fredag 10 augusti 2012

Ett år utan Afären DJ Electronics i Centrum

Nu har det gått ett år sedan jag tog mitt pick & pack och drog till Hillingsäter, tre km utan för tätorten.

Där med är min tid som "butiksbiträde" upphört och jag är därmed hantverkare på heltid. Positivt är att jag nu inte behöver jobba på Lördagar om jag inte vill. Något för rödingarna att reflektera över kanske. Jag har därmed flyttat fram tiden från tidigt 60 tal till nutid. På den tiden gick jag i skola på Lördag och alla andra jobbade halva lördagen.

En kommentar från en röding är väl att jag skulle anställt någon i butiken på Lördagar då. Men det fanns inget ekonomiskt utrymme till detta. Kanske skulle det ha funkat med de skattelättnader som de företagare skulle få i de områden där det är allra sämst. Ett förslag från invandrarminister Ullenhag för några dagar föreslog.

Det gäller alltså inte oss i Dalsland trots att både mjölkbönder och småföretag skulle ha glädje av en sådan lösning.

Ett snabbt överslag i kronor innebär min flytt från kommunen att kommunen har vunnit 400:- på att sparka ut mig då "Uppgörelsen " gav den 40000:- som jag nu betalar dem . hade de gått med på mitt bud ( 300kr/ kvadrat Samma som björnhusföretagen) så hade deras inkomst blivit 39600/ år.

och då hade inte lokalen gapat tom som i dag. Så den som gapar efter mycket.
Men så är det PO Johansson och Tord Karlsson som höll i trådarna , samma som de gjorde i Björnhusaffärn.

Här kommer lite info från fullmäktige för några år sedan.


Peter xxx -vem har tagit fram den ekonomiska beräkningen på björnhuset om det inte är Johan? har frågeställaren frågat. han har också frågat kommunchefen och då har Jan E tidigare svarat att det behöver jag inte säga till dig . och på Kennets anmaning att Jan E skall svara så tiger Jan E även här.
SvaraRadera
Peter xxx fick svar att den ekonomiska beräkningen har gjort av Jan E och PO Johansson . läser Kenneth upp

Janette sammanställer om jan E har respekt för almänhetten genom att på tidigare fullmäktigen säga att han inte vet vem som gjort kalkylerna men nu helt plötsligt svarar genom Kenneth svarar enligt ovan.

Skall Björnhuset säljas ?
det skall vi gå igenom på nästa KS säger Kenneth
-Detta är ett tjänstemannaförslag!!!
och med tanke på det jag tidigare har sagt på den andra bloggen så tycker jag att det återigen talar för att tjänstemännen gör som de vill i den här kommunen

Ja ja nog om detta för stunden

Jag vill passa på att berömma fotbollskuppens representant som jag hörde i radion för en stund sedan . Han gav ett mycket bra intryck ! Han kunde både uttrycka sig och var rapp i kommentaren , något som vårt nuvarande kommunalråd borde ta lärdom av!

6 kommentarer:

  1. På vägen till Uddevalla till en kund satt jag och funderade på det jag hade skrivit och kom på att kommunen visst hade förlorat på sitt agerande.

    De 40000:- som jag nu betalar så är betalning upp till full hyra 662/kvadrat , men förlusten är för kommunen 39600:- eller 79200:- som de begärde att jag skulle betala.

    Skall bli intressant att se hur mycket hyra den nya resturanten kommer att få betala då 79200:- är hyra för lokalen utan inredning. den inredning som är där nu har jag betalt och den fick jag ingen ersättning för då man menar att den inte är något värd.

    Peter Johansson ( kommunalrådet) menar att man skall investera 400 000:- , förutsatt att firmaägaren skriver på ett kontrakt på 10 år.

    om man räknar med att man skall ha betalt tillbaka 400 000:- på 10 år blir det 40000:- + 3% i ränta 3433+6600 ger en månatlig hyra på 10033:-

    eller så kan man ju göra som man gjort med Björnhusföretagen , ge bort räntan.

    det gjorde man på 30 mille. det ger en förlust på 300000:- om året.

    så när den Skandalomsusade Ragnhild Andersson inte ville ta mitt bud på att jag skulle betala 30000:- , utan krävde 40000:- så hade väl de sista 10000:- väldigt stor betydelse för kommunen kan man tro.

    I den här kommunen stämmer verkligen ordspråken ,

    " Sila mygg och svälja kameler".

    SvaraRadera
  2. Granngården har nu ett mycket begränsat sortiment,Bp har lagt ner. Så även trävaruaffären i Högsäter. Nu när du har lagt ner så kan man inte ens köpa en skruv med mutter i Färgelanda. Man känner sig isolerad. Affärer som Dataservice och kafet behöver relevant stöd om inte servicen skall bli stendöd.Det är väldigt,väldigt lite som behövs. Nästan bara en dialog kopplad till sunt förnuft. Samt vissa småjusteringar kopplade till den verklighet som vi lever i. Men det gick alltså inte att åstadkomma i ditt fall. Vi har nu flera exempel på hur förfärligt inkompetent kommunstyrelsen är.
    Hur tänker dessa mäniskor???

    SvaraRadera
  3. Ulla Börjesson så en gång att vi i Färgelanda inte skulle ha några företag . Vi skall bara bo i den här kommunen.... men inget göra !

    Det ligger ju i stil med hennes och Sossarnas politik!
    "BIDRAG TILL ALLA" Eller Miljöpartiet " Medborgarlön utan motprstation"

    Även Kennet Carlsson menade att vi som kommun kommer på sikt att försvinna och gå upp i Uddevallas kommun. Hur de då är förenat med att fortfarande vara med i NÄRF och tillhöra Uddevalla blir ju en nöt att knäcka för FP då de var de tillsammans med S som ville vara kvar i NÄRF.

    FP blir då som en Åsna mellan två hötappar. Och det är inte för inte som jag kallar dem för kappvändarpartiet.

    Fast skulle du vilja ha en skruv eller något annat som jag hade i sortimentet . är du välkommen att ringa mig.

    Lagade en klippare i går och sålde en TV här om dagen. Justerade en parabol och bytte lager i en Värmepump.

    Så jag är i gång som företag men opererar på en annan arena. en arena som kanske inte synns på samma sätt som tidigare. Det gynnar heller inte de eller dem som är på genomresa.

    SvaraRadera
  4. Dick!
    Du upprepar hela tiden ditt förakt mot sossarna, men det är ju för sjutton en allians mellan M, C och KD som styr i Färgelanda! Rikta du din kritik mot dem istället som har majoritet och kan rösta igenom vilka beslut de behagar. Sossarna är i minoritet och opposition sedan 6 år tillbaka... det vet väl till och med du.

    SvaraRadera
  5. Att sossarna är ett parti som förespråkar " Bidrag till alla" har väl inget med alliansen i Färgelanda att göra!

    Och det Ulla har sagt har heller inget med Alliansen att göra.

    Att S och FP styred de 2 sista åren i förra mandatperioden verkar ha gått din näsa förbi!

    SvaraRadera
  6. Jag brukar läsa det som står på Bohusläningens hemsida och den här gången fick jag "tyvärr " vatten på min kvarn!

    Bland besökarna till utställningen, som är i Centrumhuset, märks såväl dalslänningar som folk från andra delar av landet.

    Står det i artikeln som handlar om Lelången.

    Jag har vid flera tillfällen på min blogg fått kommentarer från personer som läser men inte förstår vad de läser och här har vi en till!

    ...2 Kommentarer
    Senaste kommentarerna: Äldsta kommentar överst Senaste kommentar överst
    Skrivet 3 aug 2012 12:35 Sophia, webbredaktör (Ej registrerad)
    Anders (Ej registrerad) skrev:
    Men var är utställningen? Står inte ett ord om det!!

    Utställningen är i Centrumhuset, vilket framgår ungefär halvvägs in i texten. Har du ytterligare frågor kontakta gärna mig på webbmaster@bohuslaningen.se

    Anmäl.Skrivet 3 aug 2012 12:05 Anders (Ej registrerad)
    Men var är utställningen? Står inte ett ord om det!!

    Det förefaller som om "Anders" är på fler ställen!

    SvaraRadera