söndag 14 oktober 2012

Tillbaka från ordförarkonferansen i Svenska Uppfinnarföreningen

Ett mycket intressant möte med många intressanta inlägg.

Huvudfrågan för mötet var hur vi ställer  oss i förhållande till den redovisning som handlar om IRT. (Pengar till uppfinnare i tidigt skede) Innovation för Regional Tillväxt och ett 9:e innovationskontor


De två forskarna från Linköpings universitet gav oss en presentation som väl beskrev dåtid, nutid och framtid.

På vårt möte efteråt gav vi vår syn på hur vi tycker att det borde varadär jag personligen framförde att pengar i tidigt skeda också kan innehålla en viss ersättning för eget arbeta. I princip samma formulering som man har i de så kallade LIDER projekten.

Ordförande för mötet var inte riktigt inne på samma linje men jag  fick stort medhåll av många ledamöter. I alla fall kommer styrelsen att utarbeta ett förslag som vi senare kommer att få ta ställning till .

Tidsplanen som vi tror är rimlig är att regeringen förhoppningsvis kommer att ta ställning i frågan under våren och att det kommer med i budgetproportionen till hösten 2113 för att gälla efter årsskiftet 2014.

En annan av ledamöterna berättade att en fjärdedel av den totala inkomsten i landet härhörde sig till produktion av de som kommer från de fria uppfinnarna. En anmärkningsvärd hög siffra tycker jag , och så behandlar myndigheter oss så illa .

En lista över olika länders framgång när det gäller uppfinneri, där Sverige låg på andra plats tätt efter Schweiz.
Sverige på andra plats i global innovationsranking

För andra året i rad leder Schweiz, Sverige och Singapore ligan som innovationsländer enligt Global Innovation Index 2012.
Top 10-listan ser ut så här:
1. Schweiz
2. Sverige
3. Singapore
4. Finland
5. Storbritannien
6. Nederländerna
7. Danmark
8. Hong Kong (Kina)
9. Irland
10. USA

Det finns massor att läsa på:
www.wipo.int/econ_stat/en/economics/gii


Bara att Anni Löf har med det som en formulering "stöd i ett initialt skede" i sin senaste skrivelse borgar för att vi kan nå framgång.

På Lördagen passade jag på att ta en ronda på Tekniska museet . Jag tänkte samla lite bilder till det föredraget som jag skall hålla om uppfinneri på Östraboskolan. Det kan nog bli lite närvit då det kommer att riktas 180 ögon och lika många öron mot mig . Men en utmaning är alltid en utmaning och den är till för att övervinnas.

I alla fall blev det många intressanta bilder.

När jag kom in i salen där det enbart var kvinnliga uppfinnare så fick jag till min glädje se den här uppfinningen.




Det är som jag sagt förut . i den här kommunen finns det de som ser på när saker och ting händer , de finns dom som får saker att hända, och dom som undrar vad som hände.

Birgitta Olsson tillhör absolut dom som får saker att hända. Hon om någon bevisar att det finns Färgelandabor som vill något , synd att den gruppen är så liten i den här kommunen bara. annars hade "Vi" (Kommunen) varit på banan för länge sedan.

Men som ni har kunnat läsa i mina tidigare inlägg så har vi fortfarande en invecklig och inte utveckling av kommunen.

2 kommentarer:

  1. Kul med feedback när man gör något , för då kan gången som följer bli bättre .

    Så här skrev en av lärarna.

    Hej!

    Jag tycker att det var jättebra och det tyckte eleverna också. Bäst var det när du berättade om din egen resa från idé till patent.

    Lite feedback:

    Det var trevligt med en introduktion om uppfinningarnas historia. Det var också bra med vägen från idé till patent. Här kan du gärna utveckla: Hur kom du på idén? Referensgrupp, 0-serie, sekretessavtal, nyhetsgranskning, finansiärer, de olika modellerna fram till fungerande prototyp, omvärldsanalys etc.

    Det var bra att du hade med skiftnyckel och mobiltelefon.

    Det är lika bra att inte ställa en fråga till så många för även om en visste vad en Polhemsknut är så visste de flesta inte det. Risken när man ställer en fråga till så många är att man tittar endast på de elever som nickar medan de flesta andra inte vet.

    Vad jag tycker att du kan ha med är din egen resa, Hur du kom på idén?

    Du berättade ju att du hade dyslexi. Det var ju intressant det du skrev att måna uppfinnare har dyslexi. Eftersom många elever också har det kan det ju ge dem lite extra styrka. Antingen kan du berätta det inledningsvis eller så ber du någon annan kolla igenom stavningen i Powerpointen innan.

    Återigen vill jag trycka på att jag tycker att det var jättebra och vi återkommer gärna.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera