torsdag 17 mars 2011

KF i går var en ömse om blandad föreställning

S hade skrivit ett antal motioner och enkla frågor .

Från alliansens sida behandlade vi dem med respekt då samtliga godkändes och fick ställas. det är ju något som inte alltid tidigare har gällt.

Den som satte djupast spår på mig var den som handlade om media och privata bloggar. man menade att orsaken till det dåliga rycket om  Färgelanda låg i rapporteringen från dessa. Att man skälv har ett finger med i spelet verkar det inte som man var villig att erkänna utan bara att t.e.x. jag skall sluta att skriva negativa saker. Till saken hör att man i sitt anförande citerade vissa uttalande från min blogg.

Inte en stavelse om att man faktiskt har en stor orsak i vad som har hänt och kommer att hända i Färgelanda . någon konsekvens måste det ju faktiskt bli när man bränner närmare 90 miljoner av skattebetalarnas pengar till ett riskfyllt näringslivsprojekt.

Sedan hade vi väldigt många besökare på mötet. den enda fråga som man hade på sin agenda var att stoppa vindkraftplanen. Deras frågor på frågestunden fick mig att darra på manschetten rejält och under kaffepausen pratade jag med personerna för att sätta mig in i hur de såg på situationen.

Efter kaffet friskade Anne-Marie J upp minnet på mig med sitt anförande och jag kände då att den protesterande allmänheten hade hamnat i otakt med tiden. man kan inte komma i elfte timmen och hävda att vi nu skall lyssna på dem. Vi har faktiskt behandlat den här frågan i 3 år nu. Någon gång får det vara färdigtuggat. Vi har en parlamentarisk ordning, vi får försöka att förhålla oss till den. med andra ord är nu planen godkänd av fullmäktige.

Med tanke på vad som nu händer i Japan så tror jag att alla alternativ som finns är bättre än kärnkraft. jag är faktiskt jätteorolig på vad detta kan innebära för mänskligheten då vi faktiskt bor på samma planet. Nu på morgonen hörde jag att säkerhetszonen är utökad till 8 mil.

Med tanke på det goda debattklimatet som S ville ha så blev jag lite förvånad att men inte sa ett ord i just den debatten . Man satt tyst som musen trots att de 3 ledamöterna som satt i serviceberedningen inte under hela resan invände mot planen som helhet. Försökte man ta politiska poäng av den protestenande allmänhetsskaran eller varför denna tystnad?

På sluttampen av mötet ville Kenneth Carlsson att vi skulle bordlägga folkhälsorapporten . Och plötsligt kom det ett bra förslag från Fp som Alliansen på stört sa JA till. KC ville att vi skulle ha en debatt om den . Något som vi alla välkomnade. Det var i alla fall inget som vi var där emot.

Klockan han ticka iväg till 23:30 innan mötet var klart och kl 23:00 är den magiska gräns då halv ersättning övergår i hel , men i ett av Per´s anförande (som var många och bra) föreslog han att vi inte skulle ta ut den andra halvdagsersättningen utan spara på pengarna. Ett bra förslag tyckte jag och alla andra då förslaget röstade igenom enhälligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar