tisdag 8 mars 2011

En dag i folkhälsans tecken

I dag har vi haft en genomgång som har handlat om den svenska folkhälsan.
föredragshållaren gjorde ett mycket starkt intryck på mig då han öppnade en helt ny värld för mig. Plötsligt förstod jag sammbandet mellan skolans roll och det långa och goda livet.

Det som då var mäst oroande och som tog upp en ganska stor del i de grupparbeten som vi hade var , att de som lämnar skolan i årsgrupp 9 , inte karar målen att vara godtjänd.

Enligt Hänrik Lind, (som var med på mötet) bekräftade att det bara var 67 % som var godkända. ett kattastrofalt resultat där föreläsaren menade att det är i de här åren som är de allra viktigaste för en människas framtid i alla hänseende. Ganska naturligt kan man tycka, men med de staplar och andra diagram med mera, blev det nästan skrämmande tydligt.

Sossarna brukar ju ofta säga att " vi litar på profesionen " och där med kan jag konstatera att det gick inte så bra. hade det funnits ett betyg för hur skolan klarat sin uppgift hade mon nog fått IG . I vargefall av mig.

Men som jag tidigare har skrivit så kan det nu förhoppningsvis bara gå åt ett håll. Till det bättre. Vi kommer nu att vidta de nödvändiga åtgärder och tillsammans med skolan föreslå ett antal åtgärder då det finns kommuner med skolor som är i stort sett 100% iga.

Vi får ta lärdom av dom då jag alltid har hävdat att man inte behöver uppfinna hjulet två gånger.

Sedan är  det naturligtvis så att kost och motion leder till ökad folkhälsa.
Vi motionerar ju inte för att hålla oss unga utan för att vi skall bli gamla!

1 kommentar:

  1. mycket mötande blir det!

    I kväll hade vi möte med med företagen.
    Jan Stalfors och Peter Johansson stog för skälva föredragen och sedan bröt diskutionen ut.

    Jag tror att det var en ganska givande kväll som kommer att leda till en handlingsplan som i förlängningen leder till ett bättre företagar klimat.

    Det mest anmärkningsbara var att profitionen åter igen hade kört över företag men jag tror att just den skadan går att repparera.

    Men jag tycker att det är anmärkningsvärt att det sker nu igen.

    En företagare blev negativt överaskad och menade att vi alla har en hemläxa att göra. Både tjänstemän, politiker och företagare. Han menade att vi nu måste börja om från skretch , och gav oss en historiebeskrivning hur det fungerade förr. Slutsatsen från honom var att det inte var konstigt att vår placering i företagarrankingenär där den är. Så här finns mycket att göra. Synd bara att oppositionen gör allt vad de kan för att sabbotera.

    Skall bli intressant och se vad Jenny Borg skriver i bohusläningen i morgon då hon var närvarande på mötet.

    SvaraRadera