I dagens program kom Magnus Uggla i en häftig ordväxling med en representant från organisationen Non smoking generation .
Nu var det inte debatten i sig som jag tyckte var intressant utan den koppling som representanten gjorde.
Han jämförde antalet döda i trafiken och hur många som dör av rökning.
För 27 dagar sedan så skrev jag ett inlägg på Bohusläningens hemsida .
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3915&artikel=5537386#srcomments
Dick Jonefelt (Ej registrerad) 27 dagar sedan
I fjol skadades 28 900 personer så svårt i trafiken att de måste föras till akutsjukhus, visar statistik som Transportstyrelsen. Det motsvarar 79 trafikskadade människor varje dag.
6 600 personer dör årligen av rökrelaterade skador. Det blir 18 personerna som dör dagligen Det kostar samhället ca 30 miljarder årligen. 15 000 ungdomar börjar röka varje år. 9 av 10 börjar röka före de fyllt 18 år. Vad gör samhället åt den här frågan? Det är sällan man ser rubriker om kol orsakad av rökning.
Det hade varit bättre om polisen la in resurser på den så kallade vardagsbrottsligheten och på det viset får upp uppklarningsprocenten från nuvarande låga nivå . polisen löser inte ens tre av hundra anmälda stölder eller inbrott. Bara 2,5 procent av tillgreppsbrotten och 3,4 procent av skadegörelsebrotten .
Så Vad gör polisen då?
Jo man kollar hastigheten på bilarna och då är inte hastigheten som är den största boven då var tredje allvarligt skadad i trafiken förra året var en cyklist.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.2103436-polisen-storsatsar-pa-fartkontroller?articleRenderMode=article_full_discussion
Intressant i sammanhanget är att se vilket fokus folk har .
Jag har ofta tyckt att man allt som oftast silar mygg och sväljer kameler. Eller så fattar inte folk att myndigheterna trummar ut fortkörningsproblematiken för att få in "frivilliga" skatteinbetalningar i form böter.
Genom att få folket att vända blicken på det här viset så legitimerar man också böterna för inte är det på grund av att man vill rädda liv för då hade man kriminaliserat tobacksinnehav och försäljningen.
Nu var det inte debatten i sig som jag tyckte var intressant utan den koppling som representanten gjorde.
Han jämförde antalet döda i trafiken och hur många som dör av rökning.
För 27 dagar sedan så skrev jag ett inlägg på Bohusläningens hemsida .
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3915&artikel=5537386#srcomments
Dick Jonefelt (Ej registrerad) 27 dagar sedan
I fjol skadades 28 900 personer så svårt i trafiken att de måste föras till akutsjukhus, visar statistik som Transportstyrelsen. Det motsvarar 79 trafikskadade människor varje dag.
6 600 personer dör årligen av rökrelaterade skador. Det blir 18 personerna som dör dagligen Det kostar samhället ca 30 miljarder årligen. 15 000 ungdomar börjar röka varje år. 9 av 10 börjar röka före de fyllt 18 år. Vad gör samhället åt den här frågan? Det är sällan man ser rubriker om kol orsakad av rökning.
Det hade varit bättre om polisen la in resurser på den så kallade vardagsbrottsligheten och på det viset får upp uppklarningsprocenten från nuvarande låga nivå . polisen löser inte ens tre av hundra anmälda stölder eller inbrott. Bara 2,5 procent av tillgreppsbrotten och 3,4 procent av skadegörelsebrotten .
Så Vad gör polisen då?
Jo man kollar hastigheten på bilarna och då är inte hastigheten som är den största boven då var tredje allvarligt skadad i trafiken förra året var en cyklist.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.2103436-polisen-storsatsar-pa-fartkontroller?articleRenderMode=article_full_discussion
Intressant i sammanhanget är att se vilket fokus folk har .
Jag har ofta tyckt att man allt som oftast silar mygg och sväljer kameler. Eller så fattar inte folk att myndigheterna trummar ut fortkörningsproblematiken för att få in "frivilliga" skatteinbetalningar i form böter.
Genom att få folket att vända blicken på det här viset så legitimerar man också böterna för inte är det på grund av att man vill rädda liv för då hade man kriminaliserat tobacksinnehav och försäljningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar