lördag 27 oktober 2012

Slut på kafferepet i Färgelanda Kommun

I bland kan även en politiker i Färgelanda kommun få mig att höja på ögonbrynen. Nu vill man plötsligt höra vad företagen vill och även komma till företagens organisationer. 

Grattis !! detta är ett fall i rätt riktning.

När jag satt som ordförande i mötesplats så var detta ett uttalat önskemål och jag arrangerade också en studiecirkel i ämnet  Företagarklimat. men detta mottogs med ett svagt intresse. i alla fall av kommunens chef Ragnhild Andersson. 

Undra vad Peter Johansson har tänkt sig för samarbete med företagen nu?
Är det att dryfta frågor med honom för i så fall borde han titta på den gamla checklistan för jag skulle tro att där finns punkter kvar att uträtta eller är det så att han har lyckats få fart på Ragnhilg kanske? eller är det Tomas Lassehag som  skall vara kommunens representant på dessa möten, och i så fall. Vilkabefogenheter kommer han att ha.

I alla fall så skriver Kommunalrådet så här!

 Hej!

Färgelanda kommun kommer att i samarbete med Mötesplats Färgelanda planera och genomföra näringslivsmöten i vår kommun.
Kommunen välkomnar det här samarbetet och ser det här som en möjlighet att förnya och utveckla våra mötesplatser.

Med anledning av ovanstående kommer kommunen inte att genomföra de tidigare annonserade frukostmötena i november och december.
Vi återkommer tillsammans med Mötesplats Färgelanda med mer information om näringslivsträffar i Färgelanda kommun.


Med vänlig hälsning
Peter Johansson(KD)
Kommunstyrelsens ordförande
Färgelanda kommun

en nackdel i det här sammanhanget är att jag nu inte kan snylta på kommunen genom att komma och äta frukost , som jag hade tänkt  . Få se om kommunen kommer att att behandla alla företagen lika också för då kan de sätta tillbaka mina pengar på mitt konto igen.

4 kommentarer:

  1. Man får ju,som du antyder,ändå välkomna dessa som det verkar nya tag.
    Anser att det egentligen inte alls är svårt att ändra på företagsklimatet i Färgelanda.
    Verklig vilja,sunt förnuft och genom handling visa att man nu är villig att bygga upp en tillit är allt som behövs. Om man skall bygg upp en tillit så måste naturligtvis alla behandlas lika såväl när det gäller upphandlingar som i alla andra ärenden. Här har det brustit fatalt. Den som har ett företag vill ju "känna" att kommunen på alla "möjliga" sätt försöker underlätta och tillmötesgå önskemål/krav som företagaren framför. Så enkelt är det egentligen.

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen annan uppfattning. Jag är också förvånad och djupt besviken på alliansen! Jag hade verkligen satt min tilltro till det här gänget.

    För det skall man komma ihåg!

    Det är samtliga politiker i en majoritet som bär ansvaret för resultatet. Inte bara Peter. För Peter är så svag så det räcker att en ledamot går emot , så faller majoriteten.

    Och nu har halva mandattiden löpt och jag vill påstå att kommunen står och stampar på i princip samma plats som för 2 år sedan.

    Och inte syns de någon stans i den allmäna debatten.

    Men jag har väldigt svår att tro att alla politiker i alliansen kan vara nöjda med företagsklimatet i vår kommun. Och jag tror det handlar om okunskap. Man vet inte hur man skall göra helt enkelt.

    Men jag är övertygad om att det inte är mer komplicerat än det du Bill gör gällande.

    Men man är helt enkelt handlingsförlamad och räknar med att någon annan skall göra jobbet åt dom. Och i det här fallet är "någon annan" Peter.

    Tänk att den här "regeringen" i den här kommunen redan är trött på att styra då man redan tappat initiativförmågan.

    SvaraRadera
  3. Kommunen fattade inte att Marinetek ville något, 20 jobb till Uddevalla, men dom kan ju lyssna på nästa nästa möte med mötesplats. Frågan är om de hör något alls - eller dom kanske inte förstår.
    Något skumt verkar det vara

    SvaraRadera
  4. Ja håller med dig . detta är ytterligare ett företag som försökt att få tillstånd någon sorts dialog, men min erfarenhet på den punkten är att det bara blir en monolog.

    Nu kommer det snart en ny rankning från svenskt näringsliv. jag skulle bli förvånad om det blir någon förändring.

    det var ju inte så länge sedan som 3-elit kom med samma budskap. "Kommunen var ovillig att förhandla"

    Nej jag säger som kommentaren i Bohuslänningen

    Avgå Peter & Ta med dig krokström på vägen ut!

    SvaraRadera