tisdag 23 april 2013

Färgelanda Kommun struntar i det lokala Företagarklimatet

Nu står det klart att både kommunpolitiker , kommunala tjänstemän och framförallt allmänheten struntar i det kommunala företagarklimatet. Det ser man tydligt på den nya undersökningen som Svenskt näringsliv varje år mäter.

Färgelanda kommun får underkänt av invånarna och backar till platsen näst , näst sist! Plats 287 av 390 möjliga.

Ambitionen och målet från kommunalråder var att kommunen skulle ligga bland de 100 främsta under innevarande mandatperiod , men det kommer man att missa med Trojanska hästlängder.

När jag för ett år sedan drev en studiecirkel i ämnet så visade man ett svalt intresse. Ragnhild Andersson , Färgelandas Kommunchef  menade då att det lokala företagsklimatet är något som företagen  får sköta skälva .

Nu den 30 April så kallar Kommunen till Frukost-Kafferep . På agendan skall man diskutera det lokala Företagsklimatet.

Min fråga .... Kommer Ragnhild Andersson eller har hon fortfarande samma inställning som tidigare?

 Nära bekanta till mig sa att "- Dick, lägg inte ner något arbete på detta för du engagerar dig onödan. Du kommer aldrig att få någon ändring till stånd. Och "olyckskorparna fick rätt!

Och varför fick dom det? Jo jag kan ta några exempel från tiden mellan björnhusskandalen och fram  till nu.  Jag börjar med byggskandalen på Tempo. Ett enkelt byggärende som inte behövde upp i nämnden utan kunde fattas av Jan Myrén skälv. Han satte inte ens sin fot på byggplatsen , men tog fullt betalt av företagaren. 8000:- stod det på räkningen. Hos det företagaren står inte Kommunen särskilt högt i kurs.
För att kompensera sitt misstag så hyllade man företagaren i ett annat sammanhang , men den hyllningen får då en besk bismak.

3Elit ville förhandla med kommunen om minskad lokalyta, men till detta ställde sig kommunen kallsinnig och företaget försvann . och så har det varit den ena gången efter den andra.

Nej .... den här Kommunen SUGER FETT... som Magnus Uggla sam om SL trafiken i Stockholm. 

2 kommentarer:

  1. Hej Alla
    Jaså nu kallar "Kommunen" till företagsträff ... Det var på tiden!

    Jag har några frågor som jag tänkte jag kunde få svar på

    Kommer Ragnhild Andersson att närvara? För när jag läser i "Handboken om lokalt företagsklimat" där Svenskt Näringsliv står som utgivare, så finns det med en punkt på sidan 10.

    "Fem tips för en förbättrad dialog med företagen i din kommun.
    andra punkten :

    * När ni har träff med företagen -- Tag med tjänstemännen

    sidan 21 i samma häfte står det följande:

    * Företagslots! Lotsen kan beså av en person ur förvaltningen.de Kommuner som ligger i TOPP, fungerar Näringslivschefen eller Kommunchefen som företagens kontaktperson

    Vad har Kommunen för plan för att kommunen skall nå en placering bland de 100 bästa kommunerna i landet , då jag råkade veta att detta är kommunalrådets målsättning denna mandatperioden.

    SvaraRadera
  2. Bill24 april 2013 14:23
    I en liten kommun är denna fråga lätt att greppa och få ordning på. Mönsterås är ett bra exempel. Det är absolut något som ej fungerar i Färgelanda. Det-det måste väl alla vara överens om nu.
    Vad detta något är är också ganska enkelt att förstå om man vill.

    SvaraRadera

    Bill24 april 2013 16:47
    Hoppsan. Min kommentar skulle stått under det du skev om företagsklimat.

    SvaraRadera