tisdag 20 april 2010

Fortsatt granskning av Socialdemokraterna

Det känns väldigt bra när man går i takt inom partiet!
Jag har ju i många inlägg på olika medier klagat över det polisväsende som vi har. Nu i dag så skriver vår partiledare att det måste till en förändrig så att folk skall känna sig trygga. Käns raderna igen? Följ länken och läs vidare
Prioritera vardagsbrotten Och denna länkenFler närpoliser behövs

(s) och rätten till arbete:

Människor ska känna trygghet vid arbetslöshet
Absolut där är vi överens , men sedan krisen på 1990 talet har denna arbetslöshetsförsäkring blivit till en försörjningsmodell i stället för en tillfällig hjälp mellan ett arbete till ett annat. Och detta kan inte vara riktigt att arbetsföra människor inte ska känna sig behövda utan skall slängas ut i en bidragskarusell.

Detta tycker jag att den borgerliga regeringen har satt fokus på att hitta en förändring som gör att alla skall känna en trygghet men samtidigt också ta ansvar att hitta ett arbete.

Jobbcoacherna är ett led i detta arbete men jag tror att det måste till något mer. Jobbskatteavdraget skall i det här sammanhanget tjäna som morot att ta det arbete som erbjuds. Det är meningen att det skall löna sig mer att arbeta än att inte göra det. Men där finns en annan aspekt på det hela också och det är att det faktiskt kostar att arbeta. Man har utlägg för inkomsternas förvärvande, som det stod i deklarationerna förr.

Det är människor i arbete och företagande som lägger grunden för välfärden. Inget slöseri är större än arbetslöshet.
Med det som jag skriv i det övre stycket så kan jag bara hålla med i de rader som S skriver. Men att det är arbete i det privata näringslivet är det som lägger grunden för välfärd skulle jag nog formulera mig och inte arbete generellt. För de som jobbar i den offentliga sektorn kostar pengar och de som jobbar i den privata sektorn genererar pengar.

Vi måste ta tillvara den kompetens och vilja till arbete som finns hos dom som saknar jobb. Den som blir arbetslös ska få hjälp till arbete och utbildning.
Dessa rader har jag rdan kommenterat så jag går vidare.

Vad gör (s) för företagen?

Vi slår vakt om rätten till arbete.
Arbetsrätten hade om jag inte missminner mig en helt annan innebörd för en socialdemokrat som handlade om sist in först ut. Och då brukar jag lite provocerande säga .”Att vi har alla rätt att arbeta i det här landet , det är bara att starta ett företag så är man i gång” Men vad socialdemokraterna menar med sitt ”SLÅ VAKT” tycker jag kräver en förklaring.

Därför vill vi skapa ett gott samarbete mellan kommunen och företagen.
Och även dessa rader skulle jag vilja att man förklarar. Jag måste säga att det är lätt och slinka in i björnhushärvan när man läser dessa valfrågor.

Samt stödja de människor som vill starta egna företag.
Jag skulle lätt kunna skriva en hel roman om de svårigheter som socialdemokraterna bjuder en person som vill starta eget. Men jag nöjer mig med att säga att socialdemokraterna är inget för den som vill starta eget. Tro mig, för i den här frågan vill jag nog påstå att jag vet!!

Kommunen som arbetsgivare ska vara ett föredöme på alla sätt.
Absolut detta vill jag hålla med om. Men jag har också hört talas om att det även förekommer mobbing på denna arbetsplats. Vilket jag djupt beklagar. Därför har cheferna ett alldeles särskilt ansvar.

Vi arbetar också för en utveckling och mångfald inom näringslivet och vill erbjuda god tillgång på mark för att starta företag.
Att ha mångfald är väl något som alla kommuner vill eftersträva så det är inget unikt för varken Färgelanda eller socialdemokraterna eller oss men det är ju frågan hur vi skall nå dit.

Jag tyckte att björnhusprojektet var ett alldeles lysande exempel på att få det som man talar om i den här rubriken , men inte till vilket pris som helst. Vidare så är det väl inte mark som är det första ett företag vill se efter utan hur det kommunala bemötandet är.

Vi har genom åren haft ett allt för trubbigt och kantigt bemötande från kommunens sida, vilket har resulterat i att en rad företag har valt en annan kommun i stället för vår. Och där vill jag påstå att socialdemokraterna har ett stort ansvar då det genom åren som jag har varit med inte har velat ta i problemen utan bara låtit det gå.

Vi vill skapa ett bra företagsklimat som ger företagare rimliga villkor och rätten att existera.
Dessa ord skall inte en socialdemokrat ens ta i sin mun då de inte vet vad orden innebär eller betyder!! Om man tittar rent krast på ett företagarklimat så är ett ärligt och likvärdigt bemötande från kommunens sida viktigt. jag menar att det är viktigt att alla företagen behandlas lika. Ingen skall ha fördelar framför någon annan. Och jag säger bara björnhuset igen.

Vi vill därför återinrätta ett näringsråd med företrädare från bland andra företagen, handeln, LRF, facken och kommunen
När jag tänker på ”RÅD” Så tänker jag på brottsförebyggande rådet med Ulla Börjeson som ledare för detta. Som ni vet , ni som läser min blogg så har jag inget större förtroende för detta rådet i alla fall och skall det komma så lite ur ett råd , så kan det faktiskt kvitta . Vi har väl fungerande företagarföreningar som är en bra samling med motiverade personer som gör ett bra jobb. Vi i dessa föreningar har en kontakt med kommunen i form av Jan Stalfors . Låt oss utveckla den mer. Vad fackföreningen har med oss att göra förstår nog bara en socialdemokrat.

Läs mer om vår politik på den här länken

I morgon kommer jag att skriva om vad vi gick igenom på vårt beredningsmöte.
Och på Onsdag kväll Kl:18:00 skall vi diskutera om Hurfrågan i den stundande demonstrationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar