fredag 15 juli 2011

Uteblivet Polisarbete i Färgelanda

Med anledning av att bohusläningen skriver om  läget i Färgelanda, vill jag ge lite historia 
 
Dick Jonefelt sa...
Jag tycker det är ett jättebra initiativ att samla in namn så som Gitte Mannsheimer har gjort , all heder skall hon ha för detta . Men att låta påskina att det inte finns några politiker i Färgelanda som givit sig på frågan , så började jag driva detta ärende redan 2006 .Då i miljö och byggnadsnämnden , tyvärr utan framgång. Något år senare , i serviceberedningen . Då lyckades jag  övertala ordföranden Olle Hagström , (vilket inte var helt lätt) om att vi måste lyfta denna fråga genom  att på vårt möte bjuda in Polismästare Anders Ragnesten, ordförande i hälsopolitiska rådet Ulla Börjesson och Rektorn på Valboskolan Henrik lind . Då var min tanke att dessa tre personer skulle starta ett samarbeta och utarbeta en plan för att komma till rätta med problem. Men även detta utan resultat. Uppmaningen från Olle var att jag skulle skriva en motion och lämna den till fullmäktige som då skulle ge beredningen i uppdrag att O.S.V för här i denna beredning jobbar vi bara på uppdrag av fullmäktige och med lååångsiktiga frågor. Hade man då tagit upp frågan på alvar så hade vi kanske varit framme nu , med tanke på den låånga tid som förflutit . Och om man läser beredningens uppdragsbeskrivning så kan beredningen ta upp egna frågor utan att det skall gå igenom kommunfullmäktige . Sedan har jag vid ett flertal tillfälle då Ragnesten varit i fullmäktige och beskrivit polisens förträfflighet, då han enligt statistiken menar att det inte är så alvarligt i Färgelanda. Efter det gjorde jag ett antal polisanmälningar i skadegörelsens tecken (alt för att höja statistiken) och möttes då av en arrogans från anmälningsenheten ” är det dina grejor ” (varför bry sig )  På fullmäktige ifrågasatt jag också vart de 6000 timmarna som polisen skulle vara i Färgelanda tog vägen. Svaret blev att man inte hade något system för att kunna redovisa detta. Och när jag pratade med polisen i somras i samma ärende så blev svaret att han var ny på den platsen och hade inte hört talas om dessa timmar. Och det var han som hade hand om den planerade insatsen. Så det löftet vi fick när man la ner polisstationen, det var tomt. Så vad ni gör i Tanum , så håll i era polisstationer. Och lita inte på några löften. Dom är tomma! Och det där med kontrakt som man nu spånar på är i mina ögon ett spel för galleriet , men  hoppas att jag har fel .Det är i alla fal dåligt av denna trojka att inte komma med ett resultat när man har haft så lååång tid på sig. Skall vi få någon ordning på problemet så hjälper det inte att bara göra en sak utan här måste det till ett samlat grepp. Jag tror inte att polis skola eller socialen var för sig kommer att nå något resultat utan det är när dessa enheter jobbar tillsammans man når resultat. Och jag kan ibland tycka att det saknas ett föräldraansvar. Vissa kvällar som jag har jobbat över i butiken och jag är på väg hem har jag sett 12  13 åringar som har varit på torget mitt i natten. Dessa barn borde vara hemma i sängen vid det klockslag. Nu stundar julen med alt som hör till, julgran och annan belysning och detta arrangemang brukar vara uppskattat av allmänheten och med tanke på alla namnpåskrifterna så hoppas jag att det finns nästan 2000 ögon och lika många öron som gör att julpyntet får vara i fred. För varje år uppgår skadegörelsen på denna belysning till ca 4000:- i reparationer och material. Sedan har vi den lilla vattenbegjutna stenen nere vid lekplatsen , där belysningen är bytt ett antal gånger och på rondellen har den stora halogenlampan blivit stulen ett antal gånger. Men för att sammanfatta det hela så är det inte den politiska viljan som saknas , i varje fall inte från mig utan det är någon annan stans det kärvar. Men kanske kan denna Openjon hjälpa till. Som Kristdemokrat är jag övertygad om att en trygg familj ger trygga barn och där med ett tryggt samhälle

9 kommentarer:

  1. Nu är han där igen...., bara talar om hur duktig han är och hur dåliga alla andra är!

    SvaraRadera
  2. jo det kan nog tolkas så.
    Men det är inte avsikten .

    Läs Bohusläningens artickel så skall du finna att det inte splade någon roll hur mycket man anstränger sig . I den här kommunen är vi fortfarande på ruta 1 i de flesta frågor.

    Och du verkar inte särskilt kreativ i ditt sätt att kommentera eller agera.

    SvaraRadera
  3. Hej Dick!
    Jag såg att din partikamrat Peter Johansson uttalat sig i tidningen om Jan Eriksson. Peter säger att han inte känner till skälen till avskedandet av Jan E.
    Vad tycker du om en person som är kommunalråd och som fattat beslutet att avskeda Jan E men som inte vet varför han avskedat honom? Är det seriöst? Är det kompetent? Är det acceptabelt?

    "En som också ville bli av med Jan E, men som undrar vad som händer i huvet på Peter J"

    SvaraRadera
  4. Ditt påstående om att Peter skulle uttala sig så låter helt otroligt i mina örn måste jag säga.

    I vilken tidning ? Klistra in länken här så jag också får se det!

    De orsaker som man hävdat fram till att jag lämnade var det som står i Ernst & Yang rapporten .

    Sedan har ju konkurensverket slagit fast att arbetet i B-huset skulle upphandlat. något som Janne hävdat att kommunen absolut inte behövde göra.

    Sedan fick han order från ett KS möte att "Teckna erforderliga avtal" vilket han ej gjorde. och varje gång som han ville höja kreditivet så bedyrade han att "Det skulle läggas på hyran"

    Men det mest graverande är väl ändå den undangömda (ej dearéförda) bankgarantin på 10 miljoner gent emot Swedbank. där han och ekonomichefen signerade avtalet. I mina ögon ett tjänstefel så det bara skriker om det.

    Men att om det skulle vara så som du säger att Peter inte heller skulle veta varför , Ja då tror jag det har inträffat något väldigt allvarligt med stackars Peter.

    Så på dina 3 frågor svarar jag NEJ på samtliga.

    sedan är jag på väg bort från KD då jag har andra Idéer om hur jag skulle vilja ha Sverige i framtiden. Ser att KD har stelnat till och nu stävar i motsats riktning från vad jag vill på riksnivå.

    Det är för mycket storföretagssnack och vi en-mans (kvinna) företag hamnar i skymundan och det är inte bra.

    Jag har under många Riksting stridit med Mats Odell för att han skulle förstå vår situation , men jag tror att han är oförmögen att se dem då han aldrig har varit där. Lika illa är det med Mikael Oskarsson han var ledamot i näringsutskottet åren 2006-2010, han förstår heller inte våra problem.

    Så det behövs ett annat parti som tar parti för våra frågor.

    SvaraRadera
  5. Så bra Dick att du har hela sanningen. Fantastiskt med tanke på att du inte ens var med i varken fullmäktige eller kommunstyrelsen under tiden som avses vilket inte heller Peter var. Jag förutsätter att kommunen låter dig vittna i AD där du kan belägga allt du slänger ur dig om kommunchefen och ekonomichefen lätt som en plätt. Det har möjligtvis aldrig slagit dig att du kan ha fel? Nä..... tänkte väl det!

    SvaraRadera
  6. Om Arbetsdomstolen skulle komma fram till att det var fel av kommunen att avskeda kommunchefen, vad gör du då? Du som är så konsekvent kommer att anse att domstolen har fel och att du har rätt....som vanligt. Lyssna inte på andra det gör ingen i KD.

    SvaraRadera
  7. Jag ser att Bohusläningen kör en artikel om att brottsligheten minskar. Det där är så falskt och beror på vilka år man mäter mellan. Om du tittar på kurvan under längre tid tex 20 eller 30 år så ser du att trenden är kraftigt stigande. Men du kan alltid hitta år där brottsligheten sjunker från föregående, särskilt om det var väldigt högt förra året. På det sättet kan du ljuga för folk, precis som landets kriminologer brukar göra. För dom går alltid brottsligheten ner trots att den egentligen ökar. Och det är den "verkligheten" som du får läsa om i tidningen också.

    SvaraRadera
  8. 19 juli 2011 11:22

    Håller med dig till fullo.

    Jag har tidigare gjort samma reflektion angående tidningarna. Man skall ju inte säga att någon ljuger, men man kan säga att de hanterar sanningen vårdslöst i bland.

    SvaraRadera
  9. Nu var det ju inte Jenny Borg som skrev artikeln utan Isabelle, och hon verkar ju försöka att skriva någolunda neutralt.

    SvaraRadera