måndag 7 maj 2012

Anhörighetstödet , Kan Färgelanda bättre ????

("Vi") gick till val på följande frågor

 Ha en parboendegaranti där de som vill skall få bo tillsammans. 

(- Denna fråga är fastlagd över hela landet med hjälp av Maria Larsson och av en pensionär från  en av kommunerna i Bohuslän, kommer inte ihåg vilken.)

Vi vill också införa en värdighetsgaranti där det fastställs vilket bemötande och behandling man kan fordra. Livet skall helst kunna levas hemma så länge man vill och kan. Därför är det viktigt att vi satsar ännu mer på hemsjukvård, anhörighetsstöd och hemrehab. Fler trygghetsboende behövs.
En av mina bloggläsare ställde då den här frågan till mig.
Ser att detta är väldigt gammalt inlägg men jag chansar på att kommentera ändå ifall bloggen fortfarande är igång så ser du kanske detta.

Jag sökte lite på anhörighetstöd i Färgelanda och kom då in här. 

Men allt jag finner handlar om äldreomsorg och jag funderar lite på vad det finns för stöd till barnfamiljer där barnen har funktionshinder. Då tänker jag inte på boende och sådant stöd som man får via LSS utan mer föräldrastöd, råd och tips, någon som kan tala om vilken väg man ska gå för att få hjälp. 

Framförallt gäller detta innan barnen får hjälp från tex BUP. Det är nästan den tiden som är värst för oss föräldrar. Är anhörighetstödet som du skriver om här främst riktat för de äldre och deras anhöriga?

Jag ställde då frågan vidare till Kommunchefen.

 Hej
På vår hemsida fargelanda.se, under rubriken ”Individ och familj” och därefter ”Stöd till familjer” finns mer information.
Boka tid för ett samtal går att göra via vår växel, eller tel 0528 567600, kl 0830 – 0930.

Receptionen hos Individ och familj som också nås via vår växel, kan ge mer upplysningar och information om kontakt och olika stödformer.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

mvh  


Ragnhild Andersson
Kommunchef
Färgelanda kommun
Telefon 0528-56 71 20
ragnhild.andersson@fargelanda.se


Min kunskap i ämnet är något begränsad , därför skulle jag vilja komma i kontakt med någon som har egna erfarenheter. Min fråga blir därför  , KAN FÄRGELANDA BÄTTRE ???

3 kommentarer:

  1. Hej igen och tack för att du tog upp detta viktiga ämne.
    Jag vet inte mycket om politik och erat inflytande över tex BVC men det är ju där allt börjar när barnen är små och här bör man ta oss föräldrar mer på allvar. Jag bodde inte i Färgelanda under den tiden så jag vet inte hur det fungerar här men i vårat fall borde min son bla fått en logoped långt före det att jag genom en annan förälder fick veta att man kan skicka självremiss för att få en logoped på sjukhuset. Jag har gått en lång väg och har nu bra hjälp och stöd för min son Färgelanda men jag vet att det finns föräldrar som liksom mig har eller kommer få kämpa oerhört mycket.
    det blir för långt att skriva allt här men om någon är intresserad så finns hela min berättelse i 3 delar på min blogg (länken går till del 1 och de andra 2 ligger precis efter del 1 (Från gråzonsmamma till regnbågsmamma) http://rosetta.bloggplatsen.se/2012/02/19/7370634-fran-grazonsmamma-till-regnbagsmamma-del1/

    Många föräldrar kämpar oerhört mycket och hinner bli utbrända innan de tillslut får hjälp, vissa föräldrar orkar inte ens fortsätta kämpa och hamnar då ofta utan hjälp, i sådana situationer är det barnen som blir lidande eftersom föräldrarna får svårt att orka med vardagen.

    Jag har dålig kunskap i hur mycket behov det finns i Färgelanda när det gäller detta men frågan är viktig. Om inte annat för barnens framtid och för att fånga upp i tid för att slippa senare bekymmer.

    Så återigen tack för visat intresse!

    SvaraRadera
  2. Du skriver

    "Jag vet inte mycket om politik och erat inflytande över tex BVC "

    i dagens sammhälle är det svårt att lotsa sig igenom olika förkortningar varför jag undrar vad BVC betyder.

    en gissning blir att det betyde BarnaVårdsCentralen och om det är så , så borde den instansen vara den som skall fånga upp problemen med barnen i tidig ålder.

    Jag skall ta upp frågan med "mitt" parti på riksplanet får att se då det föreffaller som om problemet ligget på en lite högre nivå än på kommunplanet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förlåt jo jag menade barnavårdcentralen där man som förälder oftast i första hand vänder sig innan barnen börjat skolan etc
      Där började som sagt min kamp och sedan fortsätter det ofta med kämpande inna man tillslut får rätt hjälp.
      Min avsikt är inte att peka ut någon utan förhoppningsvis väcka frågan hos de som har större möjlighet att påverka än vad lilla jag har.

      Det man kan göra på kommun nivå är kanske vad jag skulle önskat, någon man kan vända sig till som lotsar en rätt och som kunskap i vad jag som förälder kan göra för att underlätta dagen.
      Oavsett funktionshinder, diagnos får man oftast så sent att det blir större problem ju mindre hjälp man får. Har man ingen diagnos klar får man sällan hjälp pga det.

      Radera