torsdag 14 juni 2012

Färgelanda Den genomkorrumperade kommunen

 I dag kl 09:15 gick jag in genom dörren för att där möte kommunens representant Bengt Adolfsson.

Domaren gjorde en kort genomgång av händelseförloppet och överlämnade sedan ordet till Bengt.

Han redogjorde för domaren kraven och där fanns då en del frågetecken bland annat varför en hyresavi var på 14 tusen. i stället för på 6500 . detta skulle Bengt få återkomma med .

Sedan vände han sig till mig och jag redogjorde för hur jag så på dessa krav . Jag berättade då om alla de försök jag hade gjort för att få till stånd en omförhandling samt de muntliga avtal som jag hade fått med PO Johanson inne på Peter Johanssons (KSO) kontor.

Sedan tog jag upp fakturan på de 92 tusen kronorna men då avbröt domaren mig och förklarade för mig att om jag tar upp dem här så kan jag inte få ut mer än upp till noll . resten förlorar jag och jag kan aldrig mer ta upp den i en talan mot kommunen. Jag lutade mig tillbaka i stolen och grunna en stund.

( om jag lägger in den här och nu så kan jag som bäst lämna med noll kronor men samtidigt så är jag i från det tänkte jag)

-OK jag lägger in den. jag lägger mig.

Den gemensamma förhandlingen gick vidare med att Bengt då lämnade in de besiktningsprottokollen som man hade tagit fram där man menar att det inte fanns något restvärde.

några ordväxlingar följde där åter igen kommunen givit mig muntlig överenskommelse om att inreda lokalen löpande efter som pengarna rullade in. hela min inflytt byggde på att jag skulle få göra så, något som inte styrks i det skrivna hyreskontraktet och i dag var det de som gällde!

Nu var vi framme vid de enskilda förhandlingen då domarens uppgift är att få tillstånd en förlikning. Bengt stannade då kvar och jag gick ut.

Efter en stund så öppnades dörren och Bengt och jag bytte plats.

Det första domaren sa till mig innan  jag han och öppna munnen var.

- Vad har du gjot Dick ... Vad har du gjot? detta handlar inte om pengar utan det är något annat som ligger bakom . Vad har du gjot!!.

Kommunen är njugg mot dig . säger han i nästa andetag.

Jo jag har kritiserat handteringen av  björnhusprojektet och en del känstemen.

-Jaahha , så det är det som är motivet. då förstår jag!

Detta blir nu tredje gången som en utomstående person reagerar på samma sätt.
Representanten för företagsakuten Hyresnämnden och nu domaren.

När jag förklarat att jag inte vill vara tyst när kommunen missköter sig  utan att jag högljutt väsnats i ärendet då jag nästan är allergisk mot korruption så blir min reaktion på det viset och det klarar inte kommunens ledande skikt att hantera utan man letar då upp en svag punkt och med all kraft trycker till där. 

Vi som kan färgelandas historia vet ju hur man behandlade ett mobbningsärende och det var en annan känd politiker i byn som då var föremål för kommunledningens hårda nypor. Allt med skattebetalarnas pengar. Det skall man ha i minnet. Detta beteende vill jag påstå är korruption och inget annat . Man använder sin maktposition i eget syfte.

Ja ja sa domaren , och fortsätter. -kommunen har skickat hit en representant till en förhandling utan någon som helst förhandlingsutrymme  utan dom har för avsikt att genomdriva en huvudförhandling och det vet du att det där kan du vinna ( noll kronor till minus 30 tusen) och du kan förlora och då kan det kosta dig rättegångskostnader med mera .

Jag fick lite tid att fundera och jag tänkte ungefär så här.

Jag har bara muntliga överenskommelse som egentligen gäller . Men detta skall ju bevisas och så vidare så om jag lägger mig ytterligare och då tar på mig en skuld på 30 tusen så får jag väl vara nöjd då. först förlorar jag hela investeringenpå 92tusen sedan de 35000 som jag betalt mer i jämförelse med Cheri men om jag kan komma ur det här här och nu så må det vara hänt.

Så jag la ett bud på 30 tusen som jag meddelade domaren.

Bengt och jag bytte plats och efter en ganska lång stund fick jag åter komma in och då berättade domaren att kommunen ville ha 40 000. men då såg jag på domaren att han var besvärad.

Jag meddelade då domaren att jag tar det och sa samtidigt att jag då kan lämna det hela med hög svansföring.

- Jag säger inte emot dig, blev domarens spontana kommentar.

Sen tog jag sekreteraren i hand och tackade och jag tog och domaren i hand men där går gränsen. Då påstår Bengt att han bara är budbärare.


Jag roade mig med att slå upp ordet njugg då jag inte varit i kontakt med det ordet tidigare och här är pseudonymerna   snål, knusslig, gnidig, sparsam, futtig, sniken, nidsk; knapp, karg, otillräcklig 
Och jag tycker att det var en bra sammanfattning på den här kommunen. 

12 kommentarer:

  1. Klart att Bengt Adolfsson var budbärare. Ulla fick "hämnas" helt obehindrat.
    Hade dina "vänner" velat så hade de enkelt kommit fram till en smaklig kompromiss för länge sedan.
    Med sådana vänner så behöver man inga fiender!
    Oavsett falskhet och helt objektivt så ger detta heller inga bra signaler till resten av det befintliga näringslivet. Det signalerar i stället "njugghet" och att makthavarna när det gäller endast är sig själva närmast.
    Nu vet vi säkert att det är Ulla som regerar i kommunhuset. Det vet Ragnild också.

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt!!

    Det första jag sa när jag fick ordet i det allra första alliansmötet i Gärbo byggdegård var. Anledningen att jag vill vara med i den här alliansen är för att jag vill att kommunen skall vara borgerligt styrd. Nummer 2 var att Ulla skulle bort från kommunalrådsplatse, något som rödingarna innom C inte ställde sig bakom.

    Nu sitter vi med en rödstyrd kommun och en Kommunchef som inte tar företagarklimatet på allvar.
    Och då menar jag inte bara det hon gjort mot mig utan i stort!

    SvaraRadera
  3. Jag hörde på nyheterna att Munkedals kommun fått uppdraget att ta reda på hur man skapar tillväxtmöjlighet på landsorten. till detta har tillväxtverket skjutit till ett antal miljoner.

    Undra varför man valde Munkedal och inte Färgelanda. Eller skall vi säga att jag VET varför man i alla fall inte valde Färgelanda.

    Hedekas skulle visst få hjälp med att starta macken igen med mera!

    Hur går det med Macken i Högsäter?

    http://www.foretagsklimat.se/munkedal.

    Man har gjort sin hemläxa . där pekar i stort sett alla pilar upp och om tillväxtverket satsar skattemedel så gör man det på en vinnande häst och inte som i färgelanda. Här slänger man 68 miljoner i sjön!

    SvaraRadera
  4. Ja rätt i lillesjö...n

    SvaraRadera
  5. kortfattat skulle man kunna säga att det blev pankaka av alltihop!

    SvaraRadera
  6. http://www.foretagsklimat.se/munkedal
    Ta den här adressen då "." punkten gör att länken inte fungerar!

    SvaraRadera
  7. Du får tänka på att 40000 är mycket pengar för kommunen. Det är t.ex vad Färgelandas
    flyktingmottagning kostar kommunen netto under 1-2 dagar. Och denna kostnad kommer att öka.
    Sen skall kommunen betala tillbaka de 100 miljonerna som gick till Björnhuset-med ränta.
    Sen får du tänka på att Färjelandas politiker inte är några raketforskare precis.

    SvaraRadera
  8. Sen får du tänka på att Färjelandas politiker inte är några raketforskare precis.????

    Det förstod jag inte. Raketforskare?
    Forskare blir man bara om man har någon utbildning och det har ju undersökningar visat att även här ligger man "lågt..!!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kanske det du menade!
      Sedan är ju kommunens ekonomi ansträngd. Tänk vad mina 40 tusen kommer att göra nytta !

      De räcker ju NÄSTAN till en hel månadslön till Ragnhild Andersson! Och tänk så mycket NYTTA hon skall göra för dom pengarna!

      Radera
  9. Jag tror att man från tillväxtverket tittar mest på de här frågorna då dessa är de mest avgörande för hur en kommun klarar av att serva befolkningen och företagen i sin kommun!

    Munkedals totala placering +23 plats 138

    +12 Kommunpolitikers attityder 127
    +31 Kommunala tjänstemäns attityder 94

    Färgelanda totala placering + 7 plats 283

    +29 Kommunpolitikers attityder 250 Förra årets placering 279
    +17 Kommunala tjänstemäns attityder 265 förra årets placering 282

    Och det är ju som jag tidigare har sagt, en sämre placering än den vi hade förra året är svår att få.

    Hade det nya styret (Alliansen + Kommunchefen) gjort genomgripande förändringar som folk vill ha , hade resultatet från denna undersökning sett annorlunda ut.

    Denna undersökning gjordes efter att Alliansen hade tillträtt. Efter att Peter Johansson hade varit i radio ( Känn ditt kommunalråd) Vilket var rena katastrofen för både honom och kommunen.

    Sedan tycker jag i och för sig att radioreporten var "lite " tuff och väldigt fokuserad på hembygdsbloggen. Men Peter svarade väldigt dåligt också. Han skulle kunnat avväpnat henne betydligt bättre.

    Furåsen fick andra aktörer ! Ragnhild Andersson blev anställd vilket också skapade negativa rubriker. från en korrupt Kommun (Göteborg) till den korrupta kommunen Färgelanda. Det måste ju betyda att Ragnhild Andedsson känner sig "Hemma"!

    Jo jag glömde.
    Barnomsorgen var ett tag rena katastrofen där ledande tjänsteman inte kunde säga till Harget Karlsson vad som gäller.

    Och flyktingfrågan var också en kärnfråga där alliansen lät sig överköras av Ulla Börgesson & CO.

    Det är sånt här som gör att färgelanda släpar röva i backen!

    SvaraRadera
  10. Hörde ett reportage på radion i dag som handlade om en förort till Stockholm För ett antal år sedan var skadegörelsen och våldsbrotten vardagsmat .

    Nu 5 år senare var bilden annorlunda .

    Skadegörelse och andra problem hade i stort sett upphört och invånarna var nöjda och glada.

    Men resan hit hade inte gått av sig själv. Politiker och ordningsmakten hade tagit ett helhetsgrepp och tillsammans skapat detta.

    Man kan därför se att om katastrofen är tillräckligt stor går det att skapa en förändring.

    Men politikerna och kommunledningen tycker väl inte att det är katastrof med företagsklimatet eftersom man inte tar dessa frågor på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=787

      En skola som brann ner. Stenkastning mot bussar och attacker mot polisen. Bostadsområdet Hovsjö i Södertälje har under många år uppmärksammats för olika former av ungdomsbråk. Men nu har något hänt. Och det är ungdomarna själva som till stora delar står bakom förändringen.

      Hur vänder man destruktivitet till stolthet?

      Radera