torsdag 2 december 2010

Varning för oseriöst erbjudande Nummerupplysningen.se


Varning för oseriöst erbjudande
Ännu ett företag som försöker lura småföretagare kan nu avslöjas av Visma Infoline. Företaget skickar ut erbjudanden under namnet nummerupplysningen.se. Den som inte ser upp krävs på minst 3.798 kronor.

Erbjudandet kommer i ett gult kuvert med texten ”Viktigt meddelande. På grund av minskat intresse för tryckta telefonkataloger samt av miljöskäl har Nummerupplysningen.se valt att endast registrera företagsuppgifter på internet.”

Flera olika adresser
I kuvertet ligger en tvåsidig blankett, där mottagarens företagsuppgifter är tryckta. På blanketten kan mottagaren själv korrigera sina uppgifter, skriva under och returnera till en förbetald svarspostadress i Malmö.

På sin hemsida uppger Nummerupplysningen dock ingen adress i Malmö utan att företaget har sin verksamhet förlagd till Tallinn i Estland. På baksidan av det gula kuvertet, som erbjudandet kommer i, uppges en avsändaradress med boxnummer i Stockholm.

Anonym postbox
Posten har ingen adressat på den boxen utan hänvisar till det privatägda postboxföretaget Brevia som i sin tur inte lämnar ut kunduppgifter. De kan inte ens bekräfta om de har boxnumret i sitt område, trots att Posten hävdar att så är fallet.

Brevias affärsidé är – som de själva skriver på sin hemsida – att ”förse sina kunder med postboxar med en mycket konfidentiell inriktning”.

Visma Infoline har rapporterat erbjudandet från nummerupplysningen.se till Svensk Handels varningslista.

Följ länken för att se fler varningar om detta företag

9 kommentarer:

  1. Hej Dick

    Nu verkar det åter ha hänt på hembygdsbloggen att man censurerar. Jag skrev ett svar till "en som vet" men det har ännu inte kommit med. Men vid samma tidpunkt publicerade man istället en ny artikel, en som ytterligare spär på deras inställning.

    Jag är synnerligen trött på en partisk blogg som hugger vilt mot alla som tänker kritiskt åt mer än ett håll.

    Kan inte ni politiker ordna ett internetforum för oss invånare som vi vet är fritt från politisk styrning, ett öppet forum med andra ord?

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med dig i sak beträffande det där med censur. det är fruktansvärt irriterande att bli undanskuffad då man är mitt uppi en debatt och inte får fullfölja den.

    Beträffande de forum du eftersöker så har jag inga riktigt bra förslag.
    Jag får fundera på detta och återkommer.

    Har du någon bra ide så kan du väl personligen söka upp mig så kan vi resonera om det

    SvaraRadera
  3. Den är nu med på kommentarerna så det gjorde susen att klaga hos dig.

    Tack för att du funderar på förslaget men jag har ingen lösning jag heller. Vet bara att det upplevs av många som ett problem att det inte känns helt renhårigt med bloggens hantering.

    SvaraRadera
  4. Jag kan säga så mycket till dig att vi verkligen anstränger oss för att göra rätt. sedan är det Peter som för vår talan i det ärendet.

    Sen var det väl inte så faligt de du skrev .
    Varför skulle man sencurera det?

    jag har ett förslag till dig och alla andra .
    Gör som jag och starta en egen blogg . sedan ansluter man sig till de andra bloggarna genom att lägga upp sig som bloggföljare.

    Då kan man ju altid publicera det som de andra bloggarna sencurerar.

    Detta är helt gratis och hur enkelt som hällst

    SvaraRadera
  5. Nej, du har rätt, varför skulle man censurera det? Men misstanken finns ändå hela tiden, det har hänt mig tidigare och även andra som du själv.

    Ditt förslag är ingen bra lösning. Det blir i praktiken kommunikation på samma villkor som då Bloggen har idag som då är utspritt överallt. Man får vara Sherlock Holmes för att få ihop en tråd i så fall.

    Varför skapar ni politker i Färgelanda inte en blogg tillsammans istället?
    Likt väl som att skriva insändare i Bohusläningen kan ni ta debatten via kommentarer till ett inlägg i en blogg. Ni skulle också kunna göra "instick" i diskussioner där kommuninvånarna huserar. Gör det inte så komplicerat. Stäng av diskussioner efter några dagar på varje debattämne. Och ni kan ju själva styra vad som skall debatteras. Jag menar, ni behöver ju inte svara på kommentarer om Björnhuset när artikeln är om maten på äldreboenden.

    Jag skulle tro att flera politiker är rädda för detta men jag tror att om ni gör detta så kommer ni få en bättre dialog med oss invånare. Och då kommer det finnas en plats som vi vet inte censureras och då kommer regler för hur man skall bete sig accepteras (exempelvis kan jag tänka mig att man skall hålla sig till ämnet, inte komma med personliga påhopp samt inte rikta frågan till någon speciell politiker). Det enda som krävs av er politiker är att ni tar ansvaret att läsa invånarnas åsikter, fundera på dem och helst också svara dem också...

    SvaraRadera
  6. Du hade ju en ide.
    Jag skall lyfta frågan till de andra.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar inte ditt vi och dom tänkande.
    Du år lika mycket politiker som jag och jag är lika mycket kommuninvånare som du. Vi har bara olika forum att bedriva vår politik. Och det beror på våra personliga val.
    Jag har ledsnat på att vara kökspolitiker och valde att gå in i kommunen för att driva politiken där jag har möjlighet att göra skilnad.. Det kan du också göra.

    SvaraRadera
  8. Är det mig din sista kommentar syftar till?
    Jag förstår det inte.

    Jag bor och arbetar i kommunen. Bägge delarna är inget jag direkt skryter med. Jag har tröttnat på politikerna överhuvudtaget och skulle vilja se en föryngring. Men vem vill bli politiker med det klimat som råder? Inte jag i alla fall. Ärligt talat, hade jag inte varit så rotad här, hade jag flyttat till Uddevalla eller liknande större kommun.

    SvaraRadera
  9. jo det är dig jag pratar med .
    Vad är det du inte förstår?

    Du anar inte hur många personer som jag har pratat med och försökt att få med av just den anledningen som du framhåller.
    Och då menar jag inte just KD , utan vilket parti som helst.

    Men de vill inte av olika anledningar. Hur skall man då få en förändring och förynhring.
    Man skulle kunna ha det som ett ämne i skolan . Politik och sammhällsbyggnad.
    men det har vi redan skulle kanske en del säga.
    Jo som ytlig information, men inte på djupet. det skulle nog göra skillnad tror jag.

    Beträffande politiken i uddevalla så kan lag berätta att den är inte mycket bättre än den här.

    Vem tror du har beslutat om att motorvägen skulle gå rakt igenom stan, jo korkade politiker. Eller beslutat om att konstruktionen på uddevallabron ser ut som den gör, jo korkade politiker.
    Vill du ha fler exempel så har jag det men dessa är de största idiotbesluten.

    SvaraRadera