lördag 10 september 2011

Svenskt näringslivs kommunrankning 2012

Ja då var det dags igen att sätta sig vid datorn och ge sin kommun det betyg den förtjänar i hur vi invånare uppfattar företagar klimatet.

Och hur jag uppfattar klimatet det har jag redan skrivit om men det är ju ingen brådska med att skriva då undersökningen inte behöver vara inne ännu.
Jag tänker i alla fall fråga kommunen på nästa fullmäktige om hur länge en företagare skall behöva vänta på ett svar på en fråga som man ställt till en tjänsteman .

Om det skall röra sig om svar inom 1 år , 2 år eller som jag nu har väntat i 3 år.
det är i alla fall sådana här saker som kommer att vara vägledande i min bedömning.

Det är Fullmäktige nu på Onsdag och här är dagordningen.

Jag har också varit på styrelsemöte med Valbohem. Ett som jag tyckte ,bra möte.
vi fick en redogörelse för hur underhållsarbetet fortskrider och också på enkätundersökninen som visar på att de som bor i Valbohems lägenheter trivs i den miljön och att läget är helt förträffligt. vidare så blev också svaren på hur det akuta underhållet i den riktning som jag tidigare så starkt kritiserat.

men på den punkten har man nu gjort en rad insattser för att förbättra sig på, vilket har varit min målsättning med  kritiken från mig.

sammantaget kan man slå fast att Valbohem är på rätt väg så som jag ser det. Jag är övertygad om att bolaget kommer att visa en positiv utveckling till våren då organisationen får satt sig ordentligt och Leif Eriksson (VDń) fått lärt sig alla bitar om företaget.

Detta kan på sikt bli så att Färgelandas invånare kan öka om man finner att bostäderna är trivsamma och servicen fungerat på ett bra sätt.

Vi har också tagit ett grepp om integrationsfrågan och ger där med de invandrare en möjlighet att på ett bra sätt integreras i vårt sammhälle .

1 kommentar:

  1. Hej Marianne Martinsson
    Jag hade tänkt ta upp de här frågorna på allmänhetens frågestund men troligen kommen S att sätta sig emot detta då man förmodligen kommer att hävda att jag fortfarande är politiker.
    Därför kontrar jag med att ställa den här interpelationen i stället.
    Den är ställd till både Kommunalrådet och till oppositionsrådet.

    Men det är ju klart att man kan göra som man brukar på pinsamma och självklara frågor och neka att ta upp dem.
    Skulle så vara fallet så tror inte jag att företagen sätter sin kommun särskilt högt i den stundande kommunrankingen.

    1: hur länge skall en företagare behöva vänta på ett svar på en fråga ,typ offert eller annan förhandling som man ställt till en tjänsteman .
    skall röra sig om svar inom 1 år , 2 år eller som jag nu har väntat i 3 år.
    Vad är polliesin.

    2: Är det acceptabelt att tjänstemän skall neka att förhandla med företagare bara för att de är politiskt aktiva.
    Denna fråga är särskilt ställd till Ulla Börgesson.

    3: Betyder ett uteblivet svar från tjänstemännen att svaret är nej på den inlaga som man aldrig får svar på.

    SvaraRadera