lördag 5 februari 2011

Länstyrelsen stoppar landsbyggdsutveckling i Färgelanda

Åter igen jobbar rödingarna på länstyrelsen emot regering och riksdag .
Jag har tidigare skrivit i detta ämnet och redan då ( 14 september) flaggade länstyrelsen för att , som de uttryckte det " motarbeta alla ärenden beträffande LISområden som ni kommer med "

I dag kan man läsa i Bohusläningen att man har hållit ord.
Jag tycker att länstyrelsen som består till stor del av tjänstemän , har alldeles för stor makt och jag skulle vilja att regeringen ser över om inte deras makt går att minska på. Få se om det inte går att lägga en motion i ärendet.

När jag nu ändå tar mig tid att skriva lite så hörde jag på radio att i går att det var 25 år sedan som sossarna krossade varvsrörelsen i Uddevalla genom att " FÄLLA Bockkranen". Uddevallavarvet har genom åren alltid ansetts vara ett hot mot göteborgsvarven och det var de krafterna som låg bakom.

Jag har tidigare skrivit om det men gör det nu igen.
Vi fick in ett antal nya svetsmaskiner (ESAB LHD 650) till varvet . det var brukligt att de kom utan anslutningskabel så vårt jobb var att montera den . Det var en regäl rynka då vi hade behov av extra lång kabel och troligen hade varvet bättre pris än vad ESAB kunde sälja kabeln för. Det monterades också lyftöglor för krantransport tex upp på båtarna.

Detta jobb var i och för sig inget märkvärdigt, men när man nu var färdig med ett ganska stort parti så fick vi reda på att de inte skulle ut i vår produktion utan skulle lastas på lastbil för vidare transport till Göteborg.
Min slutsats blev att det var Göteborgsvarven som fick varorna och det var UV som fick stå för kostnaderna. Förmodligen var det fler affärer som gick på det viset så det var inte konstigt att UA gick dåligt.

( SAAB hade tydligen en liknande historia beträffande motorer då de var 10000:- dyrare de som gick till Trollhättan , än de som gick till Opelfabriken i Tyskland.)

När sedan nedläggningsbeslutet kom så ville göteborgarna försäkra sig om att UV aldrig mer skulle uppstå genom ett snabbt beslut om att förstöra kranen.

Sosseregeringen sattsade sedan i något som kom att kallas för Uddevallapaketet, en väldig stor summa pengar och de användes på ungefär samma sätt som man gjorde i Björnhuset ( Utan ledning styrning och kontroll)

Många företagare har berättat de mest otroliga berättelser för mig om hur man sölade bort den ena miljonen efter den andra. Men det var ingen som direkt reagerade då pengarna kom från staten och inte från kommunen. Det blev därför ingen folklig opinion då ingen blev drabbad. förutom skattebetalaren förstås.

Och beträffande skatt så bedyrade Berit Andor i programmet Lördagsintervjun här om veckan att det Ssocialdemokratiska partiet inte är ett skattesänkarparti " Det är liksom inte vår grej " uttryckte hon. och det är mot den bakgrunden som jag hoppas att Sossarna kommer att hålla sig som oppositionspart länge!

Så att den som påstår att korruption inte förekommer i Sverige är både blind och döv.

PS

Detta skrev jag på bohusläningens hemsida . få se om de tål min kritik.

Detta beslutet från länsstyrelsen var väntat då man tidigare meddelat oss i serviceberedningen att man kommer att motarbeta oss så mycket det går i den här frågan.

Jag tycker att regeringen skall ta sig en allvarlig funderare på om man skall låta tjänstemän ha den politiska makten.

Sen tycker jag att bohusläningen är mesig då man inte tål lite kritik från bloggare då man tagit bort  Twingly ping .
En länkfunktion som alla andra tidningar bereder men dock inte den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar