tisdag 19 juli 2011

Ännu en tillbakablick

"Så bra Dick att du har hela sanningen. Fantastiskt med tanke på att du inte ens var med i varken fullmäktige eller kommunstyrelsen under tiden som avses vilket inte heller Peter var."


Nej men min fru var med i KS på den tiden då, och hon rapporterade från KS. Hon ställde frågan om vem som skulle betala, när Janne ville höja kreditvet.

Janne svarade varje gång att det skulle läggas på hyran

"Det har möjligtvis aldrig slagit dig att du kan ha fel? Nä..... tänkte väl det!"

Läs ovanstående protokoll en gång till så kanske du blir övertygad .

Vidare har jag inte hittat på Ernst & Yang rapporten eller Konkuransverkets utlåtande.


"Om Arbetsdomstolen skulle komma fram till att det var fel av kommunen att avskeda kommunchefen, vad gör du då? Du som är så konsekvent kommer att anse att domstolen har fel och att du har rätt."

Vi har sett hur olika domstolar har friat  och dömt.
Detta skrev jag

onsdagen den 10:e november 2010

Nu kan vi läsa i Bohusläningen att rätten anser att björnhuset inte strider mot lagen. en bedömning som inte delas av Ernst & Yang . i deras rapport fick kommunledningen svidande kritik.
Med anledning av det så menar jag att de som sitter i förvaltningsrätten nog borde bytas ut.

Det är kanske i den rätten Du sitter?


"..som vanligt. Lyssna inte på andra det gör ingen i KD.

Jag lyssnar ju på dig!

13 kommentarer:

  1. Tack för svaret Dick!
    Det var jag som ställde frågorna om Peter J i förra inlägget.
    Jag har ingen länk till det som Peter J sa. Det stod i pappersupplagan samma dag som det stod om att Jan E stämmer kommunen. Det är i en liten artikel intill som Peter J säger detta. Du får kolla.

    Ulla Börjesson uttalar sig också i den där artikeln. Hon säger att Jan E inte gjort något fel eftersom det är KF som beslutat att betala ut pengarna!!!! För mig lät detta som minst lika idiotiskt som Peters uttalande. Ja, nästan kriminellt. Det var ju Jan E och alltså inte KF som skrev brevet som garanterade att kommunen betalade ut alla miljoner till Björnhusföretagen och det var ju brevet som satte ramavtalet ur spel. Hur kan vi ha såna politiker i F:a, det undrar jag? Vad har vi gjort för ont egentligen?

    Och du Dick, det var alltså betydligt mer än dom 10 miljoner du pratar om. Hade inte Jan E skrivit brevet till banken hade alltså inte ett öre betalats ut till företagen och kommunen hade inte förlorat 90 miljoner!!!

    Hälsningar

    SvaraRadera
  2. Om jag inte mistar mig så var väl själva bankgarantin på 10 miljoner. Och var gång som kommunen pyttsade in pengar till banken nollställdes skulden för ytterligare 10 o.s.v.

    Alla undersökningar som är gjorda angående utbildningsnivån, visar att den är låg.

    Vad hade du väntat dig?

    nej skall det bli någon ordning så måste invånarna bryta bruksmentalliteten och övergå till Gnosjöanda.

    SvaraRadera
  3. Till Anonym 11:10

    Vi behöver ett klarläggande. Var det verkligen så att det brev man talar om var själva förutsättningen för att det överhuvutaget skulle satsas några pengar i Björnhuset. Man förleds att få den uppfattningen när du skriver att kommunen förlorat 90 miljoner. Det betyder dessutom att hela Björnhuset med allt vad det innehåller helt plötsligt blivit värdelöst.
    En stilla undran, hur många färgelandabor jobbar i Björnhuset och hur mycket betalar de sammanlagt i skatt årligen. Några kronor måste det väl bli som kan hjälpa till att betala en del räntor och amorteringar.

    SvaraRadera
  4. Jag kan nog inte svara på alla dina frågor.

    när brevet kom till banken vet jag inte heller riktigt men om du läser protokollet ovan, så står där att

    Kommunchefen får i uppdrag att skriva under avtalet som går i andemeningen , längre ner i nästa stycket.

    All investering skall ligga till grund får hyres-sättningen.

    Hur mycket skatteintäkter satsningen genererar skulle vara intressant att veta. Men då måste man förmodligen känna till vilka som jobbar där , hur mycket de tjänar och var dom bor.

    Att ställa mot en summa på 88 miljoner som skulle ligga till grund för hyressättningen enligt ramavtalet.

    Som tur är (hoppas jag) så fick man skrivit ner investeringen till 20 miljoner och förhoppningsvis går det igenom, annars hade kommunen varit tvugna att lägga 5 miljoner i förlust på kärnverksamheten. Skola vård och omsorg.I 10 år.

    Och då räcker inte den skattehöjning som redan är gjord nu utan då fordras det ännu mer pengar. eller mindre verksamhet. Fritidsverksamheten t.e.x. får nog stryka på foten då den inte är lagstiftad. med mera med mera.

    Hoppas du blev lite klokar över mitt svar.

    SvaraRadera
  5. Du ställde inte frågan till mig ser jag nu , men 11:10 kanske kan fylla i eller rätta.

    SvaraRadera
  6. 12:53
    Jag skulle vända på det och säga att brevet var själva förutsättningen för att KOMMUNEN tvingades "satsa" 90 miljoner.
    Enligt ramavtalet skulle kommunen betala tillbaka investeringskostnaden till företagen när projektet var klart och företagen skulle betala tillbaka investeringen på hyran.
    Utan garantibrevet hade företagen varit tvungna att betala investeringen (vilket dom alltså skulle göra enligt ramavtalet) och det hade dom inte pengar till.
    Det hade mao inte blivit nåt Björnhusprojekt om Jan E inte hade skrivit brevet och då hade kommunen sparat alla pengar.
    Dom flesta som jobbar i företagen jobbade där tidigare och pendlade. Dessutom försvann det en väldans massa jobb när Samhall jagades ur Björnhuset när dom nya skulle in och pga uppsägningar av kommunanställda.
    Dessutom har Konkurrensverket sagt att kommunen bröt mot lagen när det inte upphandlades.
    Vi har alltså fått in dom här företagen i Björnhuset genom olagliga beslut av Jan E och till priset av en kraschad kommunal ekonomi, kraftigt försämrad service och totalt sett färre anställda.
    Att Ulla Börjesson försvarar allt detta och Jan E visar ju bara att hon är totalt ansvarslös och bör hållas så långt borta som det bara går från allt vad politiskt inflytande heter.

    Hoppas du blev klokare av detta.

    SvaraRadera
  7. Nej minsann, nu får ni väl i alla fall ge er.
    Såvitt jag kunnat reda ut är det fullmäktige som beslutat investera pengar i Björnhuset. Och det har man gjort i omgångar. Att skylla misslyckande enbart på Jan Eriksson är korkat. Utan fullmäktigebeslut inget Björnhus. Ställ de som fattade besluten till ansvar, eller är det så enkelt att man bara kan skylla ifrån sig på en enskild tjänsteman för att slippa undan själv.

    SvaraRadera
  8. Till 20:26
    Är du redan tillbaka från semestern Ulla?

    SvaraRadera
  9. Är du nöjd Dick?

    Hur tycker du att det blev? Du och dina kollegor kritiserar verksamheten allt från Björnhus till skolutredningar. Ni kritiserade öppet (och det gör du fortfarande) tjänstemän som namnges på ett mobbingliknande maner. Ni har sparkat folk och ett antal har slutat sen ni kom till makten. Ni anställer nytt folk med den profil och egenskaper som de ni har sparkat.

    Har ni lyckats, är ni på väg framåt enligt dig? Det man kan utläsa av dina inlägg så är du fortfarande kritisk, nu med nya måltavlor att kritisera. Det verkar som att kritisera andra är din grej, oavsett politiskt styre eller tjänstemän, din kan roll sammanfattas att du är den som kritiserar, det mesta och de flesta.

    Du kritiserar här på bloggen, på möten, i brev och artiklar i Bohuslänningen, du pratar vitt och brett när man kommer till affären om allt som är fel.

    Nån gång borde du fundera på dig själv som person och den roll du tar på dig, vad har du åstadkommit i Färgelanda? Ingenting, men du har skapat en massa konflikter som har lett till mer konflikter på alla nivåer.

    Dina gamla kompisar i KD och M vill inte längre förhandla med dig, inte heller tjänstemännen. De flesta politiker verkar anse att du ställer till problem genom ditt ideliga klagande och intrigerande.

    Sätt dig ner under helgen och sammanfatta vad du har åstadkommit (inte hur många du har kritiserat) ta tag i ditt liv och gör något vettigt. Du har säkert flera goda sidor, leta efter sammanhang där du kan bidra med något positivt, glöm politiken!

    SvaraRadera
  10. 9:18
    Extremt fult och medvetet personangrepp från nån som tydligen känner sig mycket störd av uppmärksamheten från Dick och hans kritik. Inte svårt att förstå varifrån det kommer om man säger så, trots att uslingen i fråga gömmer sig bakom anonymiteten.

    Du måste ju göra nånting rätt Dick eftersom du retar på dig sossarna. Hade dom tigit hade du ju inte tryckt på rätt knappar.

    SvaraRadera
  11. "Är du nöjd Dick?"

    Är Du? Jag är det inte! För hade jag tyckt att alt var bra så hade jag förmodligen gjort något annat än att bära fram min kritik. Och uppenbarligen är det fler som anser att saker inte går rätt till!

    "Du kritiserar här på bloggen, på möten, i brev och artiklar i Bohuslänningen",

    Peka på dom sakfel som jag har kommit med!

    "du pratar vitt och brett när man kommer till affären om allt som är fel".

    Uppenbarligen har du varit i min butik och pratat med mig men inte sagt att det jag påstår är fel. Sikken jävla ynkrygg du är som inte vågar säga emot mig , öga mot öga . uj,uj,uj. jag säger som norsken " Stackars dig , Stackars dig!

    "Nån gång borde du fundera på dig själv som person och den roll du tar på dig,"

    Förtydliga dig . Vilken roll tar jag på mig?

    "vad har du åstadkommit i Färgelanda? Ingenting,"

    "men du har skapat en massa konflikter som har lett till mer konflikter på alla nivåer."

    Man tackar . så det är på grund av mig som kommunen går på knäna ekonomiskt och att chefer begår överträdelser eller underlåter att göra de de har order om att göra. Tänk att lilla jag är roten till allt ont.

    Fantastiskt !!!

    Det finns ett annat ord på sådana som mig.

    En whistleblower (whistle-blower eller whistle blower) [1] är en person som berättar för allmänheten eller någon i myndigheten om påstådda oärliga eller olagliga aktiviteter (tjänstefel) som inträffar i en statlig myndighet, ett offentligt eller privat organisation eller ett företag. Den påstådda försummelse kan klassificeras på många sätt, till exempel ett brott mot en lag, regel, förordning och / eller ett direkt hot mot allmänhetens intresse, såsom bedrägeri, hälsa / säkerhet kränkningar och korruption.

    Uppgiftslämnare kan lämna sina anklagelser internt (till exempel för att andra personer inom den anklagade organisationen) eller externt (till tillsynsmyndigheter, brottsbekämpande organ, till medierna eller till grupper som berörs av frågor).

    Uppgiftslämnare utsätts ofta repressalier, ibland i händerna på den organisation eller grupp som de anklagade, ibland från organisationer, och ibland under lagen.

    Det finns olika människor i vår herres hage , det finns ynkryggar som dig och det finns rakryggade.

    SvaraRadera
  12. 20 juli 2011 19:26

    Tack för din kommenter och jag delar din uppfattning.
    Jag har i alla fall åstadkommit en viss irritation i de led som nu känner sig obekväma med den " sanning" som jag bär fram.

    Jag brukar skämtsamt säga att . En gång trodde jag att jag hade fel, men då hade jag rätt då med.

    Men som sagt ,till alla er som tycker som 20 juli 2011 09:18

    Kritisera mig gärna , men kom då med sakfel. Det skulle jag faktiskt uppskatta!

    Men att säga att det är fel att kritisera det som är fel, Det är ju att göra som strutsen.

    SvaraRadera
  13. Vart tog STRUTSEN vägen?
    Stack han huvudet i sanden!

    Struts (Struthio camelus) är en mycket stor, långbent och långhalsad och nyfiken som förekommer i bland Sossarna. Arten är den enda medlemmen av släktet Struthio och familjen strutsar i ordningen strutspolitiker. Strutsen är den största nu levande politikerart och lägger även de största ogenomtänkta förslagen.De är oförmögna att tänka själva men kan springa i hastigheter upp till 65 km/h vid minsta vink från Strutsenledaren. Strutsarna är kända för sina små hjärnor som ungefär väger 40 gram.

    SvaraRadera