av utrustningen och där efter var det bara att hoppa i spat. Väl i vattnet skulle grodfötterna på, vilket inte var alldeles enkelt.

när alla var klara med sina bestyr var det åter en koll att allt var ok.

Upp med handen och tryck på knappen och plötsligt befann man sig i en annan värld. Då kom nästa övning.
Ta u regulatorn ur munnen och stoppa in den i munnen igen utan att få en kallsup. check. en gång till . en gång till . sen var det cyklopets tur. av med det och på med det igen. och töm det för vatten. och så tar vi om det momentet . och en gång till .

När instruktören var nöjd så tog han mig i handen och vi gick ner till ca 5-6 meter. det som då var svårt var att hitta jämvikt. Antingen så sjönk jag eller så ville jag flyta upp . Det var nog det svåraste av alla momenten men efter ett tag så fick jag någorlunda kontroll. 

Efter så där en 37 minuter så var första dyklektionen till ända och jag gick upp för att ta av den tunga utrustningen. Om kläderna var trånga och svåra att ta på, var det än svårare att få dem av.
Jag startade i alla fall grillen och efter en stund kom pojkarna upp efter sin lilla extra dyktur och vi kunde sedan avnjuta den medhavda nygrillade fläskfilen.

Solen värmde och ett par sollapande timmar förflöt, sen var det på med alla grejorna igen. Ner i vattnet och under ytan i ett jehu! lektion 2 inleddes med en snabb dykning till ca 10 meter. Och där hände något märkligt.

Vattnet blev plötsligt suddigt. det såg ut ungefär som när vatten kokar i en kastrull strax före det börjar komma bubblor. I ca en till två meter var vattnet sådant och sedan öppnade sig havet med ca 20-30 meters sikt. Fantastiskt vill jag påstå! Nere på botten sprang eremitkräftor en större plattfisk ,. Där fanns anemoner i mängder och massor med småfisk.  Under ett klippblock var det alldeles svart då solen från den klarblå himmelen inte orkade ljusa upp där under. en av pojkarna plockade då upp en ficklampa.

I skenet fick vi då se en jättestor torsk och en mängd andra djur. Vi följde sedan den branta botten på ca 14-15 meters djup och kom fram till avgrunden. där störtade branten rakt ner och jag såg inte botten trots det klara vattnet så vi vände tillbaka. Efter 47 minuter hade jag gjort slut på den 15 liter stora gasflaskan och visaren på manometern stod på 50 bar vilket innebar att det var dags att börja uppstigningen.

Väl på land var det "bara" att ta va sig alla paltorna igen.
Detta måste jag göra om , det är ett som är säkert..

1 kommentar: