onsdag 16 februari 2011

Mindre resurser till välförden ? !

När nu sossarna har släppt sin färdplan så känner jag att jag haft rätt när det gäller detta parti.


Jag har hela tiden hävdat att det är ett skattehöjarparti och nu är det bekräftat. Om de ändå hade varit konkreta i sin formulering till vad de skulle använda skatten till , men de är de inte. Bara att de vill ha alla dina pengar , då får man kontroll över befolkningen. Och det är den yttersta målsättningen.

Det förstår man också när man ser den röda falangen inom SVT som fortfarande försöker att jaga IKES ´s grundare. Man blir liksom aldrig nöjd utan försöker på alla tänkbara sätt jaga honom. Jag mins en intervju med Ingvar då han berättade att sossarna till och med stiftade skattelagar som var retroaktiva bara för att komma åt honom.

Sen förstår man inte varför han tog sitt pick och pack och flyttade ur landet .

Mona Sahlin stod i en debatt och skröt om att hon hade bestämt träff med Ingvar för att med honom diskutera företagarfrågor, som om det skulle innebära att sossarna skulle bli mer företagarvänliga. En annan debattör rådde då Mona påpassligt ” fråga varför han inte är kvar i Sverige med sitt företag ”

Jag lyssnade på skidtävlingarna i syd Tyskland och hörde hur Tärnabybördige Anja Persson Svenskan , numera bor, eller i alla fall är skriven i Monnaco.

Varför är hon skriven där kan man undra. Det beror väl aldrig på skattetrycket i Sverige. Med det resunumangen så har de nog ingen välfärd i Monnaco. Fast jag tyckte det såg rätt bra ut när jag var där.

En Amerikansk ekonom gjorde jämförelsen med de svenska företagsvillkoren och slog fast att om USA hade haft samma skattetryck hade vart fjärde amerikanskt företag gått i konkurs. ( Lite att tänka på)

Vidare så skall inte friskolor få gå med vinst . Detta skällsord VINST är ett fruktansvärt resultat för en sosse. Det kan vi ju se i denne kommunen som man har sölat med pengarna ingen vinst där inte.

Att en friskola och en kommunal skola har lika mycket pengar att röra sig med , det är det ingen sosse som noterar , bara att en friskola inte får vara effektivare och mer sparsam än en kommunal. Nej skall det bli någon rättvisa i diskussionen så måste man jämföra elevernas studieresultat för att se om resurserna är rätt använda.

Att tillföra mer resurser leder inte per automatik till att alt blir bättre. I bland kan det faktiskt vara tvärs om.

1 kommentar:

  1. Lustigt att jag just i dag skriver om IKEA
    I dag på nyheterna kunde vi höra att han nu skall bygga vindsnurror som skall klara hela elkonsuntionen för samtliga IKEA varuhus i Sverige.

    SvaraRadera